کد خبر : 205640
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
-

بازگشت آرامش به بیروت در پی درگیری‌های شدید بین معترضان و نیروهای امنیتی

بازگشت آرامش به بیروت در پی درگیری‌های شدید بین معترضان و نیروهای امنیتی

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از سایت شبکه الجزیره، پس از درگیری‌هایی شدید میان تظاهرکنندگان و نیروهای ضد شورش از عصر چهارشنبه که به خشونت و تخریب مغازه‌ها و مراکز تجاری منجر شد، نیروهای امنیتی لبنان با همکاری ارتش این کشور کنترل خود بر منطقه مرکزی بیروت، پایتخت این کشور را توسعه دادند. با

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از سایت شبکه الجزیره، پس از درگیری‌هایی شدید میان تظاهرکنندگان و نیروهای ضد شورش از عصر چهارشنبه که به خشونت و تخریب مغازه‌ها و مراکز تجاری منجر شد، نیروهای امنیتی لبنان با همکاری ارتش این کشور کنترل خود بر منطقه مرکزی بیروت، پایتخت این کشور را توسعه دادند. با حضور گسترده نیروهای امنیتی آرامش به مناطق مختلف بیروت بازگشته است.

این نیروها از تعداد زیادی از نیروهای پلیس، یگان‌های ضد شورش، تیم‌های عملیات ویژه وابسته به مرکز اطلاعات دستگاه امنیتی این کشور کمک گرفته و از وضعیت دفاعی و مقابله در برابر پرتاب سنگ، ترقه و کوکتل مولوتف به حالت هجومی و پراکنده کردن تجمع‌کنندگان درآمدند.

نیروهای امنیتی شامل یگان‌های ضد شورش و نیروهای عملیات ویژه مرکز اطلاعات لبنان توانستند با شلیک گاز اشک‌آور به سمت تظاهرکنندگان، آنها را متفرق کرده و مجبور کنند به سرعت در کمتر از نیم ساعت به سمت میدان الشهدا بازگردند، به این ترتیب این نیروها موفق شدند در مسیرهای مختلفی از جمله میدان الشهدا به سمت منطقه الصیفی و خیابان‌های فرعی اطراف آن پیشروی کرده و از تعداد معترضان به شکل گسترده‌ای بکاهند.

اعتراضات و تظاهرات در بیروت به تخریب برنامه‌ریزی شده ویترین فروشگاه‌ها و یورش به آنها و نیز اموال شخصی شهروندان منجر شده، به این ترتیب تعداد زیادی از یگان‌های ارتش لبنان و یگان عملیات ویژه به سرعت مرکز بیروت را محاصره کرده و آن را کاملا از تظاهرکنندگان تخلیه کردند.

همچنین گروه‌های مختلف نیروهای امنیتی لبنان تمامی خیابان‌های منطقه، بازارهای تجاری و مرکز بیروت را پاکسازی و تعداد زیادی از افرادی را که دست به شورش زده بودند، بازداشت کرده و به هیچ شخصی در مرکز بیروت اجازه حضور ندادند.

همچنین نیروهای ارتش این کشور در چهارراه‌های اصلی مستقر شده و آنها را به شکل کامل بستند و بدون اینکه وارد درگیری مستقیمی با تجمع‌کنندگان شوند، از نیروها و گروه‌های امنیتی و نیز یگان‌های ضد شورش کاملا پشتیبانی کردند.

درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان ساعت چهار عصر چهارشنبه در مقابل مسیر اصلی منتهی به ساختمان پارلمان آغاز شد و به دیگر مناطق بیروت کشیده شدند، معترضان به سمت نیروهای امنیتی سنگ، ترقه، کوکتل مولوتف و کیسه‌های زباله پرتاب کرده و به نمای ساختمان‌ها آسیب رسانده و آنها را به آتش کشیدند، برخی از آنها تلاش کردند موانع ایجاد شده در مقابل ورودی ساختمان پارلمان را از سر راه بردارند. در ادامه بخشی از این موانع توسط معترضان کنار زده شد و تعدادی از آنها نیز از درب آهنی منتهی به ورودی ساختمان بالا رفتند.

در مقابل نیروهای امنیتی نیز از آب پرفشار و گاز اشک‌آور برای پراکنده کردن آنها استفاده کرده و کل منطقه را تخلیه کردند.

خبرگزاری الوطنیه لبنان نیز از افزایش تنش‌ها در درگیری‌های عصر چهارشنبه در این منطقه و افزایش چشمگیر تعداد معترضان و نیز تخریب حفاظ‌ها و به آتش کشیده شدن عکس‌های حسان دیاب، نخست وزیر مکلف خبر داد.

شامگاه چهارشنبه در شهر صیدا در جنوب لبنان نیز راهپیمایی اعتراضی در مخالفت با “دولت سهمیه‌بندی” به راه افتاد و شرکت‌کنندگان بر ادامه اعتراضات تا برکناری این دولت تاکید و اعلام کردند دولت دیاب مطابق با خواسته‌های معترضان نبوده و بر اساس سهمیه‌بندی‌های سیاسی تشکیل شده است.

منابع لبنانی می‌گویند، جریان المستقبل به رهبری سعد حریری، نخست وزیر مستعفی این تحرکات را با هدف براندازی دولت حسان دیاب برنامه‌ریزی کرده است.

این در حالی است جریان المستقبل در بیانیه‌ای این اتهامات را رد کرده و گفته است، رهبری جریان المستقبل به اتباعش دستور داده در هیچ تحرکی در مرکز بیروت مشارکت نکنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 + 11 =