کد خبر : 203734
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۹:۳۰
-

شناور شدن تعطیلات زمستانی در کنار تعطیلات تابستانی

شناور شدن تعطیلات زمستانی در کنار تعطیلات تابستانی

به گزارش قائم آنلاین، محمد فقیری با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌های تعطیلات مدارس اظهار کرد: تهدید یا فرصت بودن تعطیلات برای دانش آموزان بستگی به نظام آموزشی دارد. تعطیلات می‌تواند برای یک نظام آموزشی فرصت و برای نظام آموزشی دیگر تهدید باشد. وی تاکید کرد: در تعطیلات باید برنامه‌ریزی و پیش‌بینی وجود داشته باشد،

به گزارش قائم آنلاین، محمد فقیری با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌های تعطیلات مدارس اظهار کرد: تهدید یا فرصت بودن تعطیلات برای دانش آموزان بستگی به نظام آموزشی دارد. تعطیلات می‌تواند برای یک نظام آموزشی فرصت و برای نظام آموزشی دیگر تهدید باشد.

وی تاکید کرد: در تعطیلات باید برنامه‌ریزی و پیش‌بینی وجود داشته باشد، وقتی سازمان هواشناسی اعلام می‌کند که همه ساله در آذر یا دی ماه هوای شهر آلوده و یا بارش برف و باران زیاد است و راه‌ها مسدود می‌شود، بهتر است برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد و تعطیلات زمستانی در کنار تعطیلات تابستانی و به صورت شناور باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه لازم است تعطیلات عید نوروز نیز کاهش یابد گفت: معمولا تعطیلات عید در ایران از بیستم اسفند تا بیستم فروردین است. درست است که به صورت اسمی می گوییم تعطیلات ۱۵ روزه است ولی تقریبا دانشگاه‌ها از بیستم و مدارس از بیست و پنجم اسفند ماه تعطیل هستند.

وی افزود: مشکلات نظام آموزشی بیش از تعطیلات مدارس است. مشکلات ما به برنامه‌های درسی و کتاب‌های آموزشی بر می‌گردد. متاسفانه کتاب‌های درسی کمیت محور و حافظه محور و حتی معلم محور است. کتاب‌ها آنقدر جذابیت ندارند تا دانش‌آموز بخواهد به تنهایی درس بخواند. کتاب‌های درسی بر انگیزاننده و مسئله محور نیستند تا دانش آموز با کنجکاوی به دنبال آن برود و با محتوای درسی ارتباط برقرار کند.

فقیری با بیان اینکه دانش آموز به دنبال فرصتی است تا از مدرسه و کتاب‌های درسی فرار کند عنوان کرد: باید در طراحی آموزشی کتاب‌های درسی بازنگری انجام شود.

وی ادامه داد: متون درسی در کشورهای دیگر متفاوت است. از سال ۱۹۸۷ در آمریکا مدلی با عنوان دانش محتوایی آموزشی پیاده می‌شود. این مدل دارای ۲۲ نوع دانش از جمله دانش ارزشیابی، تدوین، افقی، عمودی، محتوایی، موضوعی است که همگی در خدمت دو موضوع «چه چیزی درس بدهیم؟» و «چگونه درس بدهیم؟» هستند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه کتاب‌های درسی که در کشورهای دیگر تدریس می‌شود با ایران متفاوت است به طوری که در آنجا روی اینکه متن و محتوا را چگونه به دانش آموز انتقال دهند، کار می‌شود اظهار کرد: در این صورت یادگیری دل پذیر می‌شود و متون درسی جذابیت دارد.

فقیری افزود: آموزش و پرورش و خانواده‌ها بر این عقیده‌اند که کار آموزش این است که دانش‌آموز محتوا و موضوعات کتاب درسی را یاد بگیرد و حفظ کند و در آخر سال امتحان قبولی گرفته شود و سپس بعد از چند سال وارد دانشگاه شود. آنها نهایتا فکر می‌کنند تمام آموزش یعنی محتوای کتاب و اگر هم مهارتی وجود داشته باشد باید کتاب مهارت را یاد بدهد.

فقیری که در برنامه‌ای رادیویی صحبتب می‌کرد ادامه داد: معلم نیز تصور می‌کند باید محتوای کتاب را به دانش‌آموزان انتقال دهد و آن‌ها نیز کتاب را حفظ کنند و یا یاد بگیرند. در این صورت آموزش و پرورشی که اینگونه به آموزش و یادگیری نگاه می‌کند مسلما برنامه و کیفیت ندارد بنابراین فرزندان شش ماه در مدرسه هستند، اما سوال این است که مابقی روزها که تعطیل هستند برنامه آموزشی شان به چه نحوی است؟.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × سه =