کد خبر : 200125
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
-

تضمین سلامت محصولات نگین کشاورزی ایران

تضمین سلامت محصولات نگین کشاورزی ایران

به گزارش قائم آنلاین، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امنیت غذایی وظیفه تامین و حفظ امنیت غذایی جامعه را برعهده دارد و در شرایط کنونی که تحریم‌های ظالمانه به اوج خود رسیده است، این وزارتخانه توانسته با بهرهگیری از ظرفیت‌ها و امکانات موجود با وجود تمامی موانع و محدودیت‌ها نقش خود را در تامین

به گزارش قائم آنلاین، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امنیت غذایی وظیفه تامین و حفظ امنیت غذایی جامعه را برعهده دارد و در شرایط کنونی که تحریم‌های ظالمانه به اوج خود رسیده است، این وزارتخانه توانسته با بهرهگیری از ظرفیت‌ها و امکانات موجود با وجود تمامی موانع و محدودیت‌ها نقش خود را در تامین غذا و حفظ امنیت غذایی ایفا می‌کند.

ایران کشوری است که در تمامی فصول سال قابلیت تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد و همین امر باعث شده در تولید محصولات اساسی و استراتژیک مانند گندم و برنج به خودکفایی و خوداتکایی برسد.

ایران کشوری است که در تمامی فصول سال قابلیت تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد و همین امر باعث شده در تولید محصولات اساسی و استراتژیک مانند گندم و برنج به خودکفایی و خوداتکایی برسد.

سیاست‌گذاری صحیح، استفاده بهینه از منابع و نهاده‌ها، افزایش بهره‌وری، افزایش کشت‌های گلخانه‌ای، بهره‌گیری از ارقام و بذور جدید در کنار عواملی مانند الگوی کشت، توسعه بازرگانی و تنظیم بازار در رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی اساسی موثر است.

موضوعی که در این میان از اهمیت خاصی برخوردار است رسیدن به مرحله خودکفایی یا خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی است که نتیجه سال‌ها تحقیقات و تداوم در اجرای سیاست‌هاست و به‌راحتی به دست نیامده است و حفظ این دستاوردها از به دست آوردن آن مهم‌تر است و نباید اجازه داد این افتخار ارزشمند به‌راحتی دستخوش چالش‌ها و بی‌مهری‌ها قرار گیرد و بر همه ارکان دولت واجب است در حفظ و تداوم آن کوشا بوده و زمینه را برای ارتقاء بهره‌وری و رونق تولیدات کشاورزی فراهم سازند.

یکی دیگر از نکات مهم که باید توجه ویژه‌ای به آن شود حمایت محصولات تولیدی است چرا که امنیت غذایی در سایه همدلی و همگرایی تمامی مسؤولان، کشاورزان و بخش خصوصی و تعاونی به دست آمده و همگی باید خود را در حفظ آن سهیم و وظیفه‌مند بدانند.

اما گاهی برخی افراد (چه آگاهانه و چه غیرآگاهانه) بر طبل عدم سلامت محصولات کشاورزی در کشور می‌کوبند که نتیجه‌ای جز نگرانی مصرف‌کنندگان و بی‌انگیزگی تولیدکنندگان را به دنبال نخواهد داشت.

اما گاهی برخی افراد (چه آگاهانه و چه غیرآگاهانه) بر طبل عدم سلامت محصولات کشاورزی در کشور می‌کوبند که نتیجه‌ای جز نگرانی مصرف‌کنندگان و بی‌انگیزگی تولیدکنندگان را به دنبال نخواهد داشت.

واضح است که تولید محصولات کشاورزی باید با استفاده از نهاده‌هایی مانند کودهای شیمیایی و آلی و سموم گیاهی صورت گیرد که با برگزاری انواع برنامه‌های آموزشی و ترویجی که صورت می‌گیرد کشاورزان به سمت مصرف بهینه نهاده‌ها پیش رفته و از این نهاده‌ها به درستی استفاده می‌کنند.

هر چند نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد سرانه مصرف کود و سم در ایران از میانگین مصرف در آمریکا و اروپا کمتر است و حتی در حد یک سوم میانگین جهانی مصرف می‌شود.

هر چند نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد سرانه مصرف کود و سم در ایران از میانگین مصرف در آمریکا و اروپا کمتر است و حتی در حد یک سوم میانگین جهانی مصرف می‌شود.

تولید ۷ درصد محصولات کشاورزی کشور در مازندران

استان مازندران استانی است که با توجه به شرایط اقلیمی منحصر به فرد خود در تمامی طول سال در حال تولید انواع محصولات کشاورزی است و در هیچ فصلی از سال زمین خالی از کشت نیست و همین امر باعث شده تا مازندران به‌عنوان نگین کشاورزی ایران مطرح شود و با اینکه تنها یک و نیم درصد اراضی کشاورزی کشور را در اختیار دارد با بیش از ۷ میلیون تن تولید، حدود ۷ درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند که با وجود همه چالش‌ها و محدودیت‌ها نقش خود را در این زمینه ایفا کرده است.

حال با این مقدمه، گریزی به صحبت های دست اندرکاران بخش کشاورزی مازندران می‌زنیم.

عزیزالله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بارها و بارها در سخنرانی‌های خود بر سلامت محصولات کشاورزی مازندران تاکید دارد و از افرادی که بدون داشتن آگاهی از تحقیقات محققان، چوب بر سر محصولات کشاورزی استان می‌زنند گلایه کرده است.

وی با صراحت اعلام می‌کند زیرسوال بردن غذای سالم استان به معنای خدشه‌دار کردن تحقیقات محققان و دانشگاهیان است و این اطمینان خاطر دادن سلامت محصولات کشاورزی به این معناست سال‌ها بر روی محصولات تحقیقات صورت گرفته است.

شهیدی‌فر گفت: مازندران در بخش کشاورزی نمود خوبی دارد و این امر همیشه با انتقادات و نقدهایی همراه است و هر مازندرانی مکلف است آگاهی خود را بیشتر کند و از آب، خاک و محصولات کشاورزی استان با قاطعیت دفاع کند.

مرغوبیت و سلامت محصولات کشاورزی مازندران دو مولفه ای است که بر روی آن تحقیقات زیادی صورت گرفته است و حتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر سلامت محصولات کشاورزی استان تاکید دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: مرغوبیت و سلامت محصولات کشاورزی مازندران دو مولفه ای است که بر روی آن تحقیقات زیادی صورت گرفته است و حتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر سلامت محصولات کشاورزی استان تاکید دارد.

 در مازندران بهترین بسته‌بندی‌ها، بهترین روش‌های کاهش ضایعات و مصرف متعادل سم و کود را داریم و افراد نباید بر روی موضوعاتی تمرکز کنند که هیچگونه اطلاعات کارشناسی و تحقیقاتی نسبت به آن ندارند و بگویند چرا مصرف کود و سم در استان زیاد است.

محمودرضا رمضانپور رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران نیز با بیان اینکه برخی مواقع شاهد هستیم افرادی اقدام به اظهارنظر می‌کنند که از ریز ماجراهای تولید هیچگونه اطلاعات صحیحی ندارند، گفت: خوشبختانه در مازندران بهترین بسته‌بندی‌ها، بهترین روش‌های کاهش ضایعات و مصرف متعادل سم و کود را داریم و افراد نباید بر روی موضوعاتی تمرکز کنند که هیچگونه اطلاعات کارشناسی و تحقیقاتی نسبت به آن ندارند و بگویند چرا مصرف کود و سم در استان زیاد است.

وی ادامه داد: در مازندران ۷۰ نوع محصول تولید می‌شود و باید گفت اقدامات خوبی برای به تعادل رساندن مصرف سم و کود انجام شده است.

 به عنوان یک فرد محقق می‌گویم اطلاعات را از زبان مسؤولان که کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهند، بشنویم نه اینکه بر روی شنیده‌های خود تمرکز و ایجاد التهاب در جامعه کنیم.

وی بیان کرد:  به عنوان یک فرد محقق می‌گویم اطلاعات را از زبان مسؤولان که کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهند، بشنویم نه اینکه بر روی شنیده‌های خود تمرکز و ایجاد التهاب در جامعه کنیم.

به گزارش فارس؛ در شرایط کنونی کشور که لازم است آرامش کامل برای رسیدن به اهداف نظام فراهم شود، همه ما در برابر گفته‌ها و اظهارنظرها مسؤولیم و نباید با گفته‌ها و اظهارنظرهای غیرکارشناسی، آرامش و انگیزه تولید محصول سالم را از بین ببریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − شانزده =