کد خبر : 194767
تاریخ انتشار : شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۹:۳۵
-

بازنگری سند راهبردی امور نخبگان بر اساس گزارش معاونت علمی از عملکرد بنیاد ملی نخبگان

بازنگری سند راهبردی امور نخبگان بر اساس گزارش معاونت علمی از عملکرد بنیاد ملی نخبگان

به گزارش قائم آنلاین، دکتر منصور کبگانیان در گفت‌وگو ، در خصوص بازنگری سند راهبردی امور نخبگان افزود: بازنگری این سند نخبگان زمانی برای ما محرز می‌شود که آسیب شناسی از عملکرد بنیاد شده باشد. وی ادامه داد: از این رو ما برای این منظور گزارشی همه‌جانبه و فنی بر اساس اساسنامه موجود از دکتر سورنا

به گزارش قائم آنلاین، دکتر منصور کبگانیان در گفت‌وگو ، در خصوص بازنگری سند راهبردی امور نخبگان افزود: بازنگری این سند نخبگان زمانی برای ما محرز می‌شود که آسیب شناسی از عملکرد بنیاد شده باشد.

وی ادامه داد: از این رو ما برای این منظور گزارشی همه‌جانبه و فنی بر اساس اساسنامه موجود از دکتر سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخواست کردیم و دکتر ستاری نیز قرار است این گزارش را تهیه کند و به ستاد راهبری نقشه جامع علمی ارائه دهد.

کبگانیان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه، خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که در صورت لزوم اقدام به بازنگری در این سند شود؛ از این رو باید ببینیم که در کجاها خلایی موجود هست و بررسی شود که این خلاها مربوط به اشکالات در سند است یا در عملکرد.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، سند راهبردی امور نخبگان را سندی به‌روز دانست و ادامه داد: ولی در بررسی‌ها اگر خلایی مشاهده شد، پس از آسیب‌شناسی و دریافت گزارش از معاون علمی رییس‌جمهور، اقدام خواهد شد.

کبگانیان در پاسخ به این سوال که آیا این گزارش از سوی معاونت علمی ارائه شده است، پاسخ داد: این گزارش به دست ما نرسیده و این گزارش ملاک عملکرد ما خواهد بود؛ از این رو حوزه نظارت و ارزیابی ما با معاونت علمی مکاتبه داشته است.

به گزارش ایسنا، مقام معظم رهبری در دیدار هزار نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی بر اجرا و تحقق جدی سند راهبردی امور نخبگان تاکید کردند و اجرای کامل این سند را موجب رفع بسیاری از مشکلات در زمینه پیشرفت علمی، تجاری‌سازی محصولات علمی و فناوری و حل سایر مشکلات بخش علمی خواندند.

ایشان افزودند: بنیاد نخبگان موظف است به این سند بپردازد و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز باید با به‌روزرسانی این سند، تحقق آن را مطالبه و دنبال کند.

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در نامه‌ای خطاب به منصور کبگانیان قائم مقام و دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: در راستای اجرای تدابیر و تصریح رهبری حکیم و معظم انقلاب در دیدار با نخبگان، شایسته است ترتیبی اتخاذ کرده تا با تشکیل کمیته مشترکی شامل نمایندگان تام‌الاختیار بنیاد ملی نخبگان و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در خصوص به‌روز رسانی سند راهبردی کشور در امور نخبگان اقدام کرده تا ب اساس بند الف فصل چهار سند مذکور، موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود.

سند راهبردی کشور در امور نخبگان در سال ۱۳۹۱ در شورای عالی انقالب فرهنگی به تصویب رسید. اهداف هشت‌گانه این سند به این شرح است:

ردیف شرح هدف
۱ ایجاد زمینه‌های شناسایی، رشد و شکوفایی حداکثری استعدادهای فردی و گروهی و ارتقای ابعاد معنوی و دینی آنها
۲ تحقق نظام جامع “اخلاق نخبگی” مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و تلاش برای ترویج آن، به منظور رشد اخلاقی و معرفتی اجتماع نخبگانی و مصون‌سازی آنان
۳ رفع موانع فعالیت‌های نخبگانی، افزایش ظرفیت اجتماع نخبگانی و فرصت‌سازی مناسب بر اساس اصول عدالت و انصاف
۴ وسعت بخشیدن به دایره نخبگی و بهره‌گیری حداکثری از توان اجتماع نخبگانی در مدیریت تحولات کشور در سطح ملی و بین‌المللی
۵ مدیریت هدفمند گردش نخبگان و پیشگیری از خروج نخبگان از چرخه خدمت به جامعه
۶ تبیین و تنظیم مسئولیت‌ها و حقوق متقابل اجتماع نخبگانی و جامعه و افزایش حس دلبستگی ملی آنان در چارچوب گفتمان نظام اسلامی
۷ زمینه‌سازی شناخت و همکاری متقابل نخبگان مسلمان در سراسر جهان به منظور تحقق بین‌الملل اسلامی و برپایی تمدن نوین اسلامی
۸ جذب نخبگان در سطح جهانی

برای تحقق اهداف کلان، “نظام نخبگانی”، وظیفه “شناسایی و هدایت”، “توانمندسازی”، “زمینه‌سازی برای اثرگذاری اجتماع نخبگانی”، “سیاست‌گذاری و مدیریت” و “توسعه زیر ساخت‌های لازم” را بر عهده دارد. برای این منظور پنج راهبرد کلان “استقرار نظام شناسایی و هدایت اجتماعات نخبگانی” و “توانمندسازی اجتماعات نخبگانی در چارچوب گفتمان اسلامی- ایرانی”، “زمینه‌سازی برای اثرگذاری افراد و گروه‌های نخبه در جامعه”، “ارتقای نظام سیاست‌گذاری و مدیریت امور نخبگان” و “توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، پژوهشی و اطلاع‌رسانی مرتبط با نظام نخبگانی” در نظر گرفته شد.

بر اساس این مصوبه، سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی و روزآمدسازی سند بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

به منظور اجرا، نظارت و ارزیابی سند اقدام‌هایی تعیین شده است:

ردیف شرح وظایف
۱ بنیاد ملی نخبگان با ایجاد سازوکارهای مشخص، ضمن انجام تصمیم‌گیری‌های لازم و ابلاغ مصوبات، وظیفه نظارت بر تحقق اهداف سند و ارزیابی پیشرفت کار را بر عهده دارد.
۲ بنیاد ملی نخبگان موظف است حداکثر ظرف ۹ ماه پس از تصویب سند، آیین‌نامه اجرایی سند، شامل شرح وظایف هر دستگاه اجرایی در قبال سند را با همکاری دستگاه ذیربط تدوین کند و در صورت نیاز به تصویب مراجع ذیربط برساند.
۳ بنیاد ملی نخبگان موظف است سیاست‌های اجرایی، شاخص‌ها و معیارهای اجرای راهبردها و اقدام‌های سند را تهیه و به دستگاه‌های اجرایی ذیربط ابلاغ کند.
۴ تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند در چارچوب این سند، طرح‌ها و برنامه‌های خود را برای بررسی، یکپارچه‌سازی و تصویب به بنیاد ملی نخبگان تسلیم کنند.
۵ بنیاد ملی نخبگان موظف است تمامی برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی را با سند تطبیق داده و در صورت لزوم با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اقدام مقتضی را برای اصلاح آنها انجام دهد.
۶ بنیاد ملی نخبگان مسئولیت نظارت و ارزیابی برنامه‌های اجرا شده توسط دستگاه‌های اجرایی را در حوزه این سند برعهده دارد و دستگاه‌ها موظفند در دوره‌های منظم زمانی، نتایج حاصل از اجرای برنامه‌ها را به بنیاد گزارش کنند.
۷ بنیاد ملی نخبگان موظف است با توجه به معیارها و شاخص‌های ابلاغ شده، میزان پیشرفت و عملکرد طرح‌ها و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی و گزارش اقدام‌های خود را برای ارتقای وضع موجود در فواصل یک‌ساله به شورای عالی  انقلاب فرهنگی ارائه کند.
۸ بنیاد ملی نخبگان موظف است هماهنگی‌های لازم با دولت و مجلس شورای اسلامی برای تأمین منابع مالی مورد نیاز در اجرای راهبردها و اقدام‌های سند را در بودجه‌های سنواتی انجام دهد.
۹ بنیاد ملی نخبگان موظف است ظرف مدت ۶ ماه پس از تصویب سند، آیین‌نامه‌ها و فرایندهای فعالیت خود را بر مبنای این سند بازنگری و تکمیل کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =