کد خبر : 203243
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
-

خلاء الگو در حوزه و دانشگاه احساس می‌شود

خلاء الگو در حوزه و دانشگاه احساس می‌شود

به گزارش قائم آنلاین، دکتر سعید رضا عاملی در دیدار با آیت‌الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بابیان اینکه فلسفه وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی تحول اساسی در حوزه فرهنگ است، گفت: اگر مسیر فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی را دنبال کنیم متوجه می‌شویم اتفاقات مبارکی در این مسیر افتاده است. وی در ادامه

به گزارش قائم آنلاین، دکتر سعید رضا عاملی در دیدار با آیت‌الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بابیان اینکه فلسفه وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی تحول اساسی در حوزه فرهنگ است، گفت: اگر مسیر فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی را دنبال کنیم متوجه می‌شویم اتفاقات مبارکی در این مسیر افتاده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه عرصه فرهنگی عرصه‌ای است که مداخلات و تأثیر متغیرهای غیرفرهنگی در آن زیاد است، افزود: در این فضا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود ۷۰ درصد به حوزه علم و فناوری و حدود ۳۰ درصد به حوزه فرهنگ اختصاص داشته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سندی که جمع‌بندی تجربیات سی‌وچندساله شورای عالی انقلاب فرهنگی است سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور است. نام این سند برگرفته از نگاه مقام معظم رهبری است که بر هندسه فرهنگ و ابعاد مختلف آن نظر داشته است.

وی افزود: رهبری همواره در برنامه‌ریزی فرهنگی بر توجه به هندسه فرهنگ و اضلاع و ابعاد آن تاکید دارند. در واقع واژه مهندسی فرهنگی ازنظر رهبر انقلاب را می توان بر اجتناب از کار پراکنده در حوزه فرهنگ نیز تفسیر کرد.

دکتر عاملی گفت: یکی از اسناد مصوب شورا که دارای بعد و جنبه میان‌رشته‌ای شده است سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور است که در این نقشه از ظرفیت‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی استفاده شده است و در این سند حدود ۳۰۰ برنامه اقدام ملی مقرر شده و همچنین در اسناد ملی ذیل این سند که باید به تصویب برسند اقدامات ملی فراوانی مقرر خواهند شد.

وی در خصوص شخصیت شهید سلیمانی نیز اظهار کرد: آنچه در کارنامه سردار سلیمانی فراوان به چشم می‌خورد ایمان و عمل صالح است. در واقع شهادت سردار سلیمانی نشان داد که مردم چقدر به الگو نیاز دارند و بر اساس معارف اسلامی مردم همیشه نیاز به الگو دارند چرا که امروز هم الگوها کم شده‌اند و هم بسیاری از الگوها توان تأثیرگذاری خود را ازدست‌داده‌اند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه در حوزه و دانشگاه خلاء الگو احساس می شود،‌ گفت: با توجه به تحولات صورت گرفته در جامعه باید بدانیم چه راهی باید برای تحقق تمدن نوین اسلامی وجود دارد.

دکتر عاملی با اشاره به مصوبه نحوه نظارت بر اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورا بر نظارت و ارزیابی مصوبات خود توجه جدی دارد و در این مسیر از همه دستگاه‌های مجری گزارش‌گیری می‌شود و سپس این گزارش‌ها راستی آزمایی هم می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به مصوبه عفاف و حجاب افزود: این مصوبه جدیداً اصلاح شده و وظایف جدیدی برای دستگاه‌ها و مسئولان تصویب شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص عملکرد شورای تخصصی حوزوی نیز افزود: این شورا هم رابط میان شورای عالی حوزه علمیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دو شأن دارد که یکی از آن‌ها ناظر بر نقش شورای تخصصی حوزه در پیشنهاد طرح هایی برای ارتقاء جایگاه اسلام و جامعه اسلامی است و شأن دیگر مربوط به نظارت فرایندی از منظر اندیشه اسلامی در طرح ها و لوایح شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: در مورد مدارک حوزوی هم باید با نگاه به نظام واره علمی خاص حوزه توجه شود و باید این موضوع در نظام آموزشی کشور جا بیافتد که نظام علمی حوزه و دانشگاه ضمن داشتن مشترکات با هم تفاوت دارند و با توجه به این تفاوت باید این دو نظام بصورت متمایز طراحی شود.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه این دیدار آیت‌الله حسینی بوشهری نیز در این دیدار ضمن گرامی داشت ایام فاطمیه طی سخنانی گفت: یکی از موضوعات و مباحث اساسی که در مورد شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مورد توجه قرار بگیرد موضوع پیگیری و نظارت است.

وی افزود: آنچه که مهم است یکی قول و عمل مسئولان است و اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد جامعه دچار بی‌اعتمادی می‌شود و این بی‌اعتمادی بر میزان تدین جامعه تأثیر منفی خواهد گذاشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمی قم ادامه داد: امروز سیاست و دیانت در کشور ما درهم‌تنیده است و این کار ما را سنگین کرده است.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به مصوبه عفاف و حجاب گفت: در مورد این سند مهم باید رویکرد اصلی بر کار اقناعی و ایجاد انگیزه برای رعایت عفاف و حجاب باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 + 19 =