کد خبر : 202537
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
-

بدرقه شهیدان با آواهای باستانی مردم ایران

بدرقه شهیدان با آواهای باستانی مردم ایران

به گزارش قائم آنلاین، مراسم وداع تهرانی‌ها با پیکر پاک شهید قاسم سلیمانی و یاران همراهش امروز با حضور چندمیلیونی مردم تهران همراه بود. در این مراسم اقشار مختلف مردم با هر نوع عقیده و از هر جناح سیاسی حضور داشتند و به احترام او مسافتی طولانی را طی کردند. شهادت سردارشان بهانه‌ای شد تا

به گزارش قائم آنلاین، مراسم وداع تهرانی‌ها با پیکر پاک شهید قاسم سلیمانی و یاران همراهش امروز با حضور چندمیلیونی مردم تهران همراه بود. در این مراسم اقشار مختلف مردم با هر نوع عقیده و از هر جناح سیاسی حضور داشتند و به احترام او مسافتی طولانی را طی کردند. شهادت سردارشان بهانه‌ای شد تا از هر قشر و قومی با هم متحد شوند.

همزمان با حضور پرشور مردم از شهرهای مختلف کشور در آیین تشییع سردار شهید سپهبد سلیمانی و همرزمانش در تهران، جوانان نقاط مختلف کشور با آواهای چند هزار ساله مناطق مختلف خود به بدرقه‌ی پیکر شهیدان مقاومت رفتند.

مردم عزادار از شهرهای مختلف و بخصوص نزدیک تهران برای تشییع پیکر شهدای مقاومت به خیابان انقلاب تهران آمدند و هر کدام به شیوه‌ی خاص خود در رثای این شهیدان به عزاداری پرداختند، به حدی که خیابان‌های موازی به خیابان انقلاب که وعده‌گاه اصلی شهیدان و مردم بود نیز جای سوزن انداختن نداشت.

اما از سوی دیگر، حضور مردم گروه‌های عزاداری از مناطق مختلف کشور به خوبی در بین مردم آشکار بود، مردمی که هر کدام به سبک و روش خاص خود در رثای شهادت سردار قاسم سلیمانی و همرزمانش گریستند و با صدای نواهای مناطق مختلف خود رسم عزاداری و میزبانی را به جا آوردند.

یکی از این آیین‌های عزاداری، زدن دمام و سنج توسط جوانان خوزستانی بود که در میدان انقلاب بدرقه‌ی راه شهیدان مقاومت شد.

هر چند گفته می‌شود ورود دمام به عزاداری از استان بوشهر آغاز شده؛ سنتی که مهم‌ترین و بارزترین ویژگی مراسم عزاداری در این استان شمرده می‌شود. اجرای هماهنگ سنج و دمام و سینه‌زنی با ریتم و ضرب آهنگی خاص که مردم بوشهر آن را در مناسبت‌های مذهبی مختلفی مانند اعلام وقت سحر ماه رمضان، وفات پیامبر (ص)، شب‌های ضربت‌خوردن حضرت علی (ع)، از شب هفتم عزاداری محرم تا شب عاشورا، شهادت امام سجاد (ع) و شهادت امام رضا (ع) استفاده می‌کردند. امری موروثی که از سال‌ها و قرن‌های گذشته تا امروز نسل به نسل به همه‌ی مردم ایران رسیده است.

از سوی دیگر جوانان لرستانی نیز با اجرای نوای «چمرونه» در نقطه‌ای دیگر از مسیر بدرقه‌ی شهدای مقاومت، تلاش کردند تا سهم کوچکی در بدرقه‌ی پیکر شهدای مقاومت داشته باشند.

نوای چمرونه را مردم لرستان نخست برای اگاه کردن دیگر مردم از درگذشت اشخاص معتبر شهر می‌نوازند، آوای حزن‌انگیزی که می‌توان قدمت‌اش را به دوره باستان هم نسبت داد. یکی از  آداب عزاداری مردم لرستان در عزاداری‌های حسینی شناخته می‌شود. در این آیین مردم  با صدای ساز و دهل و نوای حزن انگیزی که به گویش محلی چمرونه نامید می‌شود، عزاداری را آغاز می‌کنند و پس از نواخته شدن آن، دسته های عزاداری سینه زنی و زنجیز زنی در سطح خیابان حرکت می‌کند و با پیاده‌روی طولانی خود را به جایگاه عزاداری اصلی می‌رسانند.در حالت کلی اجرای این آیین سنتی مردم غرب کشور، سینه‌زنان به شیوه‌ای خاص که ویژه مردم لرستان به خصوص خرم‌آباد است، سینه‌زنی می‌کنند. آن‌ها در این شیوه ابتدا سینه زنان نشسته و سینه می‌زنند و سپس وقتی که نوحه‌خوان فریاد می‌زند( ای وا شهیدا به دشت کربلا) همگی سرپا می‌ایستند و بعد از جواب دادن به نوحه‌خوان با دودست و به شدت سینه به می‌زنند. هنوز ساز چمری در این منطقه از کشور همچنان به قوت خود باقی است.

امروز جوانان ایرانی در آیین تشییع شهدای مقاومت در میدان انقلاب تهران، با نواختن نوای عزاداری سنتی‌شان از شهرهای مختلف، همان حس را به عزاداران شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمانش منتقل کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 + 7 =