کد خبر : 204489
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
-

سرخوردگی دانش‌آموزان طبقه متوسط پیامد نخبه‌گرایی

سرخوردگی دانش‌آموزان طبقه متوسط پیامد نخبه‌گرایی

به گزارش قائم آنلاین، طیبه موسوی در پنل مبارزه با فقر آموزشی همایش فقرپژوهی که در مرکز همایش های صداوسیما برگزار شد به بیان یافته‌ها و تجارب آموزشی کشورهای دیگر و روند قبولی دانش آموزان در کنکور سراسری اظهار کرد: در کشورهایی که نظام نخبه‌گرا دارند و افراد فقیر از تحصیل باز می‌مانند باید راهکارهای

به گزارش قائم آنلاین، طیبه موسوی در پنل مبارزه با فقر آموزشی همایش فقرپژوهی که در مرکز همایش های صداوسیما برگزار شد به بیان یافته‌ها و تجارب آموزشی کشورهای دیگر و روند قبولی دانش آموزان در کنکور سراسری اظهار کرد: در کشورهایی که نظام نخبه‌گرا دارند و افراد فقیر از تحصیل باز می‌مانند باید راهکارهای جایگزین دیگری اتخاذ کرد که یک نمونه آن برگزاری آزمون‌های مهارتی و هوش در هند است که حتی در گزینش شغل‌ها نیز اثرگذار بوده است.

وی افزود: با توجه به یافته‌های نوبلیست‌ها، نظام آموزش و پرورش ایران شبیه به ۱۸ کشور دنیا و مبتنی بر نخبه‌گرایی است. بی‌ثباتی نظام آموزشی، کتب درسی و تجاری شدن آموزش و پرورش از آسیب‌های این امر است.

این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به تغییرات نظام آموزشی گفت: طی ۵۳ سال دو نظام آموزشی داشتیم که ابتدا نظام ۶-۶ بود و از سال ۴۵ تا ۷۰ نظام قدیم را داشتیم که ۴-۳-۵ بود اما در ۲۰ سال اخیر سه نظام آموزشی را می بینیم و این تغییرات مداوم باعث تغییر کتب درسی و بی‌ثباتی آن می‌شود.

موسوی افزود:  سال ۹۲ نسبت به ۹۱ نظام آموزشی تغییر نکرد اما شاهد بودیم برای کتاب زیست ۱۸۰ مورد اصلاحات صورت گرفت وکتاب به کلی تغییر کرد. از ۹۵ تا ۹۷ حدود ۱۲۳ واژه نونگاشت وارد کتب زیست شناسی شد و هزینه‌های اساسی ایجاد کرد.

وی با اشاره به جدایی دو نهاد آموزشی و خانواده از همدیگر در پی تغییرات سریع نظام آموزشی گفت: قبلا خواهر و برادرهای بزرگتر به اعضای کوچکتر در درس خواندن کمک می‌کردند و این نیاز به معلم خصوصی را کم کرده و صمیمیت را افزایش داده بود اما اکنون آنقدر تغییرات سریع است که اعضای خانواده نمی‌توانند کمک کنند.

این کارشناس آموزش و پرورش افزود: در واقع آسیب این است که نیاز خانواده به معلم خصوصی، آموزشگاه و کتب کمک درسی افزایش یافته است و به سمت تجاری شدن آموزش پیش می‌رویم.

وی با اشاره به گردش مالی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومانی کتب کمک درسی اظهارکرد:افزایش فرار مغزها، سرخوردگی طبقه متوسط و ضعیف از پیامدهای نظام مبتنی بر نخبه‌گرایی و یکی از راهکارها این است که برنامه درسی را برای دانش آموزان متوسط طراحی کنیم و نه نخبه. باید به کتاب درسی ثبات داده شود و از تغییرات نظام آموزشی جلوگیری کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 4 =