کد خبر : 198265
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
-

دستاوردهای پژوهشی سال ۹۷ دانشگاه تهران+اسامی پژوهشگران نمونه

دستاوردهای پژوهشی سال ۹۷ دانشگاه تهران+اسامی پژوهشگران نمونه

به گزارش قائم آنلاین، محمد رحیمیان در نشست خبری بیست و هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران که امروز در معاونت پژوهشی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اینکه هر سال در این جشنواره از اساتید و محققان قدرانی می‌کنیم، گفت: امسال در تقدیر از پژوهشگران بیشتر جنبه کیفی کار آن‌ها را مدنظر

به گزارش قائم آنلاین، محمد رحیمیان در نشست خبری بیست و هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران که امروز در معاونت پژوهشی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اینکه هر سال در این جشنواره از اساتید و محققان قدرانی می‌کنیم، گفت: امسال در تقدیر از پژوهشگران بیشتر جنبه کیفی کار آن‌ها را مدنظر قرار داده و کمتر تعداد مقالات و کتب را در نظر گرفتیم.

وی سپس به بیان اسامی پژوهشگران پیشکسوت نمونه که فردا طی مراسمی در دانشگاه تهران از آن‌ها تقدیر خواهد شد، پرداخت و افزود: دکتر سید فتح‌الله مجتبایی، استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی؛ دکتر ژاله آموزگار یگانه، استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی؛ دکتر دره میرحیدر، استاد دانشکده جغرافیا؛ دکتر جمشید ممتاز، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی؛ دکتر عبدالکریم کاشی، استاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی؛ دکتر منوچهر طبیبیان، استاد پردیس هنرهای زیبا، دکتر ناصر توحیدی، استاد پردیس دانشکده فنی و دکتر رضا زمانی، دانشیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی فردا تقدیر خواهند شد.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با بیان اینکه امسال سه نفر در سطح ملی و بین‌المللی موفقیت کسب کرده‌ و جایزه ویژه جشنواره را کسب کرده‌اند، گفت: “دکتر محمد عبدالاحد برنده جایزه مصطفی (ص) و دریافت‌کننده نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام در سال ۲۰۱۹”، “دکتر فرخ امینی‌فر، عضو هیات علمی دانشکده فنی و برنده جایزه پژوهشگر جوان از کمیته علم و فناوری جهان اسلام” و “دکتر ریخته‌گر زاده، از دانشکده ادبیات و علوم انسانی که موفق به تصویب نظریه در دبیرخانه نظریه‌پردازی به خاطر نوشتار «کسوف نیمروزی گفتاری در مبانی حکمی غرب» شده است، موفق به دریافت جایزه ویژه جشنواره شده‌اند.

رحیمیان سپس به معرفی اسامی ۱۰ پژوهشگر برجسته این دانشگاه پرداخت و گفت: در این میان دکتر اکبر فتوحی به عنوان استاد شاخص و پژوهشگر شناخته شده و دکتر علی خامسی‌پور نیز برای ارائه طرح پژوهشی نمونه تقدیر خواهد شد که این دو نفر از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند.

وی اضافه کرد:‌ همچنین هشت پژوهشگر جوان نمونه که اساتید زیر ۴۰ سال دانشگاه هستند، از جمله دو نفر استادیار و ۶ نفر دانشیار فردا تقدیر شده و همچنین از ۷ رساله مقطع دکتری و ۲ پایان‌نامه کارشناسی ارشد نیز تجلیل خواهند شد.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران اضافه کرد: همچنین سه نفر از کارشناسان دانشگاه مورد تقدیر قرار می‌گیرند که یک نفر از آن‌ها کارشناس پژوهشی اجرای نمونه و دو نفر دیگر کارشناس پژوهشگر نمونه هستند.

رحیمیان آزمایشگاه نمونه دانشگاه تهران را “آزمایشگاه فتوسنتز و واکنش‌های نوری” در پردیس ابوریحان واقع در پاکدشت ورامین عنوان کرد و گفت: دکتر ساسان علی نیایی فرد ریاست این آزمایشگاه را بر عهده دارد. همچنین کتابخانه نمونه دانشگاه در پردیس فارابی واقع در قم به ریاست رسول محمدی به عنوان کتابخانه نمونه معرفی شده است.

وی با اشاره به این که پنج کتاب به عنوان کتب برگزیده دانشگاه و یک کتاب نیز شایسته تقدیر شناخته شده است، گفت: این کتاب‌ها به کل کشور مربوط می‌شود که دو مورد آنها از سوی اساتید خارج از دانشگاه تهران تالیف شده‌اند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران کتاب‌های برگزیده را شامل یک کتاب به زبان انگلیسی در حوزه موتورهای القایی، تالیف دکتر جواد فیض و دکتر وحید قربانیان (برگزیده بخش بین‌الملل)؛ کتاب “طراحی سازه‌های بتن‌آرمه”، تالیف دکتر ایرج محمودزاده کنی؛ کتاب “شکستگی در سنگ: منشاء زمین شناسی و رفتار مهندسی”، تالیف دکتر حسین معماریان و دکتر بهزاد تخم‌چی؛ کتاب “نظریه و نقد ادبی: درسنامه‌ای میان رشته‌ای” تالیف دکتر حسین پاینده (استاد دانشگاه علامه طباطبایی) ؛ کتاب “تعلیم و تربیت در نهج‌البلاغه”، تالیف دکتر محمدرضا شرفی و کتاب “جامع سلامت خانواده”، ترجمه دکتر مرجان قائمی ( استادیار دانشگاه علوم پزشکی البرز) به عنوان کتاب شایسته تقدیر در رشته‌پزشکی دانست.

وی ادامه داد: سال گذشته انتشار مقالات بین‌المللی را مثل سال قبل ادامه دادیم و چهار هزار و ۴۹۴ مقاله با نمایه‌ WOS تألیف شده‌اند و این بخش در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۱۰ درصد رشد داشته است.

رحیمیان افزود:‌ همچنین تعداد مقالات Q1 به میزان ۹ درصد، Q2 یازده درصد و Q3 به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته است؛ این در حالی است که کاهش ۹ درصدی مقالات Q4 ( مقالات ضعیف‌تر ) نشانه‌ رشد کیفی مقالات در سال ۹۷ است.

وی با اشاره به “سامانه مدیریت اطلاعات پژوهشی دانشگاه تهران” (RTIS) و معرفی فعالیت‌های پژوهشی در آن، گفت: تعداد مقالات فارسی با نمایه پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) به میزان ۲۹۹۰ مقاله رسیده است. همچنین در سال ۹۷، هزار و ۳۹۶ مقاله همایشی بین‌المللی و هزار و ۶۲۵ همایش ملی داشته‌ایم. بنابراین اساتید ما در سه هزار و ۲۱ همایش شرکت کرده‌اند. این در حالی است که آمار ۹۷ تا پایان سال ۹۸ کامل می‌شود و تعداد مقالات احتمالاً حدود ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران، تعداد کتب تألیفی دانشگاه در سال ۹۷ را ۵۱۳ کتاب و تعداد کتب ترجمه شده را نیز ۱۷۸ کتاب عنوان کرد و توضیح داد: ۱۰۲ نشریه علمی-پژوهشی در دانشگاه چاپ می‌شود و ۱۰ درصد از آمار نشریات علمی پژوهشی ایران به دانشگاه تهران مربوط است. از این ۱۰۲ نشریه، ۶ نشریه نمایه WOS ، هشت نشریه نمایه اسکوپوس و بقیه نشریات دارای نمایه پایگاه استنادی جهان اسلام هستند.

رحیمیان با اشاره به تصویب آیین‌نامه‌های تشکیل هسته‌های پژوهشی، اظهار کرد: این هسته‌ها به صورت گروهی و بین‌رشته‌ای و به منظور توسعه مرزهای علم و فناوری‌های قابل تجاری‌سازی تشکیل می‌شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × 1 =