کد خبر : 194008
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
-

اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» به‌عنوان پایلوت در قزوین

اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» به‌عنوان پایلوت در قزوین

به گزارش قائم آنلاین، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین افتتاح هم‌زمان طرح ملی «هر خانه، یک پایگاه سلامت» که امروز در دارالقرآن شهر محمدیه قزوین برگزار شد، تصریح کرد: سال‌هاست که سازمان جهانی بهداشت با مسئله بزرگی در دنیا مواجهه شده که آن‌هم تغییر الگوی رفتاری بیماری‌ها است

به گزارش قائم آنلاین، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین افتتاح هم‌زمان طرح ملی «هر خانه، یک پایگاه سلامت» که امروز در دارالقرآن شهر محمدیه قزوین برگزار شد، تصریح کرد: سال‌هاست که سازمان جهانی بهداشت با مسئله بزرگی در دنیا مواجهه شده که آن‌هم تغییر الگوی رفتاری بیماری‌ها است که بیشتر به سمت بیماری‌های غیر واگیر و نوپدید گرایش یافته و کنترل آن قدری دشوار شده است.

وی افزود: دیگر وزارت بهداشت کشورها نمی‌توانند همه بیماری‌ها را کنترل کنند و دوسوم این مهم نیازمند مشارکت مردم و سازمان‌های دیگر است، در همین راستا مؤلفه اجتماعی مؤثر بر سلامت مطرح‌ شده است که در آن وزارت بهداشت با مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌تواند فعالیت کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: کوشش همگانی سلامت مردم محور و مشارکت مردم در امور سلامت و توانمندسازی تلاش همه افراد را می‌طلبد که به کمک بیایند، در همین راستا شعار «بهداشت برای همه، توسط همه» مطرح‌شده و باید از مردم برای ارتقا شاخصه حوزه سلامت کمک بگیریم.

وی تأکید کرد: هر کاری باید با پیوست سلامت، ارتقا سلامت اجتماعی، سلامت و توانمندسازی همراه باشد، ایده هوشمندانه وزیر بهداشت در خصوص اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» در این مقطع تاریخی ماندگار خواهد شد، شاید هم‌اکنون به عمق مسئله پی نبریم ولی به‌محض اجرایی شدن طرح خواهیم دید چقدر اثرگذار است.

رئیسی بابیان این‌که این ایده ویژگی‌های دارد، اظهار کرد: کم‌هزینه بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این طرح است در حال حاضر هزینه هر تخت بیمارستان سه میلیارد تومان است ولی هزینه‌ای که برای این طرح در نظر گرفته‌شده است کمتر از هزینه دو تخت است با توجه به گستره پوشش جمعیت ۸۰ میلیونی می‌توانیم بگوییم این طرح ارزان و مؤثر است.

وی بیان کرد: این طرح پوشش بالا و همگانی سلامت را در بردارد و بیش از ۲۲ میلیون سفیر سلامت از دل خانوار انتخاب می‌شوند، آموزش می‌بینند و رابطین اصلی خانوار خواهند بود، از ویژگی‌های دیگر طرح این است که همه ما سعی می‌کنیم برنامه‌ریزی‌ها در حوزه اقتصاد و پیشگیری باشد.

در حال حاضر اکثر هزینه‌ها صرف درمان می‌شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: در حال حاضر این هرم وارونه است و اکثر هزینه‌ها صرف درمان می‌شود و کمتر در حوزه بهداشت به کار گرفته می‌شود این در حالی است که هر یک واحد سرمایه‌گذاری در پیشگیری معادل ۱۴ واحد در حوزه درمان است.

وی یادآور شد: در بسیج ملی فشارخون، فشارخون بیش از ۳۱ میلیون نفر کنترل و بررسی شد که از این تعداد بیش از دو میلیون نفر از بیماری خود که پیشرفته بود اطلاع نداشتند، باید توجه کنیم که طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» از این طرح نیز عظیم‌تر و مهم‌تر است.

رئیسی با اشاره به انتخاب قزوین به‌عنوان پایلوت طرح یادآور شد: استان قزوین به‌ویژه شهر محمدیه برای اجرای این طرح انتخاب شد چراکه مردم این دیار فرهنگ بالایی دارند و کار فرهنگی خوبی در این شهر انجام‌شده است، اینکه بگوییم طرح آزمایشی است غلط است چراکه دانشگاه علوم پزشکی قزوین یکی از دانشگاه‌های پیشرو کشور بوده و در این طرح نه به‌صورت آزمایشی بلکه به‌عنوان دانشگاه پیشرو انتخاب‌شده است.

وی بیان کرد: شهر محمدیه دارای ۵۱ هزار و ۹۰۰ جمعیت و ۱۷۰۳ خانوار است که دو پایگاه اصلی و یک پایگاه ضمیمه در آن فعال است، با اجرای این طرح ۱۷۰۳ سفیر سلامت انتخاب می‌شوند و آموزش می‌بینند، در حال حاضر ۲۸۰ داوطلب داریم که در مرحله اول آموزش می‌بینند تا این طرح را پیش ببرند؛ در اسفندماه نیز طرح را بررسی و کم‌وکاستی‌های موجود را برطرف خواهیم کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: این طرح سراسری و کشوری است و بیش از ده دانشگاه خواستار اجرای طرح شده‌اند، اما سه دانشگاه قزوین، کاشان و سمنان به‌عنوان دانشگاه‌های پیشرو اصلی و ثبت‌شده‌اند، با اجرای درست طرح امیدواریم این طرح در سطح بین‌المللی نیز اجرا شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × چهار =