کد خبر : 205891
تاریخ انتشار : شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۸:۳۰
-

سخنگوی گمرک: واردات یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج در سال جاری

سخنگوی گمرک: واردات یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج در سال جاری

به گزارش قائم آنلاین، سید روح ا… لطیفی با بیان اینکه یک میلیون و ۲۹۸ هزار و ۶۴۶ تن برنج از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه به گمرکات کشور وارد شده اظهار داشت: از این میزان برای یک میلیون و ۲۴۸ هزار تن پروانه گمرکی جهت ترخیص دریافت شده اما صاحبان کالا به دلائل

به گزارش قائم آنلاین، سید روح ا… لطیفی با بیان اینکه یک میلیون و ۲۹۸ هزار و ۶۴۶ تن برنج از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه به گمرکات کشور وارد شده اظهار داشت: از این میزان برای یک میلیون و ۲۴۸ هزار تن پروانه گمرکی جهت ترخیص دریافت شده اما صاحبان کالا به دلائل مختلف هنوز نسبت به ترخیص بخشی از محموله‌های خود اقدام نکرده‌اند.

وی افزود: تاکنون یک میلیون و ۵۳ هزار تن به‌صورت کامل ترخیص و همین‌طور ۵۱ هزار تن برنج کوتاژ شده و سیر فرآیند صدور پروانه ترخیص در حال طی شدن است. هر ساله در فصل برداشت برنج داخلی یعنی در بازه زمانی مرداد تا آبان واردات برنج خارجی ممنوع است.

سخنگوی گمرک ادامه داد: امسال با توجه به شرایط خاص کشور و پیش‌بینی‌های که باید ستاد تنظیم بازار می‌کرد مقداری برنج وارد مملکت شد که از همان زمان برای اینکه برنج‌های وارداتی را در شرایط خاصی قرار دهند ۵۰ هزار تن را همان وقت ترخیص به شرطی که در انبارهای شرکت بازرگانی دولتی در یک فضای مناسبی قرارگیرد تا آسیب نبیند.

لطیفی اضافه کرد: آسیبی با توجه به تمهیدات صورت گرفته متوجه برنج‌های وارداتی موجود در انبارها نخواهد بود چون سلامتی و در عین حال تامین نیازهای اساسی مردم از اولویت‌های مهم و اساسی دولت و تمامی دستگاه‌هاست.

وی ادامه داد: امسال میزان کشت و تولید برنج با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی قابل‌توجه بوده و همینطور واردات نیز بیشتر از سال‌های قبل انجام شده است.واردات برنج پس از دوره ممنوعیت به‌صورت عادی در حال انجام است.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران درخصوص تعیین و تکلیف ۲۴۵ هزار تن برنج دپو شده در گمرکات گفت: این محموله‌ها در انتظار ترخیص ارز از سوی بانک مرکزی بودند که خوشبختانه بانک مرکزی از پنجشنبه هفته قبل تخصیص ارز به این برنج‌ها را آغاز کرده و این محموله‌ها هم به سرعت در حال خروج از گمرکات هستند.

گفتنی است، در حوزه تولید گندم نیز در سال جاری پس از سال‌های خودکفایی، مجبور به واردات شدیم، چنانچه سید جعفر حسینی، مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفته بود: «طبق اذعان مسئولان و شواهد امر، امسال برای تأمین ذخایر استراتژیک و نیاز داخل به سه میلیون تن گندم نیاز داریم که در سال آینده پیش‌بینی می‌شود میزان واردات در صورت اصلاح نشدن نرخ بیش از این رقم باشد، چرا که کشاورزان، گندم تولیدی خود را صرف خوراک دام می‌کنند یا در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 + 15 =