کد خبر : 204067
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
-

حضور آمریکا در خاورمیانه؛ محاسبات سود و زیان

حضور آمریکا در خاورمیانه؛ محاسبات سود و زیان

به گزارش قائم آنلاین، شبکه الجزیره در گزارشی به قلم “محمد المنشاوی” درباره اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اعزام نیروی جدید به عربستان در قبال سپرده گذاری یک میلیارد دلاری توسط ریاض نوشت: ترامپ در چندین نوبت اعلام کرده است که عربستان سعودی مبلغ ۴۰۰ میلیارد دلار در معاملات جدید با

به گزارش قائم آنلاین، شبکه الجزیره در گزارشی به قلم “محمد المنشاوی” درباره اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اعزام نیروی جدید به عربستان در قبال سپرده گذاری یک میلیارد دلاری توسط ریاض نوشت: ترامپ در چندین نوبت اعلام کرده است که عربستان سعودی مبلغ ۴۰۰ میلیارد دلار در معاملات جدید با کشورش پرداخت خواهد کرد اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که او در میزان معاملات با ریاض اغراق کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا اخیرا در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: ما روابط خیلی خوبی با عربستان داریم. من به آن‌ها گفتم شما کشور بسیار ثروتمندی هستید و آیا نیروهای نظامی بیشتری می‌خواهید؟ من می‌خواهم آن‌ها را برای شما اعزام کنم اما شما باید (برای اینکار) به ما پول بدهید. آن‌ها این پول را می‌پردازند. آن‌ها قبلا یک میلیارد دلار را به بانکی واریز کردند.

در همین راستا، بروس ریدل مدیر «پروژه اطلاعات» موسسه بروکینگز آمریکا معتقد است، معاملاتی که ترامپ درباره آنها صحبت می‌کند مجموعه نامه‌هایی غیرالزام‌آور هستند و این اظهارات بیانگر تمایل وی به انجام معاملات میان دو کشور برای خرید سلاح از واشنگتن در آینده است.

خرید تسلیحات از آمریکا توسط عربستان تفاوت چندانی با میزان معاملاتی که در زمان باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا صورت گرفته بود، ندارد، چراکه ریاض در آن زمان ۱۱۲ میلیارد دلار سلاح خریداری کرد.

هزینه و استقرار

درحال حاضر حدود ۲۰۰ هزار نظامی آمریکایی در صدها پایگاه نظامی در کشورهای مختلف در سراسر جهان مستقر هستند، این درحالی است که ترامپ بارها گفته است که قصد بازگرداندن سربازان آمریکایی به کشورشان را دارد.

برخلاف درخواست ترامپ مبنی بر عقب نشینی نیروهای آمریکا از جنگ‌های خاورمیانه که آنها را بی‌پایان می‌داند اما از زمان روی کار آمدن وی از سه سال پیش تعداد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

مطالعه‌ای که توسط موسسه امور بین الملل “واتسون” دانشگاه براون انجام شده، نشان می‌دهد که مالیات دهندگان آمریکایی از زمان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، هزینه ۶.۴ تریلیون دلاری را در جنگ‌های خاورمیانه و آسیا متحمل شده‌اند.

طبق این مطالعه، حدود ۸۰۱ هزار فرد در پی جنگ‌ در کشورهای منطقه خاورمیانه کشته شده‌اند که ۳۳۵ هزار تن از آنها غیرنظامی هستند، همچنین ۲۱ میلیون تن در نتیجه اقدامات خشونت‌آمیز ناگزیر به کوچ از شهرها و روستاهای‌شان شده‌اند.

این هزینه تنها به مخارج وزارت دفاع محدود نمی‌شود و شامل سایر سازمان‌های دولتی ایالات متحده مانند وزارت امور خارجه‌، سرویس‌های اطلاعاتی و نهادهای دیگر هم می‌شود.

طبق اعلام فرماندهی مرکزی آمریکا که از شهر تامپا در ایالت فلوریدا به عنوان مرکز عملیات‌های خود از مصر گرفته تا افغانستان استفاده می‌کند، در حال حاضر بین ۶۰ تا ۷۰ هزار سرباز آمریکایی در خاورمیانه حضور دارد.

پوشش و شرایط

“گلن کارل”، مسؤول سابق دستگاه اطلاعات آمریکا و استاد دانشگاه بوستون در این باره به الجزیره گفت: بسیاری از کشورها مسؤولیت پوشش بخش عمده‌ای از هزینه نیروهای آمریکایی را بر عهده دارند، مانند آنچه هم‌اکنون در مورد کره جنوبی، ژاپن و برخی کشورها در خاورمیانه وجود دارد.

کارل درباره عراق نیز افزود: مشخص نیست که دولت عراق هزینه نیروهای آمریکایی در آنجا را تأمین می‌کند یا خیر.

ترامپ پیشتر و درپی تصویب قانون اخراج نظامیان آمریکا از عراق در پارلمان این کشور از دولت بغداد خواسته بود تا هزینه چندین میلیارد دلاری برای ساخت پایگاه‌ هوایی در عراق را پرداخت کند.

کارل در ادامه اظهار کرد: نمی‌توان اینگونه تصور کرد که که نیروهای آمریکا به زودی از عراق و سراسر خاورمیانه خارج شوند، مگر اینکه ترامپ در اقدامی عجیب این تصمیم را بگیرد.

تحولات و اوضاع عراق در پی حمله آمریکا به کاروان حشد شعبی و شهادت سردار سلیمانی و المهندس، پارلمان عراق را بر آن داشت تا قانونی را مبنی بر اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور تصویب کند.

ابتدا پرداخت

ترامپ در کمپین انتخاباتی‌اش گفته بود که کشورهای خاورمیانه و اعضای ناتو از آمریکا سؤء استفاده می‌کنند و متعهد شد که نیروهای کشورش را از درگیری‌های خاورمیانه خارج کند؛ مسأله‌ای که مورد حمایت و تأیید احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات نیست.

تصمیم ترامپ مبنی بر استقرار نیروهای آمریکایی بیشتر در عربستان سعودی بر سردرگمی ناظران نسبت به مواضع، تصمیمات و اهداف واشنگتن و ترامپ افزود.

“دیوید دِ روشه”، کارشناس نظامی در مرکز موسوم به “خاور نزدیک و جنوب آسیا” در دانشگاه دفاع ملی آمریکا معتقد است، هدف رئیس جمهوری آمریکا از اظهارات فوق این است که کشورهای عربی باید هزینه حمایت و حفظ امنیت‌شان توسط نیروهای آمریکایی را پرداخت کنند.

روشه در گفت‌وگو با الجزیره در این باره اظهار کرد: ایالت متحده پول زیادی را در نتیجه حضور نیروهایش در خاورمیانه از دست می‌دهد و عملیات اعزام نیرو به منطقه بسیار هزینه بردار است و هیچ کشوری به جز آمریکا توان این کار را ندارد.

وی می‌گوید: ما دیگر از خاورمیانه نفت وارد نمی‌کنیم و ناوگان ما به دلیل ماموریت‌های خود در خلیج فارس برای تأمین امنیت عبور و مرور، تجارت گاز و نفت و تضمین دسترسی به چین و ژاپن، هزینه‌های هنگفتی را برای ما به بار می‌آورند. مأموریت ما از منافع هم‌پیمانان راهبردی‌مان حمایت می‌کند و آن را با محاسبات سود و زیان محاسبه نمی‌کنیم.

این کارشناس نظامی آمریکایی در ادامه عنوان کرد: ترامپ نمی‌خواهد سه بار هزینه این مسأله را پرداخت کند، بار اول هزینه آن را در زمان حمله به عراق پرداخت کردیم، بار دوم زمانی بود که در سال ۲۰۱۴ برای مقابله با داعش به این کشور بازگشتیم و اگر بار دیگر پس از خروج از عراق و بازگشت داعش به این کشور ناگزیر به بازگشت دوباره به عراق شویم، ترامپ که یک تاجر است نمی‌خواهد هزینه آن را برای سومین بار پرداخت کند و به همین منظور رئیس جمهوری آمریکا لزوم توقف هزینه‌های آمریکا برای حمایت از ملت کشورهای دیگر را ترویج می‌دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 + 9 =