کد خبر : 201171
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ - ۸:۱۵
-

فواد ایزدی پیشنهاد کرد:‌ تشکیل ناتو آسیایی برای حل مشکلات امنیتی منطقه

فواد ایزدی پیشنهاد کرد:‌ تشکیل ناتو آسیایی برای حل مشکلات امنیتی منطقه

به گزارش قائم آنلاین، فؤاد ایزدی در گفت‌وگو ، در ارزیابی خود از برگزاری رزمایش مشترک کمربند امنیت دریایی ایران، روسیه  و چین اظهار کرد: چند سالی است که آمریکایی‌ها به دنبال منزوی کردن ایران هستند، اگر واکنش رسانه‌های غربی نسبت به برگزاری این رزمایش را ملاحظه کنید یکی از نکاتی که همه به آن

به گزارش قائم آنلاین، فؤاد ایزدی در گفت‌وگو ، در ارزیابی خود از برگزاری رزمایش مشترک کمربند امنیت دریایی ایران، روسیه  و چین اظهار کرد: چند سالی است که آمریکایی‌ها به دنبال منزوی کردن ایران هستند، اگر واکنش رسانه‌های غربی نسبت به برگزاری این رزمایش را ملاحظه کنید یکی از نکاتی که همه به آن اشاره می‌کنند این است که پروژه  منزوی کردن ایران در عمل شکست خورده است.

وی با اشاره به این‌که پیش از این کارها و برنامه‌های مشترک در این سطح با روسیه و چین نداشتیم،‌ گفت: رزمایش مشترک دریایی اقدام بسیار مهمی است که با انعکاس خبری گسترده‌ای که داشته، پیام خوبی برای آمریکا داشت که ایران منزوی نیست و بین مجموعه‌ای کار می‌کند در واقع مجموعه‌ای از کشورهای قدرتمند دنیا حضور دارند که در این سطح فعالیت‌های نظامی خودشان را انجام می‌دهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: اخیرا رئیس جمهور بحثی را در ارتباط با همکاری‌های نظامی آسیایی مطرح کرد که بنده در نظر دارم از آن به‌عنوان ایجاد ناتوی آسیایی نام ببرم گرچه او اشاره مستقیمی نداشت. همان‌طور که در اروپا ناتو با همراهی آمریکا و کانادا تشکیل شد و در طول عمرش برای ایجاد امنیت، جلوگیری از مشکلات امنیتی که این کشورها ممکن بود داشته باشند و همچنین یک مجموعه نظامی هدفمند موفق بود.

ایزدی خاطرنشان کرد: درواقع نیاز داریم تا یک ناتوی آسیایی ایجاد کنیم و کشورهایی مانند ایران، چین و روسیه و برخی دیگر از کشورهای آسیایی در آن حضور داشته باشند. مانند پیمان شانگهای که البته جنبه سیاسی و اقتصادی دارد این تشکل باید نظامی باشد و نظامی‌ها هم باید این تشکل را ایجاد کنند.

وی با تاکید بر این‌که روابط نظامی ما با روسیه و چین گسترده‌تر و عمیق‌تر است، ابراز کرد: کار با نهادهای نظامی روسیه و چین برای ما راحت‌تر است،‌ لذا اگر دیپلماسی نظامی کشور ارتقا پیدا کند و به تدریج کشورهای آسیا به سمت ایجاد ناتوی آسیایی بروند بسیاری از مشکلات امنیتی این منطقه حل می شود به‌عنوان مثال دیگر توجیهی برای حضور نیروهای غربی در یمن، سوریه و حتی عراق نیست زیرا این کشورها در آسیا قرار دارند و امنیت آن ها را ناتوی آسیایی تامین می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این‌که تشکیل ناتوی آسیایی کمکی برای بیرون کردن نیروهای غربی است که بی جهت وارد این منطقه شده و در حال نفوذ هستند، اظهار کرد: امیدواریم این رزمایش شروعی برای ایجاد مجموعه امنیتی- نظامی گسترده‌تری از کشورهای آسیایی از جمله  ایران، روسیه و چین باشد تا بتوانند نیازهای خودشان را مورد توجه قرار دهند.

ایزدی تصریح کرد: البته کشورهای علاقه‌مند دیگری هم می‌توانند عضو شوند یعنی ایران، روسیه و چین به‌عنوان کشورهای اصلی باشند و کشورهای کوچک‌تر و ضعیف‌تر هم به عضویت در آیند. بنابراین ایجاد این تشکل قدم مثبتی برای حل خیلی از مشکلات کشورهای منطقه خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 3 =