کد خبر : 192616
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
-

این صدا خاطرات بسیاری را زنده می‌کند

این صدا خاطرات بسیاری را زنده می‌کند

به گزارش قائم آنلاین، سعید توکل ـ سردبیر سابق برنامه‌ «جمعه ایرانی» ـ در گفت‌وگویی ، با بیان جملات بالا برای درگذشت رضا عبدی، هنرمند پیشکسوت رادیو از دوران همکاری‌اش با مرحوم رضا عبدی و خاطرات شیرینی که با او «صبح جمعه با شما» و «جمعه ایرانی» داشته است سخن گفت. وی با اشاره به

به گزارش قائم آنلاین، سعید توکل ـ سردبیر سابق برنامه‌ «جمعه ایرانی» ـ در گفت‌وگویی ، با بیان جملات بالا برای درگذشت رضا عبدی، هنرمند پیشکسوت رادیو از دوران همکاری‌اش با مرحوم رضا عبدی و خاطرات شیرینی که با او «صبح جمعه با شما» و «جمعه ایرانی» داشته است سخن گفت.

وی با اشاره به گرایش مردم به رادیو در طول سال‌های گذاشته، یادآور شد: انس و الفت و اعتماد مردم ایران به رادیو به سال‌های دور برمی‌گردد از زمانی که این همراه خواستنی برای انواع مخاطبینش چیزی برای خوشایند و دل بستن در چنته داشت. برای قشر کم برخوردار قشر متوسط و حتی قشر مرفه انواع موسیقی‌ها و ترانه‌ها، انواع برنامه‌های روزمره و اجتماعی و همین‌طور شنیدن نمایش های جدی و فکاهی، رشته های این پیوند مداوم بودند. آری رادیو در ایران شأن و منزلت و جایگاهی خاص داشت و هنرمندانی هم که تلاش شبانه‌روزی برای بقای این رسانه داشتند، در زمره همین همنشین و همراه صمیمی و محبوب قرار می گرفتند.

توکل با بیان اینکه از پرخاطره‌ترین و فراموش‌نشدنی‌ترین برنامه‌های رادیو مجموعه‌های مفرح و شیرین و پر نکته صبح جمعه‌ها بود و استاد رضا خان عبدی ما از شاخصه‌های برجسته همین برنامه‌ها بود، ادامه داد: او همانند بسیاری از هم‌دوره‌هایش از خاستگاه تئاتر و پرده سینما وارد عرصه صداپیشگی در رادیو شده بود و چون بزرگان زمانه‌اش یعنی اکبر مشکین، عزت الله مقبلی و حسین امیرفضلی، عباس مصدق، غلامحسین بهمنیار، احمد قدکچیان و…. جزو یگانه‌های دوران به شمار می‌آمدند، در کنارشان قرار گرفت و ایفاگر نقش‌های کمدی گوناگون شد.

وی گفت: رضا عبدی چهره و صدایی است که بعد از انقلاب ۵۷ و تغییر مسیر قطار فرهنگ و سیاست، به دلیل همان ریشه های محکم در دلها ماند و با تداوم فعالیت های هنری به جایگاه و رتبه‌های بالاتر هم دست یافت.

او به شخصیت‌هایی که مرحوم رضا عبدی با آنها در بین مخاطبان «صبح جمعه باشما» و همچنین «جمعه ایرانی» محبوب شده بود، اشاره کرد و در این زمینه گفت: استاد رضا عبدی؛ که مدت‌ها با نام کاراکتر آمیرزای صبح‌جمعه شناخته می شد – در دوران جنگ که مملکت در شرایط خاص اقتصادی قرار داشت و جامعه از برخی ناهنجاری های قشر کاسبکار رنج می برد، نقش میز عبدالطمع را که نویسندگان متبحری همچون آقای محمد اوزی و صادق عبداللهی عهده‌دارش بودند، با ظرافت خاص بازی می‌کرد و چون نمونه‌های بیرونی و عینی فراوانی در جامعه داشت به سرعت مشهور و شناخته شد. میز عبدالطمع کاسبی طماع و فرصت طلب بود که از کاستی‌های زمان جنگ با خودخواهی سوء استفاده می کرد و با احتکار و سودجویی و پول پرستی لحظه به لحظه بر انباشته ثروت نامشروعش می افزود؛ کاراکتری که ذات مثبتی نداشت اما با اجرای زیبای مرحوم رضا عبدی باورپذیر و شنیدنی می‌شد.

توکل سپس گفت: خاطرم هست که پس از پایان دوران جنگ تحمیلی در دیداری که به اتفاق دست‌اندرکاران و هنرمندان «صبح جمعه با شما» در دفتر رهبری حضور به هم رساندیم، از جمله ده‌ها نکته جالب و راهگشایی که ایشان درخصوص برنامه داشتند؛ نقطه نظر کارشناسانه ایشان در خصوص استحاله نقش اجتماعی و اقتصادی شخصیت‌هایی نظیر آمیرزا در جامعه پس از جنگ بود که دیگر مفاسد شان در مقوله احتکار و انبار کردن مایحتاج خلاصه نمی‌شد. با همین اشاره مسیر نمایش‌های عبدالطمع برنامه به برنامه جمعه ایرانی تغییر یافت و با کسب اطلاعات و مشاهدات از قبیل این چهره‌ها، رضا عبدی با عنوان عبدل بیزینس و ماجراهای طنز مربوطه‌اش به میدان آمد و خوشبختانه باز هم موفق و تاثیرگذار شد.

وی در پایان گفت: استاد رضا عبدی ما که در عین هنرمندی از شخصیتی اخلاق‌مدار، خانواده دوست مهربان و آرام برخوردار بودند محبوب همه همکاران و مورد احترام هم‌میهنان بودند. از جمله سایر تیپ‌های رادیویی که مرحوم رضا عبدی نقش آفرینش بودند و شاید همراهان برنامه‌های «جمعه ایرانی» به خاطر داشته باشند، می‌توان به کاراکترهای طنز و کمدی «حاجی بهمنی»، «دکتر تصدقی»، «آقای الوره»، «بخت برگشته» و … اشاره کرد. با شنیدن صدای استاد رضا عبدی خاطره‌های بسیاری در دل زنده می‌شود و افسوس که در این سال‌های اخیر همین خاطره بازی هم از شنوندگان و دوستدارانش دریغ شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − سه =