کد خبر : 190156
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
-

سازمان همکاری اسلامی: معاهده بالفور، سرآغاز نکبت بی‌وقفه فلسطینیان بود

سازمان همکاری اسلامی: معاهده بالفور، سرآغاز نکبت بی‌وقفه فلسطینیان بود

به گزارش قائم آنلاین، سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای عنوان کرد که نکبت و مصیبت‌های ملت فلسطین نتیجه تاسیس دولت اشغالگر صهیونیستی و سیاست‌های آن اعم از قتل و کشتار فلسطینیان، کوچاندن اجباری، پاکسازی نژادی، شهرک‌سازی، مصادره اراضی، تخریب خانه‌ها و پایمال کردن حقوق مشروع ملت فلسطین بود. این سازمان بار دیگر بر پایبندی خود

به گزارش قائم آنلاین، سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای عنوان کرد که نکبت و مصیبت‌های ملت فلسطین نتیجه تاسیس دولت اشغالگر صهیونیستی و سیاست‌های آن اعم از قتل و کشتار فلسطینیان، کوچاندن اجباری، پاکسازی نژادی، شهرک‌سازی، مصادره اراضی، تخریب خانه‌ها و پایمال کردن حقوق مشروع ملت فلسطین بود.

این سازمان بار دیگر بر پایبندی خود به حمایت از مبارزات ملت فلسطین در رسیدن به حقوق مشروع خود و دفاع از مساله عادلانه‌اش تاکید کرد.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، سازمان همکاری اسلامی همچنین از جامعه بین‌الملل خواست به مسئولیت‌های تاریخی، سیاسی و قانونی خود عمل کرده و برای احقاق حقوق مشروع و غیرقابل تصرف ملت فلسطین از جمله حق بازگشت به سرزمین مادری و تشکیل کشور مستقل فلسطین تلاش کند.

معاهده بالفور نامه‌ای تاریخی بود که در تاریخ ۲ نوامبر ۱۹۱۷ میلادی، توسط آرتور جیمز بالفور، وزیر خارجه وقت انگلیس، خطاب به والتر روتشیلد، سیاست‌مدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام انگلیس نوشته شد و در آن از «موضع مثبت» دولت برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داده‌ شد.

در پی صدور معاهده بالفور که در چارچوب کمپین “اسکان مردم بدون میهن در میهن بدون ملت” نوشته شده است، مهاجرت عظیم یهودیان به سرزمین‌های تاریخی فلسطین آغاز شد.

وزیر امور خارجه وقت انگلیس در سومین سال از جنگ جهانی اول نامه‌ای خطاب به روچیلد، یکی از چهره‌های معروف جنبش صهیونیسم نوشت و در آن وعده تخصیص «یک وطن برای یهودیان» را داد. این نامه سپس به عنوان معاهده بالفور شناخته شد و یکی از نقاط عطف در تاسیس دولت رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.

نامه معروف بالفور با عبارت «لرد روچیلد گرامی، بسیار خوشوقتم که از جانب دولت اعلی‌حضرت همدردی و همدلی خود را با خواسته ها و آرزوهای یهودیان صهیونیست که به هیأت وزیران تقدیم و با آن موافقت شده است را ابلاغ کنم» آغاز و این چنین ادامه پیدا می‌کند: «دولت اعلی‌حضرت تأسیس وطن ملی برای ملت یهود در فلسطین را با علاقه دنبال می‌کند و برای فراهم کردن امکان برپایی آن تمام تلاش خود را خواهد کرد. باید به روشنی دانست که هرگز نباید کاری برخلاف و به زیان حقوق مدنی گروه های غیریهودی ساکن فلسطین یا حقوق و موقعیت قانونی یهودیان در دیگرکشورها انجام شود.سپاسگزار خواهم شد اگر این بیانیه را به اتحادیه صهیونیسم برسانید”.

این نامه بعدا به تایید دولت‌های ایتالیا، فرانسه و آمریکا نیز رسید».

اصرار انگلیس بر ظلم تاریخی خود علیه فلسطین

نماینده انگلیس در سازمان ملل روز جمعه تاکید کرد که کشورش به معاهده بالفور که به تاسیس رژیم صهیونیستی منجر شد، افتخار می‌کند!

کارن پیرس در کنفرانس خبری در مقر سازمان ملل به مناسبت واگذاری ریاست شورای امنیت در ماه آینده به کشورش در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا دولت انگلیس حاضر به عذرخواهی از ملت فلسطین به خاطر صدور معاهده بالفور است یا خیر، گفت: کشورش کاملا از صدور این وعده رضایت دارد!

پیرس به نقش کشورش در کمک به موجودیت رژیم صهیونیستی به موجب اعلامیه بالفور افتخار کرد و گفت این بیانیه به طور کامل اجرا نشده است و ما خواستار تشکیل دو کشور در آن سرزمین هستیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × پنج =