کد خبر : 200326
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
-

تمدید ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری در ۲۰۲۰

تمدید ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری در ۲۰۲۰

به گزارش قائم آنلاین، نبی‌الله خون میرزایی در جمع خبرنگاران و در حاشیه اختتامیه سومین اجلاس کمیسیون حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع زنده آبی دریای خزر و مدیریت ذخایر مشترک منابع، اظهار کرد: در تداوم موافقتنامه ها و تفاهمنامه‌های قبلی، سومین اجلاس کمیسیون مشترک پنج کشور حاشیه دریای خزر (ایران، روسیه، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان)

به گزارش قائم آنلاین، نبی‌الله خون میرزایی در جمع خبرنگاران و در حاشیه اختتامیه سومین اجلاس کمیسیون حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع زنده آبی دریای خزر و مدیریت ذخایر مشترک منابع، اظهار کرد: در تداوم موافقتنامه ها و تفاهمنامه‌های قبلی، سومین اجلاس کمیسیون مشترک پنج کشور حاشیه دریای خزر (ایران، روسیه، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان) در زمینه حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع زنده آبی دریای خزر با حضور هیات‌های چهار کشور همسایه و به میزبانی هیات جمهوری اسلامی ایران از تاریخ دوم دی‌ماه تا امروز تشکیل شد و به امضای پروتکل نهایی منجر شد.

وی ادامه داد: براساس این پروتکل هیات‌های کشورهای شرکت کننده در این اجلاس توافق کردند که ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری را برای سال ۲۰۲۰ تداوم دهند و فقط برای موارد بازسازی ذخایر و کارهای تحقیقاتی مجاز به صید باشند. همچنین یک کارگروه آبزی پروری مورد توافق قرار گرفت که به مباحث علمی فیمابین بپردازد و کار علمی مشترک را برای اجلاس های بعدی تنظیم کند.

رئیس سازمان شیلات کشور اضافه کرد: پنج کشور با هم توافق کردند که پیش‌نویس پروتکل مبارزه با صید غیرمجاز را برای جلسه کارشناسی آینده در عشق آباد ترکمنستان با هم تنظیم و تدوین کنند و در این زمینه توافق جمعی حاصل شد و مقرر شد که با توجه به اینکه مصوبات کلی کمیسیون‌ها باید با اجماع پنج کشور باشد، تلاش شود که دیدگاه های علمی مشترکی نسبت به همدیگر پیدا کنند و کارها با توافق و مطابق عرف گذشته پیش رود.

خون میرزایی تصریح کرد: وضعیت ماهیان خاویاری برای پنج کشور همسایه نگران کننده بود و در حال حاضر چون صید تجاری ممنوع است، وضعیت ذخایر در حاشیه پنج کشور یکسان نیست، کشورها در حال بررسی ذخایر و بازسازی هستند. همچنین جدول تنظیمی تعهدات و سهمیه های کشورها برای بازسازی، مجدد مورد به‌روزرسانی قرار گرفت و برنامه سال ۲۰۲۰ مشخص شد.

وی همچنین به وضعیت ماهی‌های کیلکا نیز اشاره کرد و گفت: برنامه صید کیلکا ماهی (ماهی استخوانی) نیز در دریای خزر مورد تصویب کشورها در اجلاس قرار گرفت و همکاری ها مطابق با عرف این جلسات و اجلاس ها تداوم پیدا خواهد کرد. این نوع ماهی دسته‌ای از ماهیان خاص دریای خزر هستند که در سواحل برخی از کشورها از جمله سواحل ایران وجود دارد و از آنها بهره‌برداری تجاری صورت می‌گیرد که در مصوبات و پروتکل سال تنظیم شده هم مقرر شد که سهمیه صید ماهیان کیلکا برای سال ۲۰۲۰ برای ایران محفوظ بمانند و تداوم پیدا کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × سه =