کد خبر : 192205
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
-

۲۱ روز تنوع سیاحتی در قلب عروس شهرهای شمال

۲۱ روز تنوع سیاحتی در قلب عروس شهرهای شمال

به گزارش قائم آنلاین، گردشگری در جهان کنونی به یکی از عناصر عمده در جهت ساختار اقتصادی جهان تبدیل شده که در کنار افزایش اوقات فراغت افراد و بهبود صنعت حمل و نقل، تقاضا برای آن افزایش یافته است. امروزه گردشگری علاوه بر تأثیرات اقتصادی و اشتغال که محرک هر کشوری محسوب می‌شود، تأثیرات اجتماعی

به گزارش قائم آنلاین، گردشگری در جهان کنونی به یکی از عناصر عمده در جهت ساختار اقتصادی جهان تبدیل شده که در کنار افزایش اوقات فراغت افراد و بهبود صنعت حمل و نقل، تقاضا برای آن افزایش یافته است.

امروزه گردشگری علاوه بر تأثیرات اقتصادی و اشتغال که محرک هر کشوری محسوب می‌شود، تأثیرات اجتماعی و فرهنگی بسیاری نیز دارد که همه شهرها و مکان‌های گردشگری ایران و جهان در معرض این تأثیرات و تحولات قرار داشتند و دارند.

با توجه به اینکه صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و به جهت اینکه یکی از امن‌ترین کشور‌های منطقه از لحاظ امنیت برای گردشگران خارجی است، مورد توجه قرار دارد.

گفتنی است عوامل مختلفی شرط موفقیت هر شهر در توسعه گردشگری هستند که از جمله آنها وجود زیرساخت‌های شهری، فرهنگ، تجارت و همچنین مدیریت شهری است.

رامسر یکی از مکان‌های گردشگری کشور است که آوازه بسیار زیادی نیز دارد، این شهرستان به دلیل نزدیکی بسیار زیاد کوه و دریا به یکدیگر از جاذبه‌های فوق‌العاده گردشگری برخوردار است که در تمام فصول سال می‌تواند پذیرای گردشگران داخلی و خارجی باشد.

وجود تله‌کابین که تنها تله‌کابین در خاورمیانه است و ارتفاعات جنگل و ساحل را به یکدیگر پیوند داده، وجود مناطق ییلاقی چون روستای جواهرده که دارای طبیعتی بکر و چشم‌نواز است که در نزدیکی آن بوستان جنگلی صفارود در دل دره و در مجاورت رود صفارود می‌تواند اوقات خوشی را برای گردشگران رقم بزنند.

منطقه ییلاقی گرسماسر با قدمت بالغ بر ۱۰ قرن در بین گردشگران از محبوبیت و شهرت برخوردار است و همچنین قلعه مارکو، دهکده ساحلی، جنگل دالخانی، کاخ مرمر و موزه رامسر  و بسیاری از مکان‌های دیگر شهرستان رامسر وجود دارد.

در این زمینه محمد آزاد فرماندار رامسر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان رامسر با اشاره به اینکه سابقه گردشگری رامسر به سال‌های گذشته می‌رسد،گفت: بیش از ۷۰ سال است که طرح جامع گردشگری برای رامسر تهیه شده است.

وی با بیان اینکه در فصول مختلف شاهد حضور توریست‌ها و گردشگران داخلی و خارجی هستیم این میزان را طبق آخرین آمار بیش از ۵ تا ۶ میلیون گردشگر عنوان کرد و افزود: بیش از ۵۰۰ هزار نفر گردشگران خارجی هستند که به شهرستان رامسر سفر می‌کنند.

فرماندار شهرستان رامسر بزرگترین ویژگی منحصر‌ به‌فرد رامسر را نزدیکی کوه و دریا و سواحل ۲۰ کیلومتری عنوان کرد، ادامه داد: آب‌های معدنی سرد و گرم طبی درمانی، هتل‌ها و متل‌ها، مجموعه تله‌کابین و فرودگاه، قلعه مارکو، اماکن زیارتی و در کنار اینها مردمان خونگرم و مهمان‌نواز از ویژگی‌های شهرستان رامسر هستند.

*ارائه خدمات ملی و فراملی

وی با اشاره به برگزاری همایش‌ها و سمپوزیوم‌های مختلف در این شهرستان که مهم‌ترین آن اجلاس بین‌المللی کنوانسیون تالاب‌ها در سال ۱۹۷۱ بوده است، تصریح کرد: در کنار همه ظرفیت‌ها و امکانات شهرستان، خدمات ارائه شده ما ملی و حتی فرا‌ملی است.

آزاد با تاکید بر اینکه در حوزه گردشگری رامسر باید مورد توجه قرار گیرند، خاطر‌نشان کرد: رامسر با شهرهای دیگر گردشگری تفاوت معنا‌دار دارد و کمتر کسی است که اهل سفر بوده و به رامسر سفر نکرده باشد.

وی با اشاره به لزوم توجه ویژه به این شهرستان،گفت: باغ ۳۳ هکتاری از ظرفیت بالایی برخوردار است که احیای آن می‌تواند

رامسر نیاز به تبلیغات در حوزه گردشگری ندارد و همه آن را می‌شناسند، اما امکانات و خدمات آن در حد شهری که شهره جهانی دارد نبوده و نیازمند توجه مسؤولان به حوزه گردشگری شهرستان رامسر است.

موجبات رفاه مسافران و گردشگران را فراهم کند.

فرماندار شهرستان رامسر ضمن بیان اینکه ظرفیت‌های بالقوه دیگر رامسر نیز باید بالفعل شوند، افزود: می‌توان گفت که استفاده ما از سواحل شهرستان تقریبا صفر است که این شایسته استان، کشور و شهرستان نیست.

وی با تاکید بر اینکه شهرستان رامسر نیاز به تبلیغات در حوزه گردشگری ندارد و همه آن را می‌شناسند، اظهار کرد: اما امکانات و خدمات آن در حد شهری که شهره جهانی دارد نبوده که نیازمند توجه مسؤولان به حوزه گردشگری شهرستان رامسر است.

 بزرگترین چالش رامسر وجود امکانات لازم برای جمعیت ۸۵ هزار نفری شهرستان است، در صورتی که خدمات مالی این شهرستان باید در حد جمعیت ۱۰ یا ۱۵ میلیون نفری گردشگران و مسافران باشد که شهرستان جوابگوی آن نیست

مجید درجانی رئیس شورای اسلامی شهرستان رامسر نیز در این زمینه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در شهرستان رامسر شهرستان رامسر گفت: شهرستان رامسر جز معدود شهر‌هایی است که به تنهایی توانایی پر کردن اوقات فراغت افراد را به مدت ۲۱ روز دارد.

صنایع دستی، جنگل، دریا، باغات میوه، رودخانه‌های پرآب، وجود ییلاقات متعدد، تله‌کابین، فرودگاه، آب و هوای بسیار خوب و همچنین وجود مردمانی خونگرم که بزرگترین سرمایه گردشگر‌پذیری هر ساله پذیرای گردشگران و مسافران بسیاری است که مقصد خود را شهرستان رامسر انتخاب می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان رامسر اولین موضوع و بزرگترین چالش شهرستان را امکانات زیرساختی برای جمعیت ۸۵ هزار نفری می‌داند و تصریح می‌کند: این در حالی است که خدمات ارائه شده در حد جمعیت ۱۰ یا ۱۵ میلیون نفری گردشگران و مسافران باشد که شهرستان جوابگوی آن نیست.

«خداساخت»  تعریف از داشته‌های رامسر

وی با اشاره به اینکه نگاه‌ها به شهرستان رامسر باید عوض شده و به عنوان شهر پایلوت گردشگری تعریف شود، خاطر‌نشان کرد: بیشتر مکان‌های دیدنی و پتانسیل‌های شهرستان رامسر گزینه‌های خدا ساخت هستند.

 شهری که کارگروه ویژه گردشگری باید داشته باشد

رئیس شورای اسلامی شهرستان رامسر تصریح کرد: بیشتر سرمایه‌گذاری‌های از طرف بخش شخصی بوده و فقط ساماندهی پلاژها، ساماندهی آب و برق، پیاده‌روها، ساماندهی خیابان‌ها و  کوچه‌ها و همچنین هدایت آب‌های سطحی کوچه‌ها از فعالیت‌های انجام شده توسط شهرداری بوده در سطح کلان شهری که نیازمند بودجه زیاد است موفق عمل نکردیم.

تشکیل کارگروه ویژه گردشگری

وی با اشاره به اینکه در کشور‌های خارجه وزارت گردشگری وجود دارد اما در ایران این وزارتخانه سه فعالیت صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری را عهده‌دار است، اولین راهکار برای رشد گردشگری شهرستان رامسر را تشکیل کارگروه ویژه

شهرستان رامسر با دارا بودن شرایط گردشگر‌پذیری میلیونی در همه فصول سال اما مشکلاتی دارد که گاهی گردشگران را از ورود به رامسر پشیمان می‌کند

گردشگری عنوان کرد و افزود: در تمام ادارات باید تیم گردشگری تشکیل شود که دغدغه‌شان انجام فعالیت‌های گردشگری شهر باشد تا بتوانند به شهرداری‌ها که بودجه کمی دارند، کمک کنند.

وی پیشنهاد داد: می‌توان در دانشگاه‌ها نیز درسی به نام گردشگری ایجاد کرد که دانشجویان پایان نامه‌های خود را بر این مبنا قرار داده و برای بخش گردشگری پیشنهادی داشته باشند.

ساخت ساختمان‌های ویژه برای شهر گردشگری

 ساختمان‌سازی در شهرستان گردشگری رامسر باید متفاوت‌تر از مکان‌های دیگر باشد؛ تعداد زیادی از ادارات در رامسر ساخته شده‌اند که در خدمت گردشگری نبوده و طراحی خاصی ندارند، در صورتی که در شهر گردشگری حتی به ساختمان‌سازی‌ها نیز توجه شود.

 نبود برنامه جامع گردشگری در رامسر

درجانی با اشاره به اینکه تنها نمی‌توان به شهرداری متکی شد، گفت: شهرداری‌ها تنها زیرساخت شهری و زیبایی سازی شهر را می‌توانند انجام دهند و تمام ادارات و نهاد‌ها  نیز باید در جهت مسئله گردشگری برنامه داشته باشند.

رئیس شورای شهر رامسر نبود برنامه جامع گردشگری کوتاه‌مدت و بلند‌مدت در شهرستان رامسر را نیز یکی دیگر از چالش‌ها دانست و افزود: در شهرستان می‌توانیم گردشگری الکترونیکی ایجاد کنیم که در صورت ورود گردشگر به پهنای باند شهرستان پیامک‌هایی با محتوای لیست مکان‌های دیدنی و… برای آنها ارسال شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در شهرستان رامسر از طرف بخش خصوصی بوده، جزیره‌ای عمل کردن، ایجاد دردسرهای متعدد به دلیل دخیل بودن ادارات مختلف همچون منابع طبیعی، محیط زیست، بحث فرودگاه و حریم‌های میراث فرهنگی و همچنین حریم دریا و… باعث دلسرد شدن سرمایه‌گذار می‌شود.

درجانی اظهار کرد: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در زمینه رفع موانع تولید، ایجاد اشتغال و حمایت از تولید ملی، ایجاد کارگروه ویژه‌ در جهت رفع موانع سرمایه‌گذاری می‌تواند سبب اقدامات بسیاری در شهرستان شود که بخش گردشگری را تقویت کند.

حال باید به این سوال پاسخ داد که دلیل این بی‌توجهی به شهرستانی که از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی برخوردار است چیست!

تا چه زمانی زیرساخت‌ها تامین خواهد شد، امیدواریم روزی مردم شهرستان در تعطیلات خوشحال از پذیرای گردشگر باشند نه‌ اینکه با ورود گردشگر شاهد مشکلات متعدد زیرساختی چون ترافیک، کمبود آب شرب و… شوند.

شهرستان رامسر با دارا بودن شرایط گردشگر‌پذیری میلیونی در همه فصول سال اما مشکلاتی دارد که گاهی گردشگران را از ورود به رامسر پشیمان می‌کند و حتی مردمان بومی شهرستان را با شرایطی نامناسب روبرو می‌کند.

اصلی‌ترین مشکل شهرستان رامسر در زمان اوج تعطیلات وجود ترافیک بسیار سنگین در محور‌های پر‌تردد است که نیازمند ایجاد کمربندی و کنار‌گذر ساحلی است که نقطه اتصال ابتدا و انتهای رامسر بوده و افرادی که قصد ورود به شهر را ندارند به راحتی از آن خارج شوند که در این‌صورت افراد داخل‌ شهر نیز بتوانند به راحتی تردد کنند؛ گردشگر پذیرترین شهر مازندران با همه جذابیت‌های که دارد دارای مشکلاتی است که در گفته‌های فرماندار و رئیس شورای شهرستان رامسر عنوان شده است، نداشتن مردم از درآمدهای گردشگری در رامسر، استفاده در صد صفر از ظرفیت گردشگری دریایی، ساخت‌وسازهای نامتوازن وخرید و فروش بالای زمین که رامسر را به شهری برای غیربومی‌ها بدل کرده است در کنار این مسائل حجم وسیع زباله، رهاشدگی بخش صنایع دستی در این شهرستان و ناهمگونی‌های فرهنگی بخشی از مسائلی است که عروس شهرهای ایران را می‌رنجاند و باید برای نگهداشت شهری که قابلیت گردشگری جهانی دارد و فقط ۱۵ میلیون ایرانی در طول سال به این شهر سفر می‌کنند و زیبایی‌های خدادای که به تعبیر مسؤولان رامسر خداساخت عنوان شد، برنامه جامعی در حد ملی و حتی فراملی تدوین، ترسیم و اجرا کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × دو =