کد خبر : 206808
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
-

رفع چالش ماندگاری چربی بر ظروف چینی با پوشش‌های نانومتری

رفع چالش ماندگاری چربی بر ظروف چینی با پوشش‌های نانومتری

به گزارش قائم آنلاین، تولید ظروف چینی آنتی‌باکتریال با اضافه کردن نانومواد آنتی‌باکتریال در لعاب از دستاوردهای محققان یکی از شرکت‌صنایع چینی است و این شرکت توانسته با دریافت گواهی استاندارد و تاییدیه نانومقیاس محصول خود را به بازار داخلی عرضه کند. برخی از باکتری‌ها و قارچ‌ها با شست‌و شوی ساده و یا حتی با

به گزارش قائم آنلاین، تولید ظروف چینی آنتی‌باکتریال با اضافه کردن نانومواد آنتی‌باکتریال در لعاب از دستاوردهای محققان یکی از شرکت‌صنایع چینی است و این شرکت توانسته با دریافت گواهی استاندارد و تاییدیه نانومقیاس محصول خود را به بازار داخلی عرضه کند.

برخی از باکتری‌ها و قارچ‌ها با شست‌و شوی ساده و یا حتی با مواد شوینده از روی ظروف پاک نمی‌شوند؛ ولی با استفاده از فناوری نانو، لایه‌ای بر روی ظروف ایجاد می‌شود که به ظروف، قابلیت حذف عوامل بیماری‌زای قارچی و باکتریایی را می‌دهند. این ظروف چینی آنتی‌باکتریال با بهره‌گیری از فناوری نانو از پایداری و ماندگاری عوامل منفی روی ظروف جلوگیری می‌کند و محیط و سطح ظرف را برای رشد و ایجاد انواع باکتری‌ها ناامن می‌کنند.

ظروف چینی نانویی فاقد هرگونه سمیت برای بدن انسان است؛ ضمن آنکه این نانومواد با لعاب چینی سازگاری دارد و به‌علت اینکه خواص آنتی‌باکتریال آن در مرحله لعاب‌زنی، جزئی از خود ظرف می‌شود، ماندگاری این ویژگی طولانی است و در شست‌وشو از بین نمی‌رود و صرفاً با جدا شدن لعاب از سطح ظروف خواص خود را از دست می‌دهد.

این شرکت در حال حاضر دو دسته از محصولات مبتنی بر فناوری‌نانو شامل “آنتی‌باکتریال و ضدقارچ” و “ضدآب و ضدلک” تولید می‌کند.

ظروف چینی چرب، بسیار لیز و شکننده هستند و لکه‌های چربی در برخی از موارد پس از شست‌وشو همچنان باقی می‌مانند؛ از این رو محصولات چینی این شرکت با خاصیت آب‌گریزی می‌تواند به مصرف‌ کنندگان کمک کند تا در مصرف آب برای شست‌وشو صرفه‌جویی کرده و لکه‌های کمتری روی این ظروف قرار گیرد.

این محصول با کمک نانوذرات دارای سطح آب‌گریز شده که هرگونه مایع قطبی را بر روی سطح به صورت قطره‌ای‌شکل می‌سازد و از پخش شدن مایعات بر روی سطح جلوگیری می‌کند که در نهایت باعث شست‌وشوی آسان ظرف می‌شود. آزمایش‌های انجام شده روی این فناوری نشان می‌دهد که زاویه تماس قطره آب روی ظروف چینی این شرکت ۱۰۰ درجه است، در حالی که در نمونه‌های فاقد این نانوپوشش زاویه تماس کمتر از ۳۰ درصد گزارش شده است.

آلودگی میکروبی از دیگر چالش‌های ظروف چینی است؛ چرا که این ظروف مکان مناسبی برای رشد باکتری و قارچ‌ دارند. از آنجایی که در این ظروف از نانوذرات آنتی‌باکتریال استفاده شده است، شانس رشد میکرواورگانیسم‌ها در این ظروف به حداقل رسیده و می‌توان گفت که ظروف چینی دارای نانوپوشش این شرکت، آنتی‌باکتریال هستند.

با کاهش اندازه ذرات به مقیاس‌نانو، رهایش یون‌ها در سطح ظروف انجام می‌شود که این امر به افزایش فعالیت ضدباکتریایی و ضدقارچی ظروف می‌انجامد. این محصول طبق استاندارد ملی ایران به شماره ۱۰۹۰۰ فعالیت ضدقارچی و ضدباکتریایی قوی در برابر باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی و همچنین قارچ Candida albicans از خود نشان می‌دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − چهارده =