کد خبر : 200173
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۸:۱۵
-

نصری: جریان‌های سیاسی با انگیزه انتخاباتی به روند دیپلماسی برجام آسیب نزنند

نصری: جریان‌های سیاسی با انگیزه انتخاباتی به روند دیپلماسی برجام آسیب نزنند

به گزارش قائم آنلاین، رضا نصری، کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو ، در پاسخ به این سوال که به نظر وی مهم ترین اتفاق رخ داده در عرصه بین الملل در سال ۲۰۱۹ چه اتفاقی بود؟ خاطرنشان کرد: اگر از منظر حقوق بین‌الملل نگاه کنیم، در سال ۲۰۱۹ تحولات مهمی در سطح بین‌المللی

به گزارش قائم آنلاین، رضا نصری، کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو ، در پاسخ به این سوال که به نظر وی مهم ترین اتفاق رخ داده در عرصه بین الملل در سال ۲۰۱۹ چه اتفاقی بود؟ خاطرنشان کرد: اگر از منظر حقوق بین‌الملل نگاه کنیم، در سال ۲۰۱۹ تحولات مهمی در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای رخ داد. به عنوان مثال، در سطح بین‌المللی، یکی از تحولات بارز این بود که آمریکا و به دنبال آن روسیه به صورت رسمی از پیمان منع موشک‌های میان‌بُرد هسته‌ای (پیمان INF) خارج شدند و با این کار لطمه قابل ملاحظه‌ای به رژیم حقوقی کنترل تسلیحات،‌ رژیم عدم اشاعه و توازن موجود وارد آوردند. در سطح منطقه‌ای نیز یکی از اتفاقات مهم این بود که بلندی‌های جولان به صورت یکجانبه از طرف آمریکا به اسرائیل بخشیده شد و با این کار بدعت جدید و خطرناکی در روابط و حقوق بین‌الملل پایه‌گذاری شد! این‌ها اتفاقاتی بودند که پیامدهای آن‌ در میان‌مدت و بلندمدت گریبان دولت‌ها و ملت‌ها را خواهد گرفت و ایران نیز قطعاً از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

وی ادامه داد: اما در مورد آن‌چه به صورت مستقیم‌تر به ایران مربوط می‌شود، شاید مهم‌ترین اتفاق حقوقی سال ۲۰۱۹ – که در سال آینده تاثیر مستقیم و بسزایی بر آیندهٔ توافق هسته‌ای و کیفیت تعامل ایران و غرب خواهد داشت – آغاز «گام‌های معکوس» و روند کاهش تعهدات ایران مطابق برجام است.

نصری در همین ارتباط افزود: معتقدم سیاست کاهش تعهدات هسته‌ای به مثابه تیغ دو لبه‌ایست که می‌تواند از یکسو منجر به احیای برجام و ترغیب طرف مقابل به بازگشت به تعهدات خود شود؛ و از سوی دیگر می‌تواند باعث احیای قطعنامه‌های شورای امنیت، نزدیکی اروپا و آمریکا و در نهایت افتادن قطعنامه ۱۹۲۹ بدست دولت ترامپ و حلقهٔ افراطیون اطراف او شود. به همین خاطر مهم است در سال آینده میلادی  این گام‌ها با طمأنیه و در موازات با اقدامات دیپلماتیک جانبی -مانند رایزنی‌های کنونی با ژاپن و «طرح صلح هرمز»- همراه باشد.

وی افزود: در همین راستا، امیدوارم گروه‌ها و جناح‌های سیاسی در داخل کشور نیز مراقب باشند – که تحت تاثیر فضای انتخاباتی و رقابت‌های پیش رو – به «دیپلماسی‌ستیزی» و تند کردن فضا متوسل نشوند و همواره مواظب باشند آسیبی به ابتکارات دیپلماتیک جانبی دولت وارد نیاورند چرا که منافع و امنیت ملی ایران ایجاب می‌کند همواره بتوانیم در کنار بکارگیری اهرم‌های فشار از سازوکارهای تنش‌زدایی و دیپلماتیک نیز بهره‌مند شویم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 + هفده =