کد خبر : 194821
تاریخ انتشار : شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
-

دولت باید از اقتصاد دل بکند

دولت باید از اقتصاد دل بکند

به گزارش قائم آنلاین، عبدالله مهاجر در گفت‌وگو ، در خصوص اقدامات اتاق بازرگانی در رفع موانع صادراتی، اظهار کرد: آنچه که مسلم است اتاق بازرگانی در راستای حمایت از بخش خصوصی همیشه بستر را برای صادرات آماده می‌کند. وی افزود: حدود یک ماه قبل، اتفاقاتی در خصوص قیمت‌ها و ضربه‌پذیری بخش کشاورزی شاهد بودیم

به گزارش قائم آنلاین، عبدالله مهاجر در گفت‌وگو ، در خصوص اقدامات اتاق بازرگانی در رفع موانع صادراتی، اظهار کرد: آنچه که مسلم است اتاق بازرگانی در راستای حمایت از بخش خصوصی همیشه بستر را برای صادرات آماده می‌کند.

وی افزود: حدود یک ماه قبل، اتفاقاتی در خصوص قیمت‌ها و ضربه‌پذیری بخش کشاورزی شاهد بودیم که اتاق بازرگانی توانست با همت استانداری و کمک سایر دستگاه‌های ذیربط شرایطی را فراهم کند که این حوزه در یک قیمت پایدار قرار گیرد و در همین مسیر در حال طی روند خود است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران خاطرنشان کرد: در پی همین اقدامات بوده که ذخیره‌سازی پرتقال با قیمت ۴ هزار و ۵۰۰ تومان هم انجام شد و شما می‌بینید که امروزه صادرات هم در حال انجام است که هم به صورت مستقیم انجام می‌گیرد و هم تاجرانی از عراق یا کشورهایی مثل اوکراین به استان می‌آیند، خرید می‌کنند و با نام خودشان می‌برند.

این مسئول ادامه داد: این کار به سرعت در حال اتفاق است و به جهت مدیریت در قیمت تمام شده و به صرفه بودن قیمت، این کشورها خودشان برای خرید می‌آیند و خودشان هم با نام خودشان حمل می‌کنند و با برند خودشان می‌برند.

مهاجر متذکر شد: ما امسال حدود ۳ هزار تن کیوی صادرات داشتیم؛ ولی در پرتقال ما یک ظرفیت حداقلی را داشتیم و به دلیل این بود که همین مسئله مورد بحث و مناقشه است.

وی بیان کرد: اما در حال حاضر و از آذرماه پرتقال مازندران دیگر آمادگی صادرات پیدا می‌کند و دیگر نیاز به رنگ آوری ندارد؛ یعنی هم کامل قندش تامین می‌شود و هم رنگش، و لذا برای صادرات ایده‌آل است و زمینه برای صادرات این محصول بسترسازی شده است و باید روزهای خوب صادرات پرتقال را در آینده‌ای نزدیک ببینیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم ظرفیت بالقوه استان در تولید مرکبات، رغبتی از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احداث صنایع تبدیلی وجود ندارد؛ عنوان کرد: راه‌اندازی صنایع تبدیلی از سوی سرمایه‌گذار برای محصولاتی نظیر پرتقال، توجیه اقتصادی ندارد؛ چرا که آب دهی دو محصول پرتقال و تامسون برای این صنعت ضعیف است و در واقع این پرتقال‌ها هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ آب دهی برای این بخش مناسب نیست.

این مسئول یادآور شد: یعنی در واقع با توجه به میزان کم آب دهی این محصول، فعالیت در این بخش برای سرمایه‌گذار مقرون به صرفه نیست و می‌بایست به جای خرید مثلا دو کیلو پرتقال، ۱۰ کیلو تامسون بخرد و این موضوع موجب عدم رغبت سرمایه‌گذار در این بخش می‌شود.

مهاجر تصریح کرد: اما در نهایت ما در استان به صنایع تبدیلی به روز و مدرن نیازمندیم و این صنعت تنها به پرتقال محدود نمی‌شود که بگوییم صنایع تبدیلی باید تعطیل شود و رونق این بخش جدا از اشتغالزایی، رونق اقتصادی استان را نیز با به حداقل رساندن هدر رفت تولیدات باغی فراهم می‌آورد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در خصوص چرایی عدم تحقق اصل ۴۴ علیرغم گذشت سال‌ها از ابلاغ این طرح گفت: ما طی هفته گذشته در قالب فعالان اقتصادی به دیدار مقام معظم رهبری رفتیم؛ یکی از دغدغه‌هایی که در آنجا مطرح شد، همین اصل ۴۴ بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران اعلام کرد: شاید آن زمانی که ما همواره این اصل را در همه جا مطالبه کنیم، خیلی‌ها بگویند چی هست این اصل ۴۴ که همه جا از آن گلایه می‌کنید؟ ولی واقعه نقیصه کار همین جا است.

این مسئول تاکید کرد: اگر اصل ۴۴ به درستی اجرا شود و دولت از حوزه اقتصادی دل بکند و به بخش خصوصی واگذار و از آن‌ها حمایت کند؛ خیلی اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود.

مهاجر اضافه کرد: ما امیدواریم با توجه فرمایشات مکرر رهبری در این خصوص، دولت از این بخش دل بکند و فاصله بگیرد از این حوزه؛ و بخش خصوصی را حمایت کند؛ البته ما واقفیم که ایرادهایی هم در بخش خصوصی وجود دارد و باید در این بخش هم آن‌هایی که از ظرفیت لازم برخوردارند؛ مورد استفاده قرار گیرند و بکارگیری شوند.

وی اذعان کرد: خیلی از فعالان اقتصادی نه پول می‌خواهند نه چیزی و در سه شیفت هم مشغول تولید هستند اما حرف‌شان به دولت این است که مزاحمت برای ما ایجاد نکنید و لذا دولت باید با دل کندن از این بخش، عرصه را برای فعالان اقتصادی باز کند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران در پایان گفت: به نظر می‌رسد یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات اقتصادی و بازگشایی گره‌های اقتصادی همین اجرای کامل اصل ۴۴ است و امیدواریم این مهم در کشور محقق شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × سه =