کد خبر : 203577
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
-

موفقیت محققان کشور در کسب دانش فنی تولیدداروی ALS با کاهش ۹۰ درصدی قیمت

موفقیت محققان کشور در کسب دانش فنی تولیدداروی ALS با کاهش ۹۰ درصدی قیمت

به گزارش قائم آنلاین، محمدرضا فاضلی عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان تولید کننده داروی آلساوا در مراسم رونمایی از این دارو با اشاره به حوادث اخیر کشور و جان باختن تعداد زیادی از هم وطنان در کرمان و سانحه هواپیمای اکراینی، گفت: ما تاکنون وقایع بسیاری را پشت سر گذاشته‌ایم و قدرت‌های جهانی علیه

به گزارش قائم آنلاین، محمدرضا فاضلی عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان تولید کننده داروی آلساوا در مراسم رونمایی از این دارو با اشاره به حوادث اخیر کشور و جان باختن تعداد زیادی از هم وطنان در کرمان و سانحه هواپیمای اکراینی، گفت: ما تاکنون وقایع بسیاری را پشت سر گذاشته‌ایم و قدرت‌های جهانی علیه ما هستند و فشار اقتصادی و سیاسی زیادی روی ما وجود دارد، به همین دلیل بیش از همیشه نیاز به همراهی همدیگر داریم.

وی با اشاره به موفقیت گروهی از محققان در تولید داروی آلساوا، اظهار کرد: تولید این دارو ماحصل همکاری دو شرکت دانش بنیان است و از ۲ ماه گذشته به بازار عرضه شده و در اختیار بیماران مبتلا به ALS قرار گرفته است.

فاضلی با بیان اینکه از ۱۵ سال گذشته فعالیت خود را در تولید محصولات دارویی ایران آغاز کردیم تا به خودکفایی در این زمینه دست پیدا کنیم، اظهار کرد: این همکاری با شرکت دانش بنیان دیگر منجر به این شد که حداقل ۵ دارو در زمینه ضد سرطان و سیستم ایمنی تولید کنیم.

وی با اشاره به عرضه داروی آلساوا، خاطر نشان کرد: با انجام تحقیقاتی به فرمولاسیون تولید ماده موثره این دارو دست یافتیم و پس از دریافت تاییدیه سازمان دارو و غذا، “آلساوا” به صورت صنعتی تولید و وارد بازار شد.

فاضلی با بیان اینکه این دارو در سال ۲۰۰۱ در کشور ژاپن تولید و برای بیماران مبتلا به سکته‌های قلبی تجویز می‌شود، یادآور شد: این کشور از سال ۲۰۱۴ برای بیماران مبتلا به ALS نیز تجویز شد و در سال ۲۰۱۷ این دارو در لیست مورد تایید FDA آمریکا قرار گرفت.

این محقق قیمت سالانه نمونه خارجی این دارو برای بیماران مبتلا را ۱۴۵ هزار دلار ذکر کرد و افزود: داروی تولیدی ما سالانه برای بیماران حدود ۲ هزار دلار است. هر چند قیمت نمونه داخلی نسبت به داروهای خارجی پایین‌تر است اما برای بیمار این هزینه سنگین است و امیدوارم با کمک سازمان‌های بیمه‌گر بتوانیم این مشکل را حل کنیم تا از بار مالی بیماران مبتلا کاسته شود.

بیماری ALS یا “اسکلروز جانبی آمیوتروفیک” یک بیماری عصبی پیشرونده است که سبب زوال تدریجی سلول‌های عصبی‌ می‌شود که وظیفه کنترل حرکت ماهیچه‌ها را به عهده دارند. با پیشرفت بیماری،‌ افراد مبتلا رفته‌رفته توانایی کنترل حرکت ماهیچه‌هایشان را از دست می‌دهند. به عبارت دیگر، با مرور زمان فرد مبتلا، توانایی‌های حرکتی خود را از دست می‌دهد. البته توانایی تفکر و حافظه این افراد معمولا تحت تاثیر این بیماری قرار نمی‌گیرد.

این بیماری منجر به از دست رفتن تدریجی عملکرد عضلات می‌شود و با تضعیف ماهیچه‌ها به تدریج فرد به فلج عمومی مبتلا می‌شود به‌طوری‌که توانایی هرگونه حرکتی از شخص سلب خواهد شد. معمولاً مبتلایان به این بیماری مدت زمان زیادی زنده نمی‌مانند.

داروی ایرانی “ویال تزریقی اداراوون” با نام تجاری “آلساوا” برای پیشگیری از پیشرفت روند بیماری ALS است. تا قبل از تولید این دارو توسط محققان داخلی، بیماران سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان برای خرید این دارو هزینه می‌کردند. هزینه درمان بیماران مبتلا با این داروی ایرانی به ۲۰ میلیون تومان در سال کاهش یافته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 − 9 =