کد خبر : 199420
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
-

چرخش دولتمردان از “چشم آبی‌ها” به سمت “چشم بادامی‌ها”

چرخش دولتمردان از “چشم آبی‌ها” به سمت “چشم بادامی‌ها”

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ خردادماه سال جاری بود که «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در پازل میانجی گری آمریکا به کشورمان آمد. وی حامل پیامی از سوی رئیس جمهور آمریکا بود. سفری که اساس آن بعد از حضور ترامپ در توکیو ریخته شد. اما نخست وزیر ژاپن

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ خردادماه سال جاری بود که «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در پازل میانجی گری آمریکا به کشورمان آمد. وی حامل پیامی از سوی رئیس جمهور آمریکا بود. سفری که اساس آن بعد از حضور ترامپ در توکیو ریخته شد. اما نخست وزیر ژاپن با یک پاسخ اساسی از سوی رهبر معظم انقلاب روبرو شد. حالا «حسن روحانی» در دید و بازدیدهای دیپلماتیک سفری به ژاپن داشته است. تیترهای روزنامه های نزدیک به دولت از جمله روزنامه دولتی ایران از تلاش پاستورنشینان برای زنده نگاه داشتن برجام آنهم با کمک ژاپنی‌ها خبر داده است.

این درحالی است که ابتدا دولت روحانی به آمریکایی‌ها جهت شکل گیری توافق امیدوار بود و آمریکا را «کدخدا» می نامید. اما پس از اینکه «دونالد ترامپ» به طور یکجانبه از برجام خارج شد، دولتمردان که اروپا را «آقااجازه» می خواندند، با چرخش به سمت قاره سبز اعلام کردند که با چشم آبی ها دوباره این توافق را احیا می کنند.
از ابتدا کارشناسان مطرح می کردند که اروپایی ها همپیمان آمریکا هستند و به هیچ وجه با توجه به منافع بیشتری که این دو همپیمان دارند حمایت از ایران و برجام در دستور کار آنها نیست. حالا بعد از مدت ها که اروپایی ها هم به تعهدات خود در برجام عمل نکرده اند، دولت به سمت چشم بادامی ها چرخش داشته است.
روحانی در دیدار با شینزو آبه با تاکید بر حفظ برجام اظهار کرده است: «ایران همه تلاش خود را برای حفظ برجام در چارچوب تأمین منافع خود انجام داده و خواهد داد و از طرف‌های دیگر در برجام نیز می‌‌خواهیم به تعهدات خودشان عمل کنند.»
نخست وزیر ژاپن نیز با تأکید بر اینکه این کشور پیوسته از برجام حمایت کرده و به تلاش‌های خود در این عرصه ادامه می‌‌دهد، از شروع همکاری کشورش با سه کشور اروپایی در این زمینه خبر داد.
روحانی همچنین در دیدار مدیران ارشد ژاپن گفت: «امیدوارم پول‌های ما که در بانک ژاپن مسدود شده، آزاد شود و ما در این شرایط بتوانیم از این پول‌ها استفاده کنیم.»
در همین رابطه، روزنامه ایران با اشاره به سفر اخیر نخست وزیر ژاپن به ایران نوشته است: «اگرچه «آبه» در سفر به تهران موفق نشد موافقت ایران را برای میانجیگری کسب کنداما حضور مهم او در بحبوحه این تنش‌ها و استقبال از سفر آقای روحانی به توکیو حاوی این پیام از سوی مقامات ژاپنی است که کاهش شدید تبادلات تجاری‌شان با تهران به منزله تغییر رویکرد کلی دوستانه‌شان با ایران نیست. آنها می‌گویند این رابطه تاریخی نباید تحت تأثیر برهه ویژه کنونی مخدوش شود از این رو، طرح‌هایی را که برای حفظ برجام مطرح است، امیدوارانه پیگیری می‌کنند.»
با این حال درحالی که ژاپنی‌ها هنوز با توجه به تحریم های آمریکا نتوانسته اند بدهی هایشان به کشورمان را بدهند و مقادیر زیادی از پولهای ایران در این کشور بلوکه شده است، دم از حمایت و ناجی گری در توافق برجام می زنند. به نظر می رسد نتیجه روند حمایت ژاپنی‌ها از برجام که از ابتدا نشان داده اند از سوی آمریکایی‌ها ماموریت یافته اند، چیزی بهتر از حمایت اروپایی ها از این سند توافق نخواهد شد. این در شرایطی است که اروپایی ها خود از طرف های متعهد در برجام هستند و ژاپن در این حوزه جزو امضا کنندگان برجام نیست و تعهد مکتوبی نسبت به این سند ندارد.
اینطور به نظر می رسد که دولت پس از بدعهدی آمریکا و اروپا در عمل به تعهداتشان در برجام به سراغ ژاپنی ها در حمایت از این سند توافق رفته‌‌ است. این در شرایطی است که ژاپن امضا کننده برجام نیست و تا به امروز در پازل تحریم های آمریکایی علیه کشورمان بازی کرده است. شاید بهتر باشد دولتی به جای امید واهی به بیگانگان، نیم نگاهی به ظرفیت‌های درونی کشور داشته باشند و از تجربیات تلخ برجام در گذشته برای برنامه ریزی جدید و تغییر راه خود استفاده کند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده + پنج =