کد خبر : 203782
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
-

حزب برهم صالح دخالت ایران در تصمیم‌های اربیل را تکذیب کرد

حزب برهم صالح دخالت ایران در تصمیم‌های اربیل را تکذیب کرد

به گزارش قائم آنلاین، «غیاث سورجی» یکی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان شایعات درباره نامه ایران به منطقه کردستان عراق در زمینه موضع این منطقه برای بقای نیروهای آمریکایی در عراق را تکذیب کرد. سورجی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم گفت: «هیچ پیامی از طرف ایران برای اربیل فرستاده نشده که با محتوای

به گزارش قائم آنلاین، «غیاث سورجی» یکی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان شایعات درباره نامه ایران به منطقه کردستان عراق در زمینه موضع این منطقه برای بقای نیروهای آمریکایی در عراق را تکذیب کرد.

سورجی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم گفت: «هیچ پیامی از طرف ایران برای اربیل فرستاده نشده که با محتوای سرزنش یا خشم تهران از دولت منطقه کردستان و به طور کلی رهبران کُرد آن به دلیل موضع آنها نسبت به حضور آمریکا در عراق باشد.

این شخصیت کُرد، رابطه کُردهای عراق با جمهوری اسلامی ایران را خوب خواند و گفت: «روابط ما بر اساس حسن همسایگی و منافع مشترک است.»

وی تاکید کرد: «ایران در تصمیم های منطقه و رهبران کُرد دخالت نمی‌کند.ما در این خصوص آزادانه صحبت می‌کنیم و موضعمان درباره حضور آمریکا در عراق موضعی بی طرف است و  حضور نیروهای ائتلاف را با توجه به وجود خطر داعش لازم می‌بینیم .

سورجی گفت: «رهبران منطقه کردستان عراق به طور مستمر و بدون هیچ وقفه‌ای با ایران رابطه دارند.»

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق هم روز شنبه به اربیل رفت و با تنی چند از مقامات آنجا از جمله «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق دیدار کرد. بارزانی در این دیدار ضمن تاکید بر حفظ حاکمیت ملی عراق گفت: هر تصمیمی که دولت مرکزی بغداد اتخاذ کند، تصمیم ماست.

تصمیم پارلمان عراق برای خروج نیروهای بیگانه از این کشور، ادامه برقراری روابط با کشورها به صورتی که امنیت و حاکمیت عراق را حفظ کند و مبارزه با تروریسم از دیگر محورهای گفت‌وگو میان دو طرف بوده است.

 پارلمان عراق روز یکشنبه ۱۵ دی دو روز بعد از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نائب رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق در بغداد با برگزاری جلسه‌ای درباره اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، به خروج همه نیروهای خارجی رای داد.

ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری ایالات متحده امریکا سه روز پیش نیز اعلام کرد که منتظر توضیح عراق درباره نیروهایی خارجی هستیم که پس از مصوبه اخیر پارلمان، مجاز به باقی ماندن در اراضی این کشور نیستند.

در بیانیه ائتلاف بین المللی ضد داعش آمده است، تمام فعالیت‌های نظامی آن در عراق از جمله فعالیت‌های آموزشی و حمایت از عملیات‌های امنیتی علیه داعش برای تمرکز بر حفاظت از پایگاه‌های عراقی میزبانِ نیروهای ائتلاف به حالت تعلیق درآمده است.

آمریکا در آگوست ۲۰۱۴ ائتلافی برای مقابله نظامی با داعش در عراق و سوریه تشکیل داد و کشورهای مختلف به صورت هوایی و کمک‌های نظامی و نیروهای زمینی در این ائتلاف مشارکت کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفت + 6 =