کد خبر : 200047
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
-

رنگ و روی زرد قیمت‌ها در بازار مرکبات

رنگ و روی زرد قیمت‌ها در بازار مرکبات

به گزارش قائم آنلاین، هر ساله مرکبات مازندران به جای جای کشور ارسال می‌شود و بازار تقاضای نقاط گوناگونی از کشور را تامین می‌کند. این در حالی است که در نقاط گوناگون کشور این محصول با قیمت‌های متفاوتی در بازار عرضه می‌شود اما متاسفانه در بازار استان، رنگی ندارد و همیشه در داخل استان قیمت

به گزارش قائم آنلاین، هر ساله مرکبات مازندران به جای جای کشور ارسال می‌شود و بازار تقاضای نقاط گوناگونی از کشور را تامین می‌کند.

این در حالی است که در نقاط گوناگون کشور این محصول با قیمت‌های متفاوتی در بازار عرضه می‌شود اما متاسفانه در بازار استان، رنگی ندارد و همیشه در داخل استان قیمت این محصول به قول بازاری‌ها ” از سکه افتاده است”.

طی سال‌جاری نیز قیمت‌ها در بازار مرکبات، تعریف چندانی نداشت و باغداران امسال هم با وجود قیمتی به نسبت مناسب‌تر از سالیان گذشته، در کنار افزایش هزینه‌های جاری، گلایه مند بودند و به قول خودشان بازار امسال هم “چنگی به دل‌شان نزند”.

البته افزایش هزینه‌های تولید از هزینه حمل و نقل گرفته تا کارگر، طی یک سال گذشته سبب شده است تا دخل و خرج باغداران در کنار قیمت ناچیز مرکبات در سوداگری دلالان با هم نخواند که نخواند و زحمات یکساله‌شان، آورده دلچسبی برایشان نداشته باشد.

هر چند نباید از تاثیر روانی وجود مگس مدیترانه‌ای بر روی بازار مرکبات نمی‌توان چشم پوشی کرد اما بازار مرکبات هر ساله دستخوش چالش‌های فراوانی در فصل برداشت و فروش این محصول است که از هر سمتی که به سراغش بروی، در نهایت به دلالان این بازار می‌رسی!

امیرحسین فخرآوران رئیس میدان میوه و تره بار مرکز مازندران در خصوص قیمت امسال مرکبات در بازار می‌گوید: امسال مرکبات در بازار، قیمتی نداشت.

وی افزود: با توجه به هزینه و مخارج متعدد در باغداری، مرکبات قیمت آن چنانی نداشت.

رئیس میدان میوه و تره‌بار مرکز مازندران خاطرنشان کرد: در کنار افزایش هزینه‌هایی نظیر گرانی قیمت سبد، دستمزد کارگر، حمل و نقل و سموم کشاورزی، چیزی دست باغدار را نگرفت و قیمت پایین این محصول جدا از اینکه به ضرر باغدار تمام می‌شود، نفع چندانی را هم برای فروشنده نخواهد داشت.

فخرآوران گفت: قیمت پرتقال تامسون در میدان میوه تره‌بار از یک هزار و ۸۰۰ شروع و در نهایت با قیمت دو هزار و ۵۰۰ تومان خرید و فروش شد و حال طبیعتا با قیمت کمتری از باغدار توسط دلالان خریداری شد که طبیعتا نمی تواند قیمت دلچسبی برای باغداران باشد.

وی ادامه داد: نارنگی هم در بالاترین سطح و از نوع درجه یک آن از قیمت ۳ هزار و ۵۰۰ تومان تجاوز نکرد و درواقع این قیمت‌ها، تفاوت چندانی با سال گذشته نداشت.

رئیس میدان میوه و تره‌بار مرکز مازندران متذکر شد: البته جدا از اینکه سهم قابل توجهی از خرید و فروش مرکبات به طور مستقیم از سورتینگ‌ها و سر باغات انجام می‌گیرد اما در مجموع می‌توان گفت که در کنار افزایش چند برابری هزینه‌ها، مرکبات در بازار امسال قیمت چندانی نداشت.

گفتنی است بر اساس آمارهای رسمی جهاد کشاورزی مازندران از ۱۶۰ هزار هکتار باغات استان، حدود ۱۱۰  هزار هکتار مرکبات است و در این میان ۷۰ درصد باغ مرکبات را گونه های مختلف پرتقال تشکیل می‌دهد که در میان باغ‌های پرتقال هم ۸۰ درصد در تصرف درختان تامسونی است که غالبا به دلیل ضریب ماندگاری پایین آن‌ها، برای تازه خوری استفاده می‌شوند و بازار آن، بالا و پایین چندانی را تجربه نمی‌کند.

البته این نکته را هم باید گفت که غالب باغداران به دلیل نداشتن انبار نگهداری مناسب، ناچار تن به فروش دسترنج خود به دلیل تجارب تلخ گذشته خود از فصل سرما و یخبندان می‌دهند که این تصمیم در کنار سودجویی دلالان، به نرخ ناچیز مرکبات در درون استان می‌انجامد.

باید گفت بازار مرکبات در مازندران متولی خاصی ندارد و در این بلبشو، “هر چه پیش آید، خوش آید”؛ هر کس به فکر خویش است و این باغدار مازندرانی است که دستش از همه جا کوتاه می‌ماند و این حکایت تکراری، همچنان ادامه دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 + 3 =