کد خبر : 200324
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
-

رونق تولید ملی اسباب‌بازی در گرو پژوهش

رونق تولید ملی اسباب‌بازی در گرو پژوهش

به گزارش قائم آنلاین، بهنام زنگی – عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس-، در آستانه برگزاری این جشنواره گفت: ما با اسباب‎بازی می‎توانیم الگوهای فرهنگی را ارائه کنیم، می‎توانیم آموزش دهیم، درمان کنیم، الگوها و هنجارهای اجتماعی را رواج دهیم و… به همین دلیل توجه به پژوهش و تحقیق، اصلی‌ترین قدم برای تولید اسباب‎بازی است

به گزارش قائم آنلاین، بهنام زنگی – عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس-، در آستانه برگزاری این جشنواره گفت: ما با اسباب‎بازی می‎توانیم الگوهای فرهنگی را ارائه کنیم، می‎توانیم آموزش دهیم، درمان کنیم، الگوها و هنجارهای اجتماعی را رواج دهیم و… به همین دلیل توجه به پژوهش و تحقیق، اصلی‌ترین قدم برای تولید اسباب‎بازی است و با توجه به شعار جشنواره، کودکان را برای جهان و زندگی واقعی آماده کنیم.

مدیرمسئول فصل‌نامه علمی پژوهشی «پژوهش هنر» گفت: ‌اگر به اهمیت موضوع پژوهش پی ببریم، درمی‌یابیم که برای تولید یک وسیله و یا ابزار بازی کودک، بیش از هر فناوری و دانشی نیازمند بررسی‌های جامعه‌شناسی و آسیب‌شناسی هستیم تا خیال‌مان از وسیله‏‌ای که کودکان بخش بزرگی از زندگی خود را با آن می‏‌گذرانند، راحت باشد.

به گفته‌ این کارشناس، گاهی نبود یک وسیله و فناوری در اطراف ما به مراتب ضرر و زیان کمتری به همراه دارد تا این‌که به شکل نادرست در دسترس ما قرار داشته باشد.

این مسئول جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی درباره‌ برنامه‌های علمی رویداد ملی اسباب‌بازی توضیح داد و گفت: امسال سه نشست تخصصی برگزار خواهیم کرد که درباره‌ لزوم و اهمیت پژوهش در اسباب‎بازی است. چرایی ضرورت پژوهش در ساخت اسباب‌بازی به عنوان یک صنعت مهم بررسی خواهد شد، همچنین نشست دوم به ابعاد روان‌شناختی بازی و اسباب‎بازی می‌‏پردازد که متخصصان با گرایش‎های مختلف در آن حضور خواهند داشت و نشست سوم به الگوهای ایرانی بازی و اسباب‌بازی خواهد پرداخت و هویت ایرانی و طراحی ایرانی در اسباب‎بازی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

او همچنین درباره‌ بخش کارگاه‌ها و آموزش‌های گروهی هم گفت: در کنار این نشست‎ها، چهار کارگاه هم برگزار می‎شود که کارگاه اول با موضوع برندسازی، موفقیت در فروش و تبلیغات در صنعت اسباب‎بازی است، کارگاه دوم به بخش هویت ایرانی در عروسک و لباس عروسک می‎پردازد، کارگاه سوم، موضوع شخصیت‎پردازی و ساخت کاراکتر در اسباب‏‌بازی را مورد بررسی قرار می‏‌دهد و در کارگاه چهارم درباره‏ عروسک‎های بازآفرینی‌شده از مواد دورریز صحبت خواهد شد.

جشنواره‌ پنجم اسباب‌بازی، امسال درحالی برگزار می‌شود که به بخش‌های علمی و تخصصی آن زمان زیادی اختصاص داده شده است. زنگی در همین‌باره، تاکید دارد که اهمیت ماجرا برای رسیدن به وضعیتی است که برای کودکان مناسب باشد.

او افزود: با توجه به چندوجهی بودن ماهیت اسباب‎بازی‎ها ما تمرین‎های متفاوت فکری و جسمی داریم، مانند تمرین پرورش خلاقیت، تمرین پیدا کردن راه و شناسایی و تشخیص. هر بازی می‎تواند یک یا چند شاخص را در خود داشته باشد و کودک در فرایند بازی آن‎ها را تمرین کند.

زنگی ادامه داد: برای مثال در تمرین ساختن، بسیاری از اسباب‌بازی‎ها، عمل ساختن را برای کودک محقق می‏‌کنند که می‏‌تواند بخش خلاقیت و نیاز به ساخت و خلق کردن در کودک را پرورش دهد تا اگر در زندگی واقعی در سنین نوجوانی و بزرگسالی نیاز به خلق چیزی داشت، بتواند با مراجعه کردن به آن بازی و به یادآوری فرایند حل مساله از آن ایده و خلاقیت الگوبرداری کند.

رونق تولید اسباب‌بازی

بهنام زنگی درباره‌ تاثیر جشنواره‏ ملی اسباب‏‌بازی بر رونق تولید داخلی گفت: اگر به اهمیت پژوهش در تولید اسباب‌‏بازی دقت داشته باشیم، متوجه می‎شویم که تاثیر جشنواره‎ اسباب‏‌بازی با برگزاری کارگاه‎ها، نشست‏‌ها و میزگردهایی که با حضور متخصصان هر حوزه برگزار می‌شود، چقدر می‏‌تواند بر دانش افراد تاثیرگذار باشد.

مسئول کمیته علمی جشنواره ادامه داد ما تلاش زیادی نکرده‌ایم که اسباب‌‏بازی‏‌ها و سرگرمی‏‌های بومی خود را صنعتی کنیم. به همین دلیل اسباب‏‌بازی‌های ما بیشتر وارداتی شدند و میان بازی‏‌های بومی ما و بازی‌های صنعتی که الان وجود دارد، گسست ایجاد شده است. طبیعی است که وقتی یک صنعت در مرحله‎ ساخت دنباله‌رو می‎شود در مرحله‎ تولید ایده نیز الگوبرداری می‌‏کند. این چیزی است که بر اساس پژوهش قابل حل است، یعنی اگر پیشینه‏‌های اسباب‌‏بازی را بررسی کنیم و در دستور کار قرار دهیم، می‏‌توانیم نتیجه‏ مطلوبی بگیریم.

بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وی در پایان تاکید کرد با برگزاری جشنواره و حضور مسئولان، دست‏اندرکاران صنعت اسباب‏بازی، تولیدکنندگان، طراحان و همه‏ کسانی که در این صنعت فعالیت می‌‏کنند، فرصتی فراهم می‎شود که با همکاری و همفکری با هم بتوانند تولیدات داخلی را با کیفیت و بهداشت مناسب برای کودکان تولید کنند.

پنجمین جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی از ۷ تا ۱۳ دی ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب در بخش‌های نمایشگاهی و کارگاهی و آموزشی میزبان عموم فعالان، علاقه‌مندان و خانواده‌هاست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 5 =