کد خبر : 191573
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
-

عزم جدی برای احیای صنعت پیر قائم‌شهر

عزم جدی برای احیای صنعت پیر قائم‌شهر

به گزارش قائم آنلاین، «یکی بود، یکی نبود، زیرگنبد کبود، غیر از خدای مهربون هیچکس نبود. تو دل مازندران یه شهری بود که سه تا کارخونه بزرگ داشت و معروف بود به نساجی‌های یک، دو و سه. نصف باباها و مامان‌ها تو اون کارخونه کار می‌کردن. تو اون کارخونه پنبه‌ها نخ می‌شد، نخ‌ها پارچه می‌شد،

به گزارش قائم آنلاین، «یکی بود، یکی نبود، زیرگنبد کبود، غیر از خدای مهربون هیچکس نبود. تو دل مازندران یه شهری بود که سه تا کارخونه بزرگ داشت و معروف بود به نساجی‌های یک، دو و سه. نصف باباها و مامان‌ها تو اون کارخونه کار می‌کردن. تو اون کارخونه پنبه‌ها نخ می‌شد، نخ‌ها پارچه می‌شد، پارچه‌ها رنگ می‌شد و کلی محصول از اون تهیه و به کل کشور که نه به کل دنیا صادر می‌کردن.

* نوستالژی بچه‌های دهه ۶۰

بچه‌های شهر خوشحال بودن و منتظر و گوش‌ به زنگ سوت کارخونه‌ها چون صدای سوت که درمی‌اومد نوید اومدن بابا و یا مامانشون رو می‌داد.

القصه، سال‌ها گذشت و بچه‌های دهه شصتی قد کشیدن و بزرگ شدن ولی دیگه مثل بچه‌گی شاد و خوشحال نبودن.آخه بی‌تدبیری و سهل انگاری یک عده که از قضا والی شهر هم بودن باعث شد کارخونه تعطیل بشه و کارگرها هم اخراج بشن. دیگه شنیدن صدای سوت برای مردم شهر شده بود یه حسرت و یه بغض فروخورده.

تعطیلی کارخونه، نون رو از سفره‌های خیلی‌ها بُرد. انگار یه تیکه از وجود مردم با نابودی کارخونه کَنده شده بود و شادی برای مدت‌ها از شهر پرکشید».

* داستان هزار و یک شب صنعت

آری! شاید این قصه و هزاران قصه پُر از غصه  در سال‌های نه چندان دور آینده قصه شب کودکانمان شود. داستانی از هزار و یک‌شب صنعت در شهری که روزگاری به شهر صنعتی معروف بود و منسوجاتش زبانزد خاص و عام.

حال از سه‌گانه‌های نساجی خبری نیست و سوء مدیریت‌ها و جاه‌طلبی‌ها سبب شد تا کارخانه نساجی شماره دو که روزی مأمن صدها کارگر بود به تَلی از خاک تبدیل شود.

ولی چند صباحی است که مدیران استانی و شهرستانی تصمیم گرفتند تا بار دیگر جانی تازه در کالبد نساجی بدمند و اُمید را در شهر زنده کنند.

* حال کارخانه نساجی مازندران خوب است

نماینده مردم قائم‌شهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی در رابطه با آخرین وضعیت کارخانه‌های نساجی شماره سه و یک به خبرنگار فارس گفت: وضعیت کارخانه نساجی مازندران خوب  و آورده آن مثبت و به سوددهی رسیده است و در حال حاضر هزینه نصب دستگاه‌ها از محل درآمدزایی کارخانه انجام می‌شود.

عبدالله رضیان افزود: به جز سه ماه حقوق معوق که مربوط به دو سال پیش است و کارگرها توقع دارند به آنان پرداخت شود شرایط کارخانه و تولید خوب شده و کارگر جدید جذب شده‌اند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت نخ و پارچه، کاهش قاچاق و رونق بازار داخلی سبب شد کارخانه نساجی مازندران به مرحله خوبی برسد، اظهار کرد: مدیریت خوبی در آنجا وجود دارد و رضایت بخش است.

نماینده مردم قائم‌شهر و حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قرار است منابعی توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تأمین و دستگاه‌های جدید نصب شود و با این کار می‌توان در حدود ۳۰۰ نفر نیروی کار جدید هم جذب کرد.

* نساجی قائم‌شهر نیاز به نوسازی دارد

رضیان در ادامه به کارخانه نساجی قائم‌شهر(شماره یک) اشاره کرد و افزود: نساجی قائم‌شهر شرایط خوبی ندارد و شهرداری برای گرداندن آن و تأمین حقوق پرسنل از جیب هزینه می‌کند چراکه کارخانه نیاز به نوسازی دارد و دستگاه‌ها مستهلک است.

وی با بیان اینکه بین اعضای شورای شهر هم بر سر داشتن و یا واگذاری کارخانه اختلاف نظر وجود دارد و فعلا تصمیم این شد کارخانه را نگه دارند و هزینه کنند و شهردار قرار است مبلغ ۵میلیارد تومان را به بازسازی کارخانه نساجی قائم‌شهر و دستگاه‌های آن اختصاص دهد.

نماینده مردم قائم‌شهر و حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی افزود: دستگاه‌های کارخانه مستهلک شده و قطعات آن لهستانی است و به دلیل اینکه قدیمی است دیگر تولید نمی‌شود و اگر هم وجود داشته باشد در بازار سیاه به قیمت گزاف فروخته می‌شود و از این رو کارخانه نساجی قائم‌شهر در حال حاضر زیان‌ده است و دستگاه‌هایش از رده خارج هستند.

رضیان با بیان اینکه نگاهمان این است که این واحد تولیدی باید به جایی برسد که خود را بگرداند و شهرداری و شورا باید تصمیم بگیرند و هزینه کنند، گفت: این کارخانه برای به‌روزرسانی نیازمند ۵۰ میلیون تومان اعتبار است.

* تأمین اعتبار توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)

فرماندار شهرستان قائم‌شهر هم در این رابطه در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه کارخانه‌های نساجی با تاریخ شهرستان و هویت مردم در ارتباط است، اظهار کرد:این کارخانه‌ها مشکلات زیادی در گذشته داشتند و اهتمام دولت و دولت‌مردان و در رأس آن استاندار این بود که بتوانیم نسبت به احیای دو کارخانه نساجی مازندران و قائم‌شهر، اقدام کنیم.

یحیی یوسف‌پور افزود: کارخانه نساجی مازندران با پیگیری‌های انجام شده و تعیین مدیرعاملی که در کارخانه مشغول است و تلاش کارگران سعی در اجرای برنامه‌های مختلف دارد و در بخش‌های ریسندگی و بافندگی فعال است و در سه شیفت کار می‌کند و بیش از ۲۰۰ کارگر دارد.

وی تصریح کرد: با تلاش استاندار، تفاهم نامه‌ای بین استانداری و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اتفاق افتاد و قرار شد در حدود ۲۰ میلیارد تومان تزریق اعتبار شود و امیدواریم روند ارائه تسهیلات زودتر به پیش رود و اگر این اتفاق بیفتد می‌توان خط سوم کارخانه را هم راه‌اندازی کرد و امیدواری خوبی برای اشتغال‌زایی جدید است.

* کار شهرداری کارخانه‌داری نیست

نماینده دولت در شهرستان قائم‌شهر به نساجی قائم‌شهر اشاره کرد و گفت: نساجی شماره یک در دل شهر است و سازمان خصوصی‌سازی به شهرداری واگذار کرد و خارج از اینکه این کار کارشناسی بوده یا خیر این اتفاق افتاد چراکه ما هم اعتقاد داریم کار شهرداری، کارخانه‌داری نیست و خود شهرداری سرفصل‌های متعدد کاری دارد و باید آنها را تعقیب کند.

یوسف‌پور افزود: در حال حاضر کارخانه نساجی قائم‌شهر در مالکیت شهرداری است و بیش از ۱۷۰ کارگر مشغول کار هستند ولی دستگاه‌های کارخانه مستهلک هستند و برای نوسازی آن باید کارهایی انجام شود.

وی در پایان گفت: صحبت‌هایی با شهرداری انجام و قرار شد با توجه به مباحث مالی در یک فرایندی تزریق اعتبار داشته باشند تا بتواند به مرحله‌ای برسد که حقوق کارکنان را تأمین کند و به سمت رشد رود.

* فصل جدید برای نساجی

به گزارش فارس، به تازگی اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه دستگاه قضایی استان مازندران به مسأله نساجی ورود کرد و قرار بر این شد تا از تمامی دستگاه‌های موجود در کارخانه لیست‌برداری شود و دستگاه‌هایی که قابلیت تعمیر و بازسازی دارد مجددا استفاده و راه‌اندازی شود و آن بخش که قابل تعمیر و احیاء نیست، در یک انبار جداگانه قرار داده و با انجام مزایده و نظارت دادگستری به فروش برسد.

این خبر نشان از عزم جدی و پیگیری همه جانبه در استان برای حل مشکل چندین ساله نساجی دارد و بارقه اُمید را در دل کارگران روشن کرد.

شاید قرار است فصلی جدید از داستان هزار و یک شب صنعت در قائم‌شهر نوشته شود و تمام تلخی‌های گذشته را به شیرینی و اُمید تبدیل کند.

گزارش از مهرآسا جانعلی‌پور

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 + 4 =