کد خبر : 202113
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
-

فرهنگ‌سازی راه حل اصلی در کنترل دیابت

فرهنگ‌سازی راه حل اصلی در کنترل دیابت

به گزارش قائم آنلاین، پیشگیری بهتر از درمان است.اما در حقیقت کنترل و انجام اقداماتی که باعث عدم بروز بیماری هایی از جمله دیابت می‌شود چقدر اهمیت دارد. افزایش معلومات بیماران، کنترل این بیماری و هماهنگی آنها با پزشکان را تسهیل می‌کند. این بیماری را یک بیماری چندجانبه است که همه دنیا با آن درگیرند،

به گزارش قائم آنلاین، پیشگیری بهتر از درمان است.اما در حقیقت کنترل و انجام اقداماتی که باعث عدم بروز بیماری هایی از جمله دیابت می‌شود چقدر اهمیت دارد.

افزایش معلومات بیماران، کنترل این بیماری و هماهنگی آنها با پزشکان را تسهیل می‌کند.

این بیماری را یک بیماری چندجانبه است که همه دنیا با آن درگیرند، این بیماری غیرواگیر پس از ناراحتی‌های قلبی و عروقی بیشترین درگیری را برای بیماران به همراه دارد. در ایران هم آمار قابل تاملی از افراد جامعه گرفتار این بیماری هستند و یا در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

مهم‌ترین عنصر برای درک کنترل بیماری دیابت، آموزش است. آموزش اساس درمان و پیشگیری در دیابت است. لذا هرچه از نظر آموزش پزشکان در قالب کارگاه‌های تخصصی و برگزاری کلاس‌ها آموزشی برای بیماران بکوشیم به افزایش دانش بیماران در راستای هماهنگی بیشتر و بهتر با پزشکان‌شان موثر خواهدبود که درنتیجه آن کنترل بیماری تسهیل می‌شود.

آموزش‌ها از طریق دانشگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و غیره کمک می‌کند که افراد بیشتری در جامعه از این آموزش برخوردار شوند.

سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی در کنار یکدیگر می‌توانند باعث توقف رشد فزاینده این بیماری از طریق افزایش سطح آگاهی افراد جامعه و معلومات بیماران شوند.

هزینه‌های درمانی بیماران دیابت بالاست. ملزومات، داروها و ابزاری که این افراد به‌طور روزانه ناگزیر به استفاده از آنها هستند هزینه‌ای را به خانواده بیماران تحمیل می‌کند که برای آن نیاز به پوشش‌های بیمه‌ای وجود دارد. لذا اگر شرکت‌های بیمه‌گر، سازمان‌های مردم‌نهاد و غیرانتفاعی و همچنین وزارت بهداشت در این زمینه کمک کنند تا هزینه‌های درمان کاهش یابد کنترل بیماری دیابت آسان‌تر خواهدشد و بیماران می‌توانند بهتر به نیازهای درمانی خود برسند.

فوق تخصص غدد و متابولیسم در نشست شورای اطلاع‌رسانی اداره کل بیمه سلامت استان مازندران با موضوع دیابت بابیان اینکه دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیک و مهم‌ترین معضل نظام بهداشتی در دنیا است که ۴۲۰ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند، گفت:پیش‌بینی می‌شود این آمار به ۶۴۰ میلیون نفر برسد.

فرهاد مشایخ بخشی از فعالیت پزشک خانواده در مازندران ابراز خرسندی کرد و گفت: پزشک خانواده در شناسایی و غربالگری بیماران دیابتی استان نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی بابیان اینکه دیابت یک بیماری مزمن است و عوارض زیادی را دنبال دارد، افزود: سالانه در دنیا ۶۰۰-۷۰۰ میلیارد دلار برای درمان دیابت و عوارض ناشی از این بیماری هزینه می‌شود.

این پزشک بابیان اینکه سالانه در ایران ۱۷ هزار میلیارد تومان برای دیابت و عوارض مزمن ناشی از این بیماری هزینه می‌شود، اظهار کرد: نظام سلامت هزینه‌های زیادی برای درمان دیابت صرف می‌کند که می‌طلبد با آگاهی بخشی به جامعه و با درمان به‌موقع، عوارض ناشی از آن کم شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری گفت: دیابت می‌تواند هر عضوی از بدن را درگیر کند و هزینه‌هایی را برای جامعه دربر داشته باشد.

وی بابیان اینکه حدود ۹-۱۱ درصد مردم مازندران مبتلابه دیابت هستند، اضافه کرد: حدود ۸ درصد جوامع روستایی استان نیز با این بیماری مواجهند.

مشایخ بخشی سابقه فامیلی و خانوادگی را از عوامل موثر خطر ابتلا به دیابت بیان کرد و گفت: چاقی، افزایش وزن، بی‌تحرکی، تغذیه نامناسب، چربی خون بالا، فشارخون بالا و… از دیگر فاکتورهای خطر به شمار می‌رود.

وی بابیان اینکه مادرانی که نوزاد آن‌ها بدو تولد بیش از ۴ کیلوگرم وزن داشته و یا دیابت بارداری داشته‌اند نیز ممکن است به دیابت مبتلا شوند، افزود: در بیماران قلبی و عروقی نیز خطر ابتلا به بیماری دیابتی وجود دارد که باید این عوامل شناسایی شود.

مشایخ بخشی با اشاره به اینکه پایه و اساس دیابت به سه فاکتور چاقی، بی‌تحرکی و استرس بستگی دارد، گفت: ۱۵ درصد بیماران درمان خود را پیگیر نمی‌شوند و دچار قطع عضو می‌شوند که باید به مبتلایان دیابت برای کاهش فاکتورهای خطر آگاهی‌رسانی شود.

وی بابیان اینکه دیابت به دو شیوه دارویی خوراکی و تزریقی درمان می‌شود، یادآور شد: ویژگی‌های بیمار همانند میزان وزن، سن، شغل، بیماری‌های قلبی و عروقی و… در انتخاب نوع درمان باید موردتوجه باشد.

مشایخ بخشی بابیان اینکه برخی از بیماران دیابتی به سراغ درمان با طب سنتی می‌روند و این نوع درمان در تعدادی از بیماران که مقاوم به درمان هستند اثربخش نیست، گفت: توجه به تغذیه، سبک زندگی و فعالیت بدنی به درمان بیمار دیابتی کمک شایانی می‌کند.

وی بابیان اینکه بالای ۹۵ درصد داروهای دیابت که در کشور تولید می‌شوند از کیفیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: باوجود اجرای طرح پزشک خانواده در استان مازندران این استان در شناسایی بیماران دیابتی در کشور پیشتاز است.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران نیز در این نشست بابیان اینکه نیمه اول امسال ۹۳ میلیارد ریال برای بیماران دیابتی هزینه شده است، گفت: رسانه‌ها بااطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه زمینه‌ساز پایش و کنترل این بیماری باشند تا این اعتبار به‌درستی برای درمان بیماران هزینه شود.

رسول ظفرمند اظهار کرد: دیابت یکی از بیماری‌های مزمن است که مردم و مسئولین با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این بیماری برای بخش سلامت کشورها هزینه‌های سنگین به همراه دارد.

مدیرکل بیمه سلامت استان مازندران بابیان اینکه در نیمه اول امسال تعداد نسخه‌ها در استان ثابت بود، گفت:۶ ماهه نخست سال گذشته هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای داروی بیماران هزینه شده است و به دلیل تغییرات نرخ دارو این میزان در مدت مشابه امسال به ۹۳ میلیارد ریال رسیده است.

وی با اشاره به اینکه دیابت در خاموشی پیشرفت می‌کند، خاطرنشان شد: توقع این است که با آگاه کردن بیمه‌شدگان، این اعتبار به‌درستی برای درمان بیماران هزینه شود.

ظفرمند بابیان اینکه تعداد زیادی از افراد جامعه مبتلابه دیابت هستند و از بیماری خود بی‌اطلاع هستند، ابراز امیدواری کرد رسانه‌ها بااطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه زمینه‌ساز پایش و کنترل این بیماری باشند.

وی بیان کرد: ورود جدی و فعال رسانه‌های مکتوب ، مجازی و صداوسیما در این حوزه منجر به افزایش آگاهی و دانش عمومی نسبت به بیماری دیابت شود.

دیابت یکی از شایع ترین بیماری های غیرواگیر است که امروزه یکی از اصلی ترین عوامل بروز مرگ و میر در ایران و جهان است و نیاز است تا با مشارکت دستگاههای مرتبط با حوزه سلامت ، برنامه های اساسی در راستای ارتقای سطح فرهنگ سلامت جامعه را پیاده سازی کنیم.

۹۰ درصد دیابت قابل پیشگیری است، با پیشگیری می‌توانیم جلوی بسیاری از عوارض دیابت را گرفته و در حقیقت کاری کنیم که جلوی خود دیابت را بگیریم که سراغ‌ ما نیاید.

به اذعان کارشناسان ، سبب اصلی ابتلا به دیابت تغییر شیوه‌های زندگی است ، براین اساس  باید شیوه‌های غلط زندگی را تغییر داد که این امر بدون کمک آموزش ممکن نیست و از اینرو آموزش به عنوان مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت شناخته شده است.

هم اکنون بسیاری از مردم تصور می کنند که زمانی باید از دفترچه بیمه درمانی استفاده کنند که بیمار باشند و این در حالی است که باید هر ۶ ماه یکبار برای آزمایش کامل به مراکز درمانی مراجعه کرده و پیش از ابتلا به بیماری به درمان پیش زمینه ایجاد آن بپردازند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 − هشت =