کد خبر : 191895
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
-

آینده‌پژوهی در بستر نقادی حرکت می‌کند

آینده‌پژوهی در بستر نقادی حرکت می‌کند

به گزارش قائم آنلاین، سعید خزایی در نشست آینده‌پژوهی فرهنگ در آینده ایران که امروز در مرکز تحقیقات سیاست‌های علمی کشور برگزار شد، با بیان اینکه آنچه غیر از علم و دانش راجب آن صحبت می‌کنیم فرزانگی یا خردمندی است، گفت: در آینده فرهنگ باید مفاهیم جهانی شدن و محلی شدن در نظر گرفته شود.

به گزارش قائم آنلاین، سعید خزایی در نشست آینده‌پژوهی فرهنگ در آینده ایران که امروز در مرکز تحقیقات سیاست‌های علمی کشور برگزار شد، با بیان اینکه آنچه غیر از علم و دانش راجب آن صحبت می‌کنیم فرزانگی یا خردمندی است، گفت: در آینده فرهنگ باید مفاهیم جهانی شدن و محلی شدن در نظر گرفته شود. در آینده خرده‌فرهنگ‌ها و فرهنگ‌های ضعیف‌تر در معرض مخاطره قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه دنیای جهانی شده تعاملات جهانی می طلبد و ما نمی‌توانیم فرهنگ گذشته خود را در تعاملات جهانی ارائه کنیم، توضیح داد: آینده‌پژوهی یک نحله علمی است که باید برای عموم نیز آسان بشود. بر این اساس آینده‌گرایی عامه‌پسند می‌تواند در سینمای آینده‌گرا، ادبیات آینده‌گرا و ساینسیکشن یا محتوای علمی تخیلی جلوه پیدا کند و اصولا جامعه‌ای که دارای نوآوری علمی و فناورانه است بیشتر محتوای علمی تخیلی را در خود پرورانده است.

رئیس انجمن آینده‌نگری ایران با بیان اینکه عموما یاد گرفته‌ایم در لحظه زندگی کنیم و در عین حال در خیلی از زمینه‌ها نگاهی به گذشته داریم، تاکید کرد: آینده‌پژوهی باید عینک تحلیلی گذشته، عینک انتقادی از وضعیت کنونی و یک نگاه تفسیری نسبت به آینده را در کنار هم قرار دهد و آینده‌پژوهی در بستر نقد و نقادی و پرسشگری حرکت می‌کند.

خزایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: نظام آموزشی ما از پیش‌دبستانی گرفته تا پسادکتری خلاقیت را می‌کشد این در حالی است که در حال حاضر هر پنج سال نسل عوض می‌شود و متولدان دهه ۹۰ شمسی به این سو نسلی هستند که تمام قوانین را به چالش می‌کشند.

وی با بیان اینکه باید نگاشت چشم‌انداز را به مدارس ببریم، گفت: پرداختن به ژانر علمی تخیلی یک نیروی پیشران برای انجام کار علمی است و اینکه آینده‌پژوهی نقد و پرسشگری را شایعه بکند به این معنی است که بخش مهمی از رسالت خود را انجام داده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − چهارده =