کد خبر : 191356
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
-

دهیاری‌ها مدیریت پسماند زباله در روستاها را جدی بگیرند

دهیاری‌ها مدیریت پسماند زباله در روستاها را جدی بگیرند

به گزارش قائم آنلاین، احمد علیزاده در گفت‌وگو ، با بیان اینکه توجه به حوزه پسماند و زباله از مهم ترین برنامه های اولویت دار بخش دالخانی است اظهار کرد: آموزش مهم ترین مولفه در اجرای صحیح طرح تفکیک زباله از مبدا است. وی افزود: معضل و مشكل زباله بايد به نحوي درست مديريت و

به گزارش قائم آنلاین، احمد علیزاده در گفت‌وگو ، با بیان اینکه توجه به حوزه پسماند و زباله از مهم ترین برنامه های اولویت دار بخش دالخانی است اظهار کرد: آموزش مهم ترین مولفه در اجرای صحیح طرح تفکیک زباله از مبدا است.

وی افزود: معضل و مشكل زباله بايد به نحوي درست مديريت و حل و فصل شده و بحث زباله توليدي روستاها هم بايد مورد بررسي دقيق قرار گيرد.

بخشدار دالخانی رامسر با اشاره به اینکه با آموزش درست مي‌توان از توليد حجم زيادي از زباله جلوگيري كرد تصریح کرد: تاكيد ما به دهياري‌ها خصوصا روستاهاي واقع در حاشيه جاده های اصلي اين است كه با حساسيت بيشتری به جمع آوري زباله ها از دامن طبيعت و كنار جاده اقدام كنند.

این مسئول افزود: بايد اول معضل زباله را بشناسيم تا درست تصميم گيري كنيم و معتقد هستم كه زباله روستا نبايد از آنجا بيرون بيايد و حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از زباله هاي توليدي روستاها قابل برگشت به طبيعت و تجزيه پذير هستند.

علیزاده گفت: معتقد هستم در حوزه روستايي زباله نبايد جمع آوري شود و  اگر زباله در مبدا تفكيک شود اصلا چيزی براي جمع آوری باقي نمی ماند چرا كه در روستا بيشتر زباله های توليدي به طبيعت برميگردد و استفاده دام و مرغ و خروس و كود مي شود.

وی خاطر نشان کرد: بخشداری دالخانی با انتخاب مسئول امور پسماند که خانم منصوره شعبانی مدیریت آن واحد را برعهده دارد توانسته در مدت کوتاه با آموزش تفکیک زباله و اقدامات زیرساختی حجم زباله روستاهای این بخش را کاهش دهد و در حفاظت از محیط زیست پیشگام باشد.

بخشدار دالخانی رامسر در تشریح اقدامات این بخش گفت: آغاز به کار بخشداری با کوچ بخشی از مردم به ییلاقات همزمان بود که در این راستا بخش اعظم کارها در مناطق ییلاقی صورت گرفت.

این مسئول افزود: انتخاب و نشست های مداوم با رابطین پسماند هر روستا و واگذاری کارها به مردم عاملی مهم در موفقیت تفکیک زباله از مبدا در بخش دالخانی است.

علیزاده گفت: یکی از مهم ترین اقدامات این بخش در ماه محرم بود که با توجه به ایجاد ایستگاه های صلواتی و پخش غذاهای نذری همه ساله شاهد حجم زیاد زباله بخصوص ظروف پلاستیکی بودیم که خوشبختانه سال جاری با اقدامات و برنامه ریزی و اطلاع رسانی این مهم کاهش یافت.

وی در تشریح این اقدام تصریح کرد: اکثر مساجد روستاهای این بخش از جمله چالکرود، کلایه بن ، شستا ، چهل شهیدان و … برای پخش نذری مساجد با شعار “نه به ظروف یکبارمصرف” با تهیه ظروف گیاهی و بشقاب های خانگی نسبت به توزیع غذا اقدام کردند.

بخشدار دالخانی رامسر افزود: در تعدادی از ایستگاه های صلواتی منطقه در ایام محرم نیز لیوان های گیاهی و شیشه ای جایگزین لیوان های پلاستیکی شد.

این مسئول در تشریح اقدامات مسئول پسماند بخش گفت: جلسه با رابطین آسباسر ، ایجاد ساک نان پارچه ای و غیرپلاستیکی توسط رابطین گالشمحله، نشست با رابطین شستا ، برگزاری جلسات کوچه به کوچه در روستای شستا و … از جمله اقدامات اخیر بود.

علیزاده افزود: طرح های ابتکاری پاکسازی سبدها ، رنگ آمیزی یکپارچه سبدهای زباله ، نصب برچسب های طرح تفکیک‌زباله بر روی سبدها، پاکسازی مداوم‌ روستاها ، دیوارنگاری و دیوارنویسی در دوروستای حامی طرح اربکله و گاولیماک نیز از دیگر اقدامات بود.

رئیس شورای اسلامی بخش دالخانی نیز  گفت: هدف از اجرای طرح تفکیک زباله تغییر نوع نگاه و نگرش شهروندان در نحوه برخورد با پسماند، کاهش آلودگی‌های ناشی از تولید زباله و حفظ محیط زیست، صرفه‌جویی در هزینه‌های جمع‌آوری پسماند از اهداف اجرایی طرح تفکیک زباله از مبدأ است.

انوشیروان خلعتبری با اشاره به این که ارتقای سطح آگاهی مردم نقش اساسی در روند مدیریت و تفکیک پسماند دارد، افزود: تفکیک زباله از مبدا و مدیریت صحیح پسماند یکی از شاخص های عمده روستای سالم و پاک بوده و اجرای این پروژه گامی در راستای تحقق این مهم می باشد.

وی با تاکید بر ضرورت و اهمیت جداسازی زباله‌‌های خشک و تر گفت: اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا امروز یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 − 2 =