کد خبر : 192774
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
-

جزئیات برگزاری هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت

جزئیات برگزاری هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت

به گزارش قائم آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین خسروی – مدیرکل آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت- در نشست تشریح برنامه‌های هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت و رونمایی از پوستر این آزمون با ارائه تفسیری از سخنان امام خمینی (ره) در راستای قرآن و اینکه قرآن سفره‌ای گسترده‌ برای تمام اقشار است و

به گزارش قائم آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین خسروی – مدیرکل آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت- در نشست تشریح برنامه‌های هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت و رونمایی از پوستر این آزمون با ارائه تفسیری از سخنان امام خمینی (ره) در راستای قرآن و اینکه قرآن سفره‌ای گسترده‌ برای تمام اقشار است و همه می‌توانند از آن بهره ببرند، اظهار کرد: معاونت قرآن و عترت سعی کردند تمام اقشار جامعه بتوانند از قرآن بهره ببرند. بر همین اساس در طول سالیان گذشته در رشته‌های هنر تجسمی برپایی نمایش‌های قرآن، برگزاری جشنواره و … فعالیت داشته است. برگزاری آزمون سراسری قرآن و عترت بخش دیگری از فعالیت ما برای بهره گیری مردم از قرآن است که این آزمون برای گروه‌ها و قشرهای مختلف در رشته‌های حفظ یک جزء، پنج جزء، ۱۰ جزء، حفظ کل قرآن کریم، فهم قرآن، ترجمه و تفسیر قرآن برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین معارف اهل بیت (ع)، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، سیره ائمه معصومین نیز سه رشته دیگرند که در این آزمون برگزار می‌شود. روخوانی قرآن نیز در این آزمون مورد توجه قرار گرفته است. هدف ما از برگزاری این آزمون انس با قرآن است. چرا که انس با قرآن مشروط به طهارت ظاهری و باطنی است و کسانی می‌توانند با قرآن ارتباط بگیرند که طهارت روح داشته باشند.

راه بهره‌گیری از باطن قرآن/ حقیقت و باطن قرآن را برای افراد جامعه بیان کنیم

مدیرکل آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت یادآور شد اینکه ما در برخی از موارد نمی‌توانیم بهره‌ای از باطن و حقیقت قرآن ببریم این است که فقط به ظاهر می‌پردازیم و کمتر به باطن و حقیقت قرآن پرداخته شده است. ما باید با برنامه‌های قرآنی باطن و حقیقت قرآن را برای مردم مطرح کنیم. در این زمان است که کلام خدا تاثیرگذار خواهد بود. ما نباید قرآن را وسیله‌ای برای رسیدن به مال و ثروت و مقام قرار بدهیم.

هدف از برگزاری آزمون سراسری قرآن وعترت

خسروی در ادامه با بیان این مطلب که سه هدف مهم از برگزاری آزمون سراسری قرآن و عترت برای تمام اقشار جامعه داریم، گفت: هدف اول سنجش و ارزیابی کمی و کیفی عملکرد آموزشی موسسات و مراکز قرآنی است. حدود ۴۰۰۰ موسسه قرآنی داریم و ۱.۵ میلیارد بودجه دولت برای حمایت از این موسسات است. با برگزاری این آزمون می‌توانیم موسسات برتر را راحت‌تر انتخاب کرده و از نظر مالی تا جایی که می‌توانیم به آنها کمک کنیم. هدف دوم ایجاد انگیزه در میان عموم مردم جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان برای فراگیری مفاهیم قرآن است و هدف سوم شناسایی و معرفی نخبگان و استعدادهای درخشان قرآنی است. همچنین از طریق این آزمون می‌توانیم سامانه جامعه قرآنی را تکمیل و به روز رسانی کنیم.

جزئیات و زمان برگزاری آزمون سراسری قرآن و عترت

مدیرکل آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت با اشاره به زمان برگزاری این آزمون خاطرنشان کرد: سوم بهمن ماه این آزمون در رشته‌های مفاهیم و معارف اهل بیت، حفظ قرآن و رشته‌های الکترونیک که شامل “سبک زندگی و سیره معصومین (ع) ” و روخوانی قرآن است برگزار می‌شود. از ۲۵ آبان ماه تا ۱۵ آذر علاقمندان می‌توانند به پایگاه الکترونیکی که در معاونت قرآن و عترت برای ثبت نام این آزمون وجود دارد مراجعه و ثبت نام کنند. ۲۵ و ۲۶ دی ماه رشته‌های الکترونیک (سبک زندگی و سیره معصومین (ع)) به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. همچنین روخوانی قرآن نیز از همان زمانی که افراد صوت را ارسال می‌کنند مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

اطلاعات جامعی از فعالیت‌های قرآنی نداریم

او با طرح این موضوع که ما در حدود یکصد هزار موسسه فعال داریم که در این بین ۱۵۰ موسسه رتبه اول را دارند اما متاسفانه اطلاعاتی جامعی از فعالیت‌های قرآنی نداریم. گفت: در این آزمون سه سازمان مهم با معاونت همکاری می‌کنند که این سازمان‌ها عبارتند از سازمان اوقاف و امور خیریه که بخش شفاهی آزمون را بر عهده دارد. دانشگاه پیام نور که محل برگزاری آزمون‌های کتبی که بیش از ۴۰۰ شهر کشور بر عهده این دانشگاه است و هم دبیرخانه ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در بخش تبلیغات و فراهم کردن زمینه‌های آزمون با معاونت همکاری دارد. سوره بقره امسال به عنوان سوریه محوری قرار گرفته است. جریان سازی آزمون و بهره گیری جوانان و نوجوانان از جمله اهداف ما از برگزاری این آزمون است.

در این مراسم از پوستر هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت رونمایی شد، همچنین مراسم قرعه کشی مسابقه کتابخوانی با موضوع «پس از ۵۰ سال پژوهش تازه درباره زندگی امام حسین (ع) اثر دکتر جعفر شهیدی» که برای دومین سال متوالی از سوی معاونت قرآن و عترت در ایام اربعین حسینی (ع) صورت گرفته بود و در حدود ۶۰۰۰ نفر در این مسابقه شرکت کرده‌اند برگزار شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 − سه =