کد خبر : 190279
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۰
-

یک کارشناس مسائل روسیه مطرح کرد: ویژگی‌های مشترک و تفاوت های راهبرد مقاومت ایران و روسیه

یک کارشناس مسائل روسیه مطرح کرد: ویژگی‌های مشترک و تفاوت های راهبرد مقاومت ایران و روسیه

به گزارش قائم آنلاین، جهانگیر کرمی، کارشناس مسائل روسیه در نشستی با عنوان نگاه انتقادی به مسایل روز آمریکا که امروز در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد درباره نظریه مقاومت در گفت: راهبرد مقاومت عمدتا در نظریه های چپ گرایانه علوم سیاسی مطرح می شود. این ایده ها از تلاش‌های مارکس ناشی شده

به گزارش قائم آنلاین، جهانگیر کرمی، کارشناس مسائل روسیه در نشستی با عنوان نگاه انتقادی به مسایل روز آمریکا که امروز در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد درباره نظریه مقاومت در گفت: راهبرد مقاومت عمدتا در نظریه های چپ گرایانه علوم سیاسی مطرح می شود. این ایده ها از تلاش‌های مارکس ناشی شده است. راهبرد مقاومتی روسیه از اوایل قرن هجدهم مطرح شد. با وجود قدرتمند شدن روس ها همواره به دو دلیل مهم نتوانستند به شکلی رسمی و مشروع در بازی جهانی قرار بگیرند جون توسعه و نو سازی این کشور آن قدر تداوم نیافت و عمق اجتماعی پیدا نکرد که آن را در جهان مطرح کند. اساسا باشگاه قدرتمندان دنیا بیشتر تمرکز بر غرب مسیحی داشته است و از این رو روسیه آن چنان که باید نمایان نمی شود.

کرمی درباره راهبرد مقاومت روسیه و شباهت و تفاوت آن با مفهوم مقاومت در ایران، گفت: مقاومت به یاری اندیشه های کمونیستی، روسیه را به قدرتی بزرگ تبدیل کرد. راهبرد مقاومت روسیه درون سیستمی است یعنی ساختار نظام بین المللی را ناعادلانه می داند. در روابط با آمریکا میان این دو کشور در زمینه مقاومت، تفاوت وجود دارد یعنی ایران همواره ضدآمریکایی است اما روس‌ها همچنان با آمریکا تعامل دارند، اما تروریسم، ثبات و امنیت منطقه، مقابله با مداخله غرب از ویژگی‌های مشترک هستند . این تفاوت‌ها از تفاوت وزن قدرت این دو کشور ناشی می شود. ایران مقابله با غرب را حیاتی می داند اما برای روسیه امری عادی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 + 5 =