کد خبر : 192463
تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵
-

کمیسیون اتحادیه جهانی خیرین مسلمان و موسسات خیریه جهان اسلام برگزار شد

کمیسیون اتحادیه جهانی خیرین مسلمان و موسسات خیریه جهان اسلام برگزار شد

به گزارش قائم آنلاین، در ابتدای این نشست حسین انواری، سرپرست سابق کمیته امداد امام خمینی(ره) و رئیس کمیسیون اتحادیه مسلمانان با بیان این مطلب که بشر به طور مداوم نیازهایی را دارد، اظهار داشت: میزان منابع موجود در عالم برای توجیه نیازهای بشر کافی نیست، این بدان معنا نیست که طبیعت این نیاز را

به گزارش قائم آنلاین، در ابتدای این نشست حسین انواری، سرپرست سابق کمیته امداد امام خمینی(ره) و رئیس کمیسیون اتحادیه مسلمانان با بیان این مطلب که بشر به طور مداوم نیازهایی را دارد، اظهار داشت: میزان منابع موجود در عالم برای توجیه نیازهای بشر کافی نیست، این بدان معنا نیست که طبیعت این نیاز را برای بشر فراهم نکرده باشد چون عدالت کافی در توزیع وجود ندارد منابع در اختیار انسان ناکافی اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: خیررساندن جزء ویژگی فطری انسان‌هاست. خیررسانی امری است که برای اقشار جامعه وجود دارد اما اگر همین فطرت هم مدیریت نشود شاهد این هستیم که بیشتر منابع و امکانات در دست یک سری افراد خاص قرار می‌گیرد و مجددا برخی افراد جامعه نیازمند می‌شوند، در اینجا است که نیاز شکل‌گیری اتحادیه خیرین مسلمان و موسسات خیریه جهان اسلام احساس می‌شود.

رئیس کمیسیون اتحادیه مسلمانان گفت: خیرین جهان اسلام باید این امکانات و فطرت پاک انسانی را مدیریت کنند و این اتحادیه می‌تواند این امر را مدیریت کند، کار مهم دیگر این کمیسیون اولویت‌بندی نیازهای جوامع اسلامی است، اگر نیازهای اصلی تامین نشود در این صورت حتی اگر نیازهای فرعی تامین شود گره‌گشا نیست، در نتیجه باید بدانیم که مدیریت امکانات، اولویت‌بندی و تسهیل در این کار سه اصل مهم است که باید در این اتحادیه به آن پرداخته شود.

انواری خاطرنشان کرد: اتحادیه جهانی خیرین مسلمان به جهت ایجاد شبکه‌ی ارتباطی میان خیرین و موسسات خیر جهان اسلام می‌تواند گامی مهم در جهت گسترش گفتمان حمایت‌گرایانه‌ی اسلامی و بستری در اجرای راهبرد «دیپلماسی حمایت» و تشکیل امت اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی باشد.

وی افزود: در «دیپلماسی حمایت» باید به ارائه راهکارها، الگوی مناسب و باورپذیری این امر توجه داشته باشیم. شناسایی خیرین، حمایت مادی و معنوی در جهت بسترسازی و ایجاد جامعه تقریب نهاد خیرین، بهره‌مندی از ظرفیت خیرین، الگوسازی، ارائه خدمات مشاوره‌ای، ایجاد فرصت‌های جدید جهت عضویت در ساختارهای نودوستانه و حمایت‌گرایانه و ایجاد نقش جهانی در کمک‌رسانی در حوادث طبیعی و غیر مترقبه از جمله اهداف این اتحادیه است.

رئیس کمیسیون اتحادیه مسلمانان تصریح کرد: یمن و فلسطین اولویت اول است و برنده فردی است که برای کمک به دیگران در این امر سبقت بگیرد.

انواری با ارائه پیشنهادی مبنی بر تشکیل یک شبکه اجتماعی گفت: شناسایی و تجمیع گروه‌هایی که در کشورهای دیگر فعالیت خیرخواهانه دارند باید انجام و سپس با آنها ارتباط برقرار کرد و از الگوهای مناسب آنها استفاده کرد.

کمک به جوامع بحران‌زده اسلامی برکات الهی را به همراه خواهد داشت

مولوی عبدالرحیم نامدار نائب الرئیس اتحادیه خیرین مسلمان در ادامه با بیان این که خداوند در قرآن می‌فرماید: «انسان‌های مسلمان تمام آن چه خداوند به شما مکنت داده در راه خدا انفاق کنید»، گفت: اگر ما به فکر اسیران و بحران‌زده‌های بحرین، عراق، یمن، فلسطین، پاکستان، سوریه و… باشیم خداوند برکات خود را بر ما نازل خواهد کرد.

وی افزود: بنیان‌گذار حکومت اسلامی ایران با تاسی از رسول خدا(ص) و اهل‌بیت(ع) اشاره داشت: «ملت ایران در راه خدا خرج کنید تا خدا نعمت خود را بر شما روا کند.»

نائب الرئیس اتحادیه خیرین مسلمان گفت: ما باید تعریف قلوب کنیم و دل دیگران را بدست بیاوریم و این را پیامبر رحمت(ص) به ما آموزش دادند.

عمار شبر از اساتید حوزه علمیه عراق در ادامه با بیان این مطلب که گزارش‌ها باید در این اتحادیه به صورت عملی باشد، گفت: بعد از بررسی اتحادیه باید اقدامات لازم را در جهت پیش برد اهداف داشته باشیم و با آنهایی که می‌خواهند کمک کنند تماس گرفته و نیازهای ضروری جهان اسلام را اعلام کنید، ما در عراق افراد نابغه‌ زیادی داریم که نمی‌توانند درس بخوانند و مزدوران اسرائیل آنها را شناسایی و به اروپا می‌برند، این افراد شاید بعدها دشمن ما شوند زیرا ما نتوانستیم امکانات را برای آنها فراهم کنیم.

نیازمند یک شبکه‌ی حمایتی در بین کشورهای اسلامی هستیم

در ادامه حجت‌الاسلام سید عبدالله حسینی مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با ارائه موفقیت‌هایی که در برخی دولت‌ها و سایر ادیان الهی در راستای از بین بردن فقر در بین جوامع خود داشته‌اند، گفت: اگر به جامعه‌ی یهودیان و خجه‌ها بنگریم خواهید دید که در بین آنها فقیری وجود ندارد و حتی شیعه‌های اسماعیلی هند نیز در بین خود فقیری ندارند، همیشه این سوال را باید از خود داشته باشیم که  یهودی‌ها و صهیونیست‌ها از نظر مالی چگونه مشکل خود را حل کردند و با تشکیل سازمان ایپک هر سناتور آمریکایی را می‌خرند.

وی افزود: وقتی بنده در تانزانیا میهمان خجه‌های اثنی عشری بودم آنها یک راه کار داشتند بدین شکل که بودجه یک ساله را می‎‌نوشتند و هر یک از حاضرین برای رفع هرکدام از مشکلات داوطلب می‌شدند. ما باید از تجربه این افراد استفاده کنیم و یک شبکه‌ی حمایتی در بین کشورهای اسلامی داشته باشیم.

رقیه شبلی کرمانشاهی از اساتید دانشگاه شام و جامعه االمصطفی در ادامه این نشست گفت: بنده در حدود هفت سال در بحران سوریه بوده‌ام و در آنجا شاهد بودم که چگونه مردم و به خصوص کودکان آنها در بحران بودند، البته مسئولین و خیرینی بودند که از آنها حمایت کنند اما حمایت در این اتحادیه برای رفع مشکلات آنها باید با برنامه‌ریزی باشد. تامین نیاز آنها باید به صورت دائمی باشد نه موقت.

در ادامه فرشید ارناسی از ترکمن صحرا با ارائه این راه کار که ما باید اولویت اصلی خود را روی بحث آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت بگذاریم، تصریح کرد: اگر دانش‌آموزان از همان سنین ابتدایی مورد توجه قرار بگیرند و برای مسائل آموزشی آنها اهمیت قائل شویم در این صورت می‌توانیم آینده بهتر و به دور از فقر را برای آنها بسازیم، در این صورت آنها قدرت علمی‌شان بالا می‌رود و راحت‌تر می‌توانیم در برابر قدرت‌ها بایستیم.

در ادامه سید صادق موسوی از لبنان با اشاره به آیه‌ای از قرآن که خداوند در آن می‌فرمایند: « انفاق کنید و بدانید که اموال در دست شما امانت الهی است»، گفت: اگر به این موضوع توجه کنیم آن زمان است که می‌توانیم به سایر افراد جامعه کمک کنیم و این کمک ما بدون منت است، اگر این دیدگاه را داشته باشیم آن زمان است که ما به سراغ افراد نیازمند می‌رویم.

راه کارهای خیریه با راهبردهای جدید باید اصلاح شود

حجت الاسلام مصطفی بردبار دبیر هیات امنا و هیات مدیره سازمان خیر اسلامی در ادامه با اشاره به سخنی از شهید مطهری گفت: «شهید مطهری می‌گوید: «عدالت هدف نهایی مومن و اسلام نیست، عدالت عالی‌ترین مقدمه و دستاورد برای توحید است»، اگر به رفتارهای خیرخواهانه به این شکل نگاه کنیم راحت‌تر می‌توانیم در این امر حرکت کنیم.»

وی در ادامه با اشاره به نامه ۲۰۹ نهج‌البلاغه امام علی(ع) که در آن می‌فرمایند «خدا واجب کرده است که پیشوایان عدالت خود را در سطح ضعیف‌ترین مردم نگه دارند تا هیجان فقر باعث نشود که فقیر از دین خداود گریزان شود.»

حجت‌الاسلام بردبار تاکید کرد: موضوع خیریه در دنیا پر چالش‌ترین عناوین دوران معاصر است که دچار انحراف‌های زیادی در دنیا شده است، خلیی‌ها امروز پولشویی‌ها و مطامع سیاسی خود را از این دریچه انجام می‌دهند.

دبیر هیات امنا و هیات مدیره سازمان خیر اسلامی تصریح کرد: خداوند متعال منابع کشورهای جهان اسلام را در دنیا برتر قرار داده است و نظام سلطه با استعمار، تحقیر منابع انسانی و همچنین قرار دادن حکام ظالم نگذاشتند از این نعمت‌ها به بهترین شکل بهره‌برداری شود.

وی افزود: راه کارهای خیریه با راهبردهای جدید باید اصلاح شود و دیگر شیوه‌های سنتی پاسخگو نیست و باید منابع پایدار برای خیریه‌ها ایجاد کرد، به همین منظور ارتباط ها در این زمینه باید تقویت شود.

باید به زیرسخت‌های کشورهای اسلامی توجه ویژه کرد

در ادامه محمد برجاوی از فعالان جبهه مقاومت لبنان گفت: امام خمینی(ره) نظرشان براین بود که مستضغین باید در شورهای اسلامی مورد توجه قرار بگیرند، بنابراین توجه به زیرساخت‌های کشورهای اسلامی در سرلوحه کار است.

وی ادامه داد: کمیته امداد امام خمینی(ره) در لبنان به صورت مستقل عمل می‌کند و در داخل و خارج از کشور ما به مستضعفان کمک می‌کند، کمیته امداد در لبنان ۱۴هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داده است.

این عضو جبهه مقاومت خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها سعی دارند در این مسیر ما را عقب بیندازند، آنها در حمله به لبنان موسسات اسلامی را هدف قرار می‌دادند، در حال حاضر در یمن و فلسطین خطراتی داریم و آن هم مساله یهودی‌سازی قدس شریف است، فلسطینی‌ها به‌ویژه در قدس با مشکلاتی مواجه هستند، امروز همه باید در کنار مردم فلسطین باشیم.

برجاوی ابراز داشت: اهمیت این اتحادیه در این است که ابتدا همدیگر را خواهیم شناخت و سپس توانمندی‌های خود را می‌توانیم بین هم منتقل کرده تا نیازمندی‌های مستضعفین جهان اسلام را برطرف کنیم.

اتحادیه جهانی خیرین مسلمان باید به دنبال توسعه هسته‌های مردمی باشد

محمد محمدی‌فر عضو هیات موسسه اتحادیه خیرین مسلمان و نماینده کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان این که یکی از چالش‌های پیش‌ رو در جهان ارائه خدمات انسانی به دیگران است، اظهار کرد: متاسفانه این موضوع مورد سوءاستفاده‌های سیاسی فرقه‌ای قرار می‌گیرد، برای از بین رفتن این سوءتفاهم و خدمت ناب به محرومین حتما تفکر و تدابیری باید اندیشیده شود.

وی ادامه داد: در جهان اسلام با مساله‌ی فقر راهبردی مواجه هستیم. آنچه مهم است رعایت اولویت در جوامع محروم مسلمان است که یمن و فلسطین در راس این اولویت است، البته از موازی کاری و پراکندگی هم باید پرهیز کرد.

عضو هیات موسسه اتحادیه خیرین مسلمان تاکید کرد: ابتدا شبکه خیر و احسان اسلامی در قالب تقریب مذاهب اسلامی باید به دنبال توسعه هسته‌های مردمی باشد و از این ظرفیت بهره ببرد.

محمدی‌فر یادآور شد: در فرهنگ دینی اسلام هر فرد می‌تواند انفاق‌کننده باشد، اگر این فرهنگ در همه جا به عنوان یک فرهنگ‌ قالب جا بیافتد می‌توان به قوام حرکت خود پایبند بود.

در ادامه فتحی الهرازی نماینده مردم سوئیس در این کمیسیون با بیان این که تا به حال ۶ میلیون طفل در یمن مدرسه نرفتند، گفت: مرکز موسسه ما در ژنو قرار داد، تا به امروز موسسه ما در یمن کار درختکاری انجام داده و توانسته‌ایم ۲۰۲۵ درخت کاشته و سعی داریم این تعدا را به دو میلیون درخت رتقاء دهیم، در مورد مسائل آموزشی هم به دانش آموزان یمنی و معلمان و هیات آموزشی آنها کمک می‌کنیم.

سید متقی مدیر موسسه امام صادق(ع) نیجریه در ادامه این نشست افزود: مناطق مسلمان نیجریه توسط صهیونیست‌ها تحت الشعاع قرار دارد، تعداد زیادی از مراکز دینی و خانه‌های مسلمانان توسط صهیونیست‌ها از بین رفته است، فلسطین و قدس اولویت همه است اما برادران خود در آفریقا را فراموش نکنید، آفریقا امروز مظهر فقر بوده و این در حالی است که منابع طبیعی گسترده‌ای در آفریقا وجود دارد اما استعمار ما را از پای درآورده و امیدواریم به مسلمانان نیجریه کمک شود.

در ادامه سیدعبداالهی نظام از سوریه گفت: در مورد سوریه همه می‌دانید که چه شرایطی وجود دارد،  مردم امروز خانه و مراکز اسلامی خود را از دست دادند و تحریم اقتصادی فشار زیادی را به مردم این کشور وارد کرده است و خواستاریم ایران و کمیته امداد امام خمینی(ره) به مردم سوریه کمک کنند.

وی ادامه داد: برخی کشورها موسسات خیریه ندارند یا موسسات آنها کم است، از این رو کمیته امداد باید تجربیات خود و همچنین کمک‌های مالی خود را به این موسسات دریغ نکند، البته نباید به کمک‌های مالی خود از سوی ایران وابسته شد بلکه باید موسسات خودکفا را تاسیس کنیم و اینها بتوانند کمک‌ها خود را ادامه بدهند، نمی‌توان از ایران انتظار داشت به همه کشورهای اسلامی کمک کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 + 2 =