کد خبر : 191611
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲
-

«ستاره صبح» ۱۰ ساله شد

«ستاره صبح» ۱۰ ساله شد

به گزارش قائم آنلاین، روزنامه ستاره صبح نوشت: علت انتخاب نام «ستاره صبح» این بود که ستاره در زبان فارسی نماد بزرگی، شایستگی و درخشش است. صبح هم قرین شادابی، نشاط، سرزندگی و تلاش برای زیست بهتر است. مشی نشریه ستاره صبح در سرمقاله نخستین شماره‌اش به‌طور روشن‌بیان شد و گفته شد که از قانون‌،

به گزارش قائم آنلاین، روزنامه ستاره صبح نوشت: علت انتخاب نام «ستاره صبح» این بود که ستاره در زبان فارسی نماد بزرگی، شایستگی و درخشش است. صبح هم قرین شادابی، نشاط، سرزندگی و تلاش برای زیست بهتر است. مشی نشریه ستاره صبح در سرمقاله نخستین شماره‌اش به‌طور روشن‌بیان شد و گفته شد که از قانون‌، آزادی‌های مشروع، انتخابات آزاد و سالم بدون اینکه دایره «انتخاب شدن» و «انتخاب کردن» محدود باشد دفاع می‌کند.

به لحاظ اهمیتی که این نشریه برای «صندوق رأی» قائل بوده و هست در طول ده سال انتشار همیشه یک صفحه را به انتخابات اختصاص داده است. ستاره صبح پنج سال و دو ماه به‌صورت هفته‌نامه و به‌طور مستمر انتشار یافت و بارها به دادگاه احضار شد. دو نوبت هم توقیف شد. اما دفاعیات و استدلال‌های مدیرمسئول باعث شد فعالیت ستاره صبح ادامه یابد. پس از طی پنج سال و دو ماه نشریه از هفته‌نامه به روزنامه سراسری تغییر وضعیت پیدا کرد و نخستین شماره روزنامه روز ۲۷ اردیبهشت ۹۴ روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها قرار گرفت. از آن روز تاکنون این روزنامه به‌رغم گرانی کاغذ، هزینه چاپ، دستمزد، اجاره‌بها و … انتشارش ادامه داشته است.

اگر حمایت مخاطبان که در طول ۱۰ سال همراه بودند، نبود، امکان ادامه حیات برای نشریه‌ای که تلاش کرده و می‌کند که صدای مردمی باشد که صدایشان شنیده نمی‌شود، میسر نبود. وقتی در زمستان سال ۹۶ به دلیل نوسان قیمت ارز قیمت کاغذ به طرز بی‌سابقه‌ای گران شد، ما با اجازه مخاطبان و برای باقی ماندن، تعداد صفحات روزنامه را از ۱۶ صفحه به ۸ صفحه کاهش دادیم. در عین حال تلاش کرده و می‌کنیم که روزنامه باکیفیت بهتر و با تحلیل و تفسیر بیشتر به دست مردم برسد و صرفا جنبه خبری نداشته باشد. علت این مهم آنست که در دنیای مدرن قطع روزنامه‌ها کوچکتر و کیفیتشان از اهمیت بیشتر برخوردار شده‌اند تا بتوانند با فضای مجازی رقابت کنند. بررسی‌ها و پژوهش‌ها نشان می‌دهد به‌رغم گسترش فضای مجازی، فرهنگ مکتوب (کتاب و نشریات) کماکان جایگاه خود را حفظ کرده است. ما سعی کرده‌ایم صدای مردم باشیم و بر این باوریم که مطبوعات در شکل‌گیری یک نظام عادلانه، منصفانه و اخلاقی که نتیجه آن به سود مردم باشد نقش اساسی دارند. شعار ستاره صبح که در هر شماره آن در صفحه آخر به چاپ می‌رسد این شعر زیبای حافظ است:
« آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است/ با دوستان مروت با دشمنان مدارا.» که مشی روزنامه را در ارتباط سیاسی و مسائل بین الملل مشخص می کند.انتخابات آزاد، محیط‌زیست سالم و موضوعاتی همچون فساد، تبعیض، قانون‌گریزی، اقتصاد کنترلی، بیکاری، روابط خارجی، تعامل و نه تقابل با دنیا اولویت‌های موضوعی ستاره صبح است. باور ما اینست که مردم نسبت به این موضوعات حساس‌اند. ستاره صبح در طول یک دهه کوشیده تا با انتشار خبر، ترجمه، تحلیل، تفسیر، انعکاس نظر دانشمندان، رویه‌های نادرست را تصحیح و فرایندهای مثبت را جایگزین آن‌ها کند.
حافظ می‌گوید:
بی‌پیر مرو تو در خرابات هرچند سکندر زمانی
امروز کشور در وضعیتی قرارگرفته که نیاز است از گفته بزرگانی چون حافظ بهره ببریم. پیر در فرهنگ حافظ خردمند است و باید از خردمندان بهره گیریم تا از بار مشکلات مردم کاسته شود. ما دهه دوم فعالیت روزنامه را با همان مشی دهه اول و متناسب با شرایط زمان و مکان ادامه خواهیم داد و از خوانندگان می‌خواهیم در دهه دوم عمر روزنامه نیز همراه و حامی ما و مروج ستاره صبح باشند. به امید آنکه یاری و همت شما خوانندگان خوب، ستاره صبح را در ادامه کار و جهت گیری‌های صحیح نسبت به رویدادها و سیاست هایی که در سطح کشور اتخاد می‌شود، هدایت کند.
مدیر مسئول، سردبیر
و تحریریه ستاره صبح

استاد شهریار
چو آفتاب به شمشیر شعله برخیزد
سپاه شب به هزیمت چو دود بگریزد
عروس خاوری از پرده برنیامده چرخ
همه جواهر انجم به‌پای او ریزد
به‌جز زمرد رخشنده ستاره صبح
که طوق سازد و بر طاق نصرت آویزد
شب فراق چه پرویزنی بود گردون
که ماهتاب به‌جز گرد غم نمی بیزد
به جان شکوفه صبح وصال را نازم
که غنچه دل ازو بشکفد به نام ایزد
متاع دلبری و حال دل سپردن نیست
وگرنه پیر از عاشقی نپرهیزد
تو شهریار به بخت و نصیب شو تسلیم
که مرد راه به بخت و نصیب نستیزد

صائب تبریزی
تا بر لب تو افتاد چشم ستاره صبح
شد آب از خجالت قند دوباره صبح
از سرمه دل شب روشن شود چراغش
هر کس ز خواب خیزد پیش از ستاره صبح
تا آتشین نکرده است از آفتاب پستان
آبی به روی خود زن ای شیرخواره صبح
نقد حیات خود را صرف پری رخان کن
کز وصل آفتاب است عمر دوباره صبح
در سینه های صاف است دلهای زنده را جای
خورشید شیر مست است در گاهواره صبح
در بحر و بر عالم شبها دلیل گردد
چشمی که شد چو انجم محو نظاره صبح
پیران صاف طینت رای صواب دارند
صائب مگرد غافل از استشاره صبح

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − سیزده =