کد خبر : 193631
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
-

سیر تا پیاز محصولات تراریخته از واردات تا مصرف

سیر تا پیاز محصولات تراریخته از واردات تا مصرف

به گزارش قائم آنلاین، دستان یکی از اساتید دانشگاهی و محقق و پژوهشگر علوم زراعی در خصوص اما و اگرها و حرف و حدیث‌های واردات و مصرف محصولات تراریخته ، گفت: بحث محصولات تراریخته جزو مباحث روز دنیا است و جز فن‌آوری‌های نوین به شمار می‌آید وی افزود: این موضوع، سال‌ها است که در دنیا

به گزارش قائم آنلاین، دستان یکی از اساتید دانشگاهی و محقق و پژوهشگر علوم زراعی در خصوص اما و اگرها و حرف و حدیث‌های واردات و مصرف محصولات تراریخته ، گفت: بحث محصولات تراریخته جزو مباحث روز دنیا است و جز فن‌آوری‌های نوین به شمار می‌آید

وی افزود: این موضوع، سال‌ها است که در دنیا روی آن کار می‌شود و ما هم این محصولات را سال‌ها است که داریم وارد می‌کنیم و متعاقبا مصرف می‌کنیم که غالبا دانه‌های روغنی و کنجاله‌های ذرت برای مصرف دامی را شامل می‌شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بحث تراریخته در دنیا شاید بتوان برای آن سه نسل را متصور شد و دنیا به ویژه امریکا وارد نسل سوم شده است و از نسل اول و دوم عبور کرده است وما در ایران، وارد نسل اول شده‌ایم.

این محقق و پژوهشگر علوم زراعت بیان کرد:  بنده به عنوان محقق که دو سال به طور اختصاصی روی این موضوع کار کردم، پیشنهادم این است که ما از علم دنیا عقب نمانیم و اجازه بدهند که محققان و متخصصان ما در حوزه فن‌آوری‌های نوین، به ویژه مباحث تراریخته کار کنند و به علم روز دنیا دست پیدا کنند.

مدیرعامل اتحادیه زراعت‌کاران مازندران عنوان کرد: در بحث تجاری‌سازی امور به دولت و مسئولان ذیربط بر می‌گردد که اگر زمانی صلاح دانستند این موضوع و محصولات آن را تجاری کنند.

دستان اعلام کرد: ولی از دید من محقق که بیش از دو هزار مقاله در سطح دنیا در این باره را مطالعه کردم، محققان گوناگون برخی این موضوع را رد و برخی دیگر نیز تایید کردند که موافقان آن، بیشتر از مخالفان بودند.

وی ادامه داد: اصل موضوع این است که محصولات تراریخته، مال اقتصاد امریکا است و مخالفان آن هم اتحادیه اروپا است که در نهایت دو قدرت دنیا در این موضوع با هم جنگ دارند و در داخل کشور ما نیز قطعا هر کدامشان، طرفدارانی دارند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: برخی نیز تاجر هستند و در این حوزه مشغول فعالیت هستند و فعالیت اقتصادی دارند و آنکه تولید محصولات تراریخته دارد می‌داند که این محصولات نیاز به مصرف سموم ندارد و لی سایر تولیدات کشاورزی قطعا نیاز به مصرف سموم دارد.

این محقق و پژوهشگر علوم زراعت متذکر شد: بر این اساس، این موضوع جنگی است میان اتحادیه اروپا و امریکا که قطعا این جنگ بیشتر اقتصادی انتقال پیدا کرده است به داخل کشور ما و متعاقبا یک سری موافق و یک سری مخالفانی را دارد و نظر من این است که این دو طیف در کنار یکدیگر بنشینند و به یک نظر واحد برسند تا ما از علم روز دنیا عقب نمانیم و علم جدای اقتصاد، راه خودش را طی کند.

مدیرعامل اتحادیه زراعت‌کاران مازندران متذکر است: با توجه به شرایط جوی و جغرافیایی ممکن است شاید ما به روزی برسیم که نیاز به این محصولات پیدا کنیم و چه بسا که همین امروز نیز به این محصولات نیاز داریم و داریم وارد می‌کنیم.

دستان در خصوص اینکه آیا شبهه‌ای که در خصوص زیان مصرف این محصولات برای سلامت عمومی جامعه دارد را شما تایید می‌کنید؛ پاسخ داد: واقعیت امر بنده مطالعات زیادی در این باره داشتم و در این مطالعات در مقاله‌های معتبر دنیا، جایی ندیدم که محققان، سلامت استفاده از این محصولات را در بعد خطرات ژنتیکی رد کنند و بیشتر مقالات ژورنالیستی بوده که استفاده از این محصولات را رد کرده است و استفاده از آن را تهدیدی برای سلامت دانسته‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که شما موافق مصرف این محصولات هستید؛ اذعان کرد: این موضوع بستگی به نوع محصول دارد، مثلا برنج را نه، موافق نیستم و الآن و در حال حاضر با مصرف آن موافق نیستم و معتقدم بیشتر باید روی این موضوع کار کنیم و به یقین برسیم.

این استاد دانشگاه می‌گوید: مصرف برخی محصولات مثل پنبه، به نظر من اشکالی ندارد ولی محصولاتی که دانه‌ای هستند ما باید با احتیاط بیشتری روی آن‌ها کار کنیم؛ و به روزی برسیم که با اطمینان خاطر بیشتر، محصولات تراریخته را توصیه و ترویج کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 5 =