کد خبر : 206226
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵
-

بنیاد فناوری‌های فرهنگی جای استارت آپ‌ها را نمی گیرد

بنیاد فناوری‌های فرهنگی جای استارت آپ‌ها را نمی گیرد

به گزارش قائم آنلاین، عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در مراسم افتتاح این بنیاد،  نهادسازی را یکی از سیاست‌های این وزارتخانه در معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال ذکر کرد و گفت: در طول ماه‌های اخیر نهادهای کارآفرینی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و تسهیل گری وزارت کار تأسیس شده است. وی با بیان اینکه

به گزارش قائم آنلاین، عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در مراسم افتتاح این بنیاد،  نهادسازی را یکی از سیاست‌های این وزارتخانه در معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال ذکر کرد و گفت: در طول ماه‌های اخیر نهادهای کارآفرینی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و تسهیل گری وزارت کار تأسیس شده است.

وی با بیان اینکه نقش بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی این نیست که جای استارت‌آپها را بگیرد، افزود: این بنیاد جایگزینی برای استارت آپ ها و کدنویسی یا تولید اپلیکیشن نیست، بلکه این بنیاد بستر ظهور و بروز اپلیکیش‌ها را فراهم می‌کند تا بازیگران فعالیتهای فرهنگی خود را به طور خلافانه به نمایش بگذارند و شکوفا شوند.

معاون وزیر کار ادامه داد: در حال حاضر یکسری ظرفیتهای فرهنگی و تمدنی در کشور داریم که باید آنها را حفظ کنیم تا شکوفایی و نوآوری داشته باشند ولی باید بین محتوای فرهنگی و خود فرهنگ تفاوت قایل شویم. امروز تکنولوژی های نوین این فرصت را فراهم کرده که تولیدات فرهنگی حاصل از عقبه فرهنگی و تمدنی خود را در دنیا توسعه بدهیم.

منصوری با بیان اینکه هم محتوا و هم محمل تبادل محتوای فرهنگی به صورت فرهنگی در دنیا، غربی شده است اظهار کرد: امروز بیش از انکه با تعارضات نظامی و سیاسی مواجه باشیم به تعبیر صاحبنظران با تعارض فرهنگی و تمدنی روبه رو هستیم. ما نمی‌توانیم عقبه های تمدن فرهنگی را حذف کنیم و اگر این اتفاق بیفتد و تمدن حاکم حذف شود مواجهه شکل می‌گیرد.

وی زبان، حقوق بشر و پول را نمادی از فرهنگ و تمدن یک کشور دانست و گفت: اخیرا سکه‌های ما در ایتالیا پیدا شده که نشان می دهد عقبه‌های فرهنگی چقدر در شناسایی یک کشور موثرند. همچنان که زبان انگلیسی زبان فراگیر و دلار زبان اقتصاد دنیا است و در برابر توسعه فعالیتهیا حقوق بشری درباره آن بحث می‌شود.

امیرحسین اسدی رئیس بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی نیز در این مراسم با بیان اینکه ۶۰ درصد قیمت تمام شده محصول در دنیا صرف بسته بندی می‌شود، اظهار کرد: در اقتصاد کشورهای پیشرفته در زمینه محصولات دیجیتال ۸۰ درصد هزینه به تبلیغات اختصاص می‌یابد ولی ما در حوزه صنایع فرهنگی علم برندسازی نداریم و بنیاد ملی توسعه فناوری های فرهنگی قرار است مسیری ایجاد کند که فناوری‌ به صنعتگر  و بخش خصوصی و دولتی به هم متصل شوند.

وی افزود: در این بنیاد راهبردها را دولت دیکته می‌کند ولی اجرا با بخش خصوصی است و قرار است شورایی میان بخشهای خصوصی و دولتی ایجاد شود و یک پلت فرم برای برطرف کردن نیازهای صنایع فرهنگی به وجود آورد.

اسدی با بیان اینکه دنیا اقتصاد فرهنگ را متحول می‌کند و ما هنوز اندر خم یک کوچه هستیم، اظهار کرد: متاسفانه آماری از تاثیر صنایع دستی در GDP کشور پیدا نکردیم که ارائه کنیم همین حال بسیاری از طراحی‌های ما متعلق به سه هزار سال قبل است.طرح‌ فرش‌های ما به ۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد و ما به نوآوری در طراحی محصول و ساخت و تولید نیاز داریم که مبتنی بر سلایق مشتری و اصلاح فرایندهای تولید محصول باشد.

نظام تربیتی ما خلاقیت کش بوده است

هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه نیز با انتقاد از نظام تربیتی کشور در حوزه ایجاد خلاقیت،گفت: در حالی که باید در تربیت جوانان به قوه خلاقیت بیش از پیش توجه داشته باشیم متاسفانه نظام تربیتی ما در این زمینه ظرفیت لازم را ایجاد نکرده و حتی خلاقیت کش هم بوده است.

وی گفت: بچه ها تا قبل از وقتی که مدرسه بروند خلاقیتهایشان بیشتر است ولی وقتی وارد نظام مدرسه می‌شوند خلاقیتهایشان کمرنگ می‌شود یا از بین می‌رود. آنها نقاشی و هنر خط یاد می‌گیرند ولی قوا خلاقیتشان فرصت مجال و گسترش نمی‌یابد لذا در بحث تربیت جوانان و نوجوانان به جای تقویت قوه عاقله یا محسوسات، باید قوه خلاقانه تقویت شود.

صادقی بر لزوم سرمایه‌گذاری در گردشگری‌هایی که بر پایه زیست بوم فرهنگی کشور منطبق شده باشد تاکید کرد و با استقبال از فن­اوری­ های نوین ارتباطی، گفت: ما در قوه قضاییه به «فرصنعت» نیاز داریم تا بتوانیم با ارتقای سطح آگاهی و ارائه مشاوره های قضایی، رفتار حقوقی مردم را توسعه و نیاز جامعه را به خواسته تبدیل کنیم.

صادرات ۵۰۰ میلیارد دلاری محصولات صنایع خلاق

همچنین محمد عبده ابطحی ـ مدیر رسته فناوری اطلاعات طرح تکاپو در این مراسم گفت: صنایع خلاق و فرهنگی طیف وسیعی را شامل می‌شود که یک بخش آن شامل سینما، تئاتر، موسیقی و بخش دیگر معماری، اسباب بازی و جواهرآلات است و این صنعت در دنیا درآمدزایی بالایی دارد.

وی با اشاره به وضعیت بازار محتوای داخلی صنایع خلاق و فرهنگی در سال ۹۷ گفت: بازار صنایع خلاق و فرهنگی در دنیا بین ۲۲۵۰ میلیارد تا ۳۶۰۰ میلیارد دلار و حجم صادرات در این حوزه بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ برآورد شده است در حالی که سهم ما از صادرات صنایع خلاق و فرهنگی حدود ۴۴۰ میلیون دلار و معادل ۴۰۰۰ میلیارد تومان است و هنوز نتوانسته‌ایم بازار این بخش را به خود اختصاص بدهیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − هفت =