کد خبر : 204966
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
-

تاکید هند و سریلانکا بر تقویت روابط نظامی با هدف مقابله با چین

تاکید هند و سریلانکا بر تقویت روابط نظامی با هدف مقابله با چین

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین که رقیب دیرینه هند در منطقه محسوب می‌شود، در حال گسترش نفوذش در آسیا از جمله با احداث بنادر و یا ارتقاء فرودگاه‌ها در سریلانکا و مالدیو بوده است. دفتر گوتابایا راجاپاکسه، رئیس جمهور سریلانکا که به تازگی کارش را در این سمت آغاز کرده

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین که رقیب دیرینه هند در منطقه محسوب می‌شود، در حال گسترش نفوذش در آسیا از جمله با احداث بنادر و یا ارتقاء فرودگاه‌ها در سریلانکا و مالدیو بوده است.

دفتر گوتابایا راجاپاکسه، رئیس جمهور سریلانکا که به تازگی کارش را در این سمت آغاز کرده در بیانیه‌ای اعلام کرد، وی روز شنبه با آجیت دووال، مشاور امنیت ملی دولت هند دیدار و با او در خصوص تاسیس یک مرکز هماهنگی دریایی صحبت کرده است.

در این بیانیه جزئیات بیشتری درباره این طرح پیشنهادی تاسیس مرکز هماهنگی دریایی ارائه نشد اما این نکته تصریح شد که باید دیگر کشورهای منطقه نیز به عنوان ناظر در آن باشند.

در ادامه این بیانیه عنوان شد، دو کشور درباره همکاری‌های بیشتر و نزدیکتر میان ارتشها و گاردهای ساحلی خود هم مذاکره کردند.

این نشست در پی سفر اواخر ماه نوامبر راجاپاکسه به دهلی نو به هدف مذاکره با نارندرا مودی، نخست وزیر هند صورت گرفت؛ دیداری که در جریان آن مودی پیشنهاد یک کمک ۴۵۰ میلیون دلاری را به سریلانکا داد.

سریلانکا معمولا به طور سنتی به هند نزدیکتر بوده تا چین اما در سالهای اخیر چین میلیاردها دلار را در این کشور جزیره‌ای سرمایه‌گذاری کرده و یا در قالب وام به آن داده است.

روز سه شنبه هم وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با راجاپاکسه در طی یک توقف کوتاه در شهر کلمبو دیدار کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده − 5 =