کد خبر : 189892
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
-

شهریاری: برای مقابله با فرونشست زمین باید به سمت طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری رفت

شهریاری: برای مقابله با فرونشست زمین باید به سمت طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری رفت

به گزارش قائم آنلاین، سید کمال الدین شهریاری در گفت‌وگو ، با اشاره به هشدار کارشناسان در رابطه با فرونشست زمین در کشور بیان کرد: فرونشست زمین در تهران و بسیاری از نقاط کشور در حال رخ دادن است که یکی از دلایل اصلی آن افزایش برداشت بی رویه آب از ذخایر زیرزمینی است. وی

به گزارش قائم آنلاین، سید کمال الدین شهریاری در گفت‌وگو ، با اشاره به هشدار کارشناسان در رابطه با فرونشست زمین در کشور بیان کرد: فرونشست زمین در تهران و بسیاری از نقاط کشور در حال رخ دادن است که یکی از دلایل اصلی آن افزایش برداشت بی رویه آب از ذخایر زیرزمینی است.

وی در ادامه اظهار کرد: برداشت از منابع زیر زمینی باید متناسب با تغذیه منابع زیر زمینی به صورت مصنوعی یا از طریق بارش ها باشد. باید میزان برداشت ها به اندازه ای باشد که قابل جایگزینی باشند. اگر این تعادل به هم ریزد و میزان برداشت ها بیشتر از میزان ذخیره سازی شود، آنگاه لایه های زمین به مرور زمان پوک شده و لایه های بالایی بر روی لایه های زیرین فشار آورده و در نهایت شاهد نشست زمین خواهیم بود.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس تصریح کرد: ساده ترین راه برای مقابله با فرونشست زمین، جلوگیری از برداشت بی رویه از منابع آب های زیر زمینی است. باید چاه های غیر مجاز پلمب شده و چاه های مجاز نیز تنها به میزان مجاز در پروانه بهره برداری از منابع آب های زیر زمینی برداشت داشته باشند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد: ما باید به دنبال روش هایی باشیم که منابع آب های زیر زمینی را تغذیه کنیم. بخشی از بارندگی ها به طور خود بخود به لایه های زمین نفوذ کرده و منابع آب های زیرزمینی را تقویت می کنند. اما ما باید مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته به سمت طرح های آبخیزداری و آبخوان داری و استفاده از پوشش گیاهی مناسب برای تقویت منابع آب‌های زیر زمینی و تغذیه آن ها برویم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 + دو =