کد خبر : 196785
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۸:۵۵
-

با اختصاص محل برای تجمعات نظم شهر و حق مردم رعایت می‌شود

با اختصاص محل برای تجمعات نظم شهر و حق مردم رعایت می‌شود

به گزارش قائم آنلاین، امیر حسین آبادی در گفت‌وگو ، در رابطه با ابطال مصوبه تعیین محل تجمعات مردمی از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری، با بیان اینکه قانون اساسی اجتماعاتی که مخل به مبانی اسلام و توام با حمل اسلحه نباشد را مجاز می‌داند، اظهار کرد: این بدین معنی است که مردم از

به گزارش قائم آنلاین، امیر حسین آبادی در گفت‌وگو ، در رابطه با ابطال مصوبه تعیین محل تجمعات مردمی از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری، با بیان اینکه قانون اساسی اجتماعاتی که مخل به مبانی اسلام و توام با حمل اسلحه نباشد را مجاز می‌داند، اظهار کرد: این بدین معنی است که مردم از هر گروهی می‌توانند تجمع داشته باشند مشروط بر اینکه موضوع این تجمع مطلبی خلاف اصول و مبانی اسلامی نباشد و با خود اسلحه نداشته باشند. همچنین شرط دیگر که جزء بدیهیات است این است که تجمعات مخل به نظم اجتماعی نباشد و مثلا منطقه‌ای اشغال شود و تعدادی از افراد بخواهند در جایی که مزاحمتی برای اشخاص دیگر ایجاد می‌کند، تجمع کنند. مثلا پارک اصولا نه نیازی به مجوز دارد و به طریق اولی نیازی به قانون هم ندارد.

وی افزود: اگر برای راهپیمایی و تجمع مسالمت آمیز برای اعتراض، انتقاد و حسب حضور اجتماعی، از قبل تمهیدی اندیشیده شود که اجتماع در مناطق خاصی تشکیل شود کار خوبی است و مردم دیگر تکلیف خود را می‌دانند.

رئیس پیشین کانون وکلای دادگستری مرکز  با بیان اینکه چند منطقه در شهرها در نظر گرفته و اعلام شود که اگر مطلب مسالمت آمیزی دارید در این محل‌ها مطرح کنید، گفت: شورای شهر هم چنین کاری انجام داده بود که به نظرم ابتکار بسیار خوبی بود، اما اعلام شد هیات تطبیق آن را خارج از حدود صلاحیت دانسته و به هر دلیلی رد کردند.

حسین آبادی در خصوص رای دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد: این دیوان در مقدمه و ابتدای رای صادره، استدلال می‌کند که تجمعات اگر اصولا مسالمت آمیز بوده و بدون حمل سلاح باشد مجاز است، اما در قسمت انتهایی رای اضافه می‌کند که دادن مجوز و تعیین محل با کمیسیون موضوع ماده ۱۰ قانون احزاب است که سر و ته این رای با هم تضاد دارد و احتمالا قسمت آخر رای برای این بوده که اگر حزبی بخواهد اقدامی انجام دهد باید به این کمیسیون اطلاع دهد.

وی ادامه داد: الزام یعنی با توجه به اینکه تجمع مسالمت آمیز عمل مجاز و حق مردم بوده و در قانون اساسی تصویب شده است، اما دولت، شورای شهر و مسئولین شهر این را به گونه‌ای تدارک ببینند که راحت‌تر برگزار شود تا هم تجمع کنندگان راحت باشند و هم اخلالی در نظم عمومی پیش نیاید.

رئیس پیشین کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه اگر قانون بگذرانند و مصوبه شورای شهر یا مجلس باشد خیلی ایده‌آل‌تر است، عنوان کرد: همچنین اگر نیاز به قانون خاصی نباشد، محل‌هایی به تجمعات مسالمت آمیز اختصاص داده شود چون در این صورت نظم شهر بهتر حفظ شده و حق مردم و تجمعات مسالمت آمیز هم رعایت خواهد شد.

حسین آبادی یادآور شد: شورای شهر تهران مبتکر این موضوع بود و چند محل برای این منظور در نظر گرفتند که به هر طریق اگر اینگونه شود خیلی بهتر است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 3 =