کد خبر : 198556
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
-

پاسخ رییس هیات اعزامی پارلمانی ایران به ادعاهای واهی نماینده غیرمنتخب یمنی

پاسخ رییس هیات اعزامی پارلمانی ایران به ادعاهای واهی نماینده غیرمنتخب یمنی

به گزارش قائم آنلاین،  سیده فاطمه ذوالقدر در دوازدهمین نشست مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی که در آنتالیا ترکیه برگزار شد گفت:برگزاری نشست حاضر با شعار محوری «نقش همکاری‌های چندجانبه میان پارلمان‌های آسیایی» پاسخی شایسته به نیاز مبرم پارلمان های عضو به انجام گفت‌وگوهای هدفمندتر و سازنده‌تر در زمینه توسعه همکاری‌های چند جانبه در آسیا

به گزارش قائم آنلاین،  سیده فاطمه ذوالقدر در دوازدهمین نشست مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی که در آنتالیا ترکیه برگزار شد گفت:برگزاری نشست حاضر با شعار محوری «نقش همکاری‌های چندجانبه میان پارلمان‌های آسیایی» پاسخی شایسته به نیاز مبرم پارلمان های عضو به انجام گفت‌وگوهای هدفمندتر و سازنده‌تر در زمینه توسعه همکاری‌های چند جانبه در آسیا در حوزه‌های مختلف به ویژه در کلیه موضوعات تضمین‌کننده ثبات و امنیت سیاسی و اقتصادی کشورهای این قاره کهن با ابتنا بر شاخص‌های خاص فرهنگی و اجتماعی مشترک آنان می‌باشد.

وی افزود: در شرایط حاضر که بیش از هر زمان دیگری چندجانبه‌گرایی و نظم بین‌المللی از ناحیه محافل قدرت سیاست حامی توسعه یکجانبه‌گرایی در معرض تهدید جدی قرار دارد، باید بکوشیم تا در جهت تحقق برابری همگانی، مخالفت با تبعیض و بی عدالتی و ترویج همکاری و تفاهم در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی فعالانه‌تر اقدام کنیم.

رییس گروه مجمع مجالس آسیایی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تقویت و استمرار چندجانبه‌گرایی و تقویت تعهد به آن برای ارتقاء صلح، ثبات و امنیت در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی به شدت مورد نیاز است. ضرورت تقویت همگرایی منطقه‌ای از یک سو و ارتقای ظرفیت‌های همکاری‌ و اقدام مشترک از سوی دیگر ایجاب می‌کند تا در چارچوب مجمع پارلمان‌های آسیایی ساز و کارهایی مبتنی بر تقویت همکاری چندجانبه با رویکرد تضمین توسعه‌ و امنیت پایدار منطقه‌ای پایدار تصویب و با جدیت در قالب برنامه‌های مدون زمان‌بندی‌شده پیگیری شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همیشه به نشست‌های مجمع مجالس آسیایی به عنوان فرصتی برای تقویت مبانی همفکری، دوستی و اتحاد پارلمان‌های عضو براساس فهم مشترک از منافع مشترک آنان در نظر داشته و پیوسته در همین مسیر حرکت کرده است. مایه تأسف است که برخی به جای تکیه بر این مبانی ارزشمند، با طرح ادعاهای واگرایانه، بی پایه و غیرمستند به ویژه درخصوص مسایل منطقه و همگامی با بیگانگانی که آنان را پیوسته تحقیر کرده و با دیدی کاملاً منفعت‌پرستانه این دولت‌ها را چیزی بجز موجوداتی برای تخلیه ثروت‌اشان و تحقیر مکرر آنها نمی‌دانند، عاجزانه از در دوستی در آمده و علیه کشورهایی که استقلال سیاسی و حاکمیت مردمی آنها امری اثبات شده است، متحد و هم داستان می‌شوند.

وی اظهار کرد: متاسفانه در این اجلاس در خلاف عرف دیپلماسی پارلمانی حرفی زده شد که سراسر خلاف واقع بود. ابتدا باید روشن شود که هیئتی که به نام پارلمان یمن آمده است از کجا آمده است و از کجا نمایندگی مردم یمن را گرفته است. همانطور که همگان می‌دانند رئیس واقعی پارلمان یمن در صنعا در محاصره است و نمی‌تواند از این کشور خارج شود. کسانی که در پناه قاتلین مردم یمن زندگی می‌کنند نمی‌توانند نمایندگان واقعی مردم نباشند.

رییس گروه مجمع مجالس آسیایی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در اینجا لازم است به تلاش بی‌ثمر نماینده خودخوانده‌ای که مشروعیت نمایندگی وی در سطح غالب مجامع بین پارلمانی به شدت زیر سوال است اشاره کنم که روز گذشته با طرح ادعاهایی بی‌اساس علیه ایران بر استمرار اشتباهات سیاسی گذشته خویش اصرار می‌ورزید.

وی ادامه داد: ایران ضمن بی‌ارزش خواندن این اظهارات، اتهامات وارده را مردود و محکوم اعلام می‌کند. کسانی که خود مولّد و مروّج تروریسم و افراط گرایی بوده و با زیر پا گذاشتن اصل حسن همجواری، در امور داخلی دیگران مداخله نموده و امنیت منطقه را به واسطه بهانه دادن به قدرت‌های بیگانه برای دخالت در امور آن تضعیف کرده‌اند، نمی‌توانند با فرافکنی، مشکلات خودساخته را به جمهوری اسلامی ایران نسبت دهند.

ذوالقدر اضافه کرد: این فرد باید به وضعیت کنونی یمن نظاره کند و در محضر وجدان خویش به صراحت بگوید که آیا ایران مسئول تجاوز خارجی به خاک یمن است؟ آیا ایران مسئول محاصره تمام عیار یمن و ایجاد بزرگ‌ترین فاجعه بشردوستانه تاریخ معاصر در این کشور است؟‌ آیا بمباران و گلوله‌باران شهرها و روستاهای یمن که به نابودی تمامی زیرساخت‌های این کشور منجر شده است توسط سلاح‌های زیبای ایران انجام می‌شود؟ آیا ایران مانع اصلی دسترسی مردم دردمند یمنی به کالاهای اساسی و داروهای مورد نیاز برای مقابله با قحطی سراسری و شیوع انواع بیماری‌های کشنده واگیر در این کشور است؟ آیا خیل عظیم کشته‌های نیروهای خارجی اشغال‌کننده یمن را نیروهای ایرانی تشکیل می‌دهند؟ آیا ایران و نیروهای مزدور تحت فرماندهی آن مانع اصلی اجرای ابتکارات متعدد صلح در یمن و منطقه هستند؟ نگاهی به اقدامات تروریستی انجام شده در منطقه و کشورهای غربی بیاندازند و بگویید که اکثریت قریب به اتفاق افراد مرتکب این‌گونه اعمال تروریستی اتباع چه کشورهایی هستند. آیا ایران است که به طور مکرر در تماس با مقامات غربی ضمن ابراز تأسف عمیق در مورد دست داشتن اتباع خود در عملیات تروریستی متعدد، عاجزانه پوزش‌خواهی می‌کند؟ پاسخ همه این پرسش ها کاملا مشخص است.

رییس گروه مجمع مجالس آسیایی در مجلس شورای اسلامی گفت: ما اصرار این افراد و همفکران آنها بر اشتباهات بی‌حاصل گذشته را در شرایطی که حل وضعیت کنونی منطقه نیازمند عقلانیت، ‌بصیرت و واقع‌بینی است، حرکت در مسیری کاملاْ نادرست می‌دانیم که نتیجه‌ای جز افزایش مشکلات در منطقه و ایجاد اخلال جدی در روند تأمین ثبات، امنیت و توسعه آن به دنبال نخواهد داشت. بنا بر این آیا بهتر نیست که این فرد و هم پیمانان کم شمار وی واقعیت‌های عینی را بپذیرند و از این به بعد در مسیری که به خیر و صلاح ملت یمن است، حرکت کنند؟

ذوالقدر تاکید کرد: جمهوری اسلامی همواره بر اهمیت گفت‌وگو و مذاکره سیاسی به عنوان تنها راه‌حل مشکلات و مسائل منطقه تاکید داشته و از همه توان خود برای ایجاد فضای گفت‌وگو بین کشورهای منطقه استفاده و در این عرصه پیشقدم بوده است. پیشنهاد «تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای» و «پیمان عدم تجاوز» و همچنین رونمایی از «پویش صلح هرمز» در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اقداماتی منطبق با این رهیافت سازنده بوده است.

رییس گروه مجمع مجالس آسیایی در مجلس شورای اسلامی در پایان اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که کشورهای منطقه با پذیرش این‌گونه ابتکارات سودمند که بر تأمین امنیت مشترک همه کشورهای منطقه با پایبندی به اصول مورد توافقی مانند خودداری از تهدید به استفاده از زور، حل بحران‌ها به شکل مسالمت‌آمیز، احترام به حاکمیت کشورها و خودداری از دخالت در امور داخلی کشورها و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها تاکید دارند، با توسل به گفت‌وگوهای جامع و فراگیر منطقه‌ای، ریشه اختلافات در این منطقه را بخشکانند و در راستای حل بحران‌های موجود در آن گام های عملی، جدی و مؤثر بردارند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش − شش =