کد خبر : 189568
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
-

هفته گذشته در دستگاه قضا چه گذشت؟

هفته گذشته در دستگاه قضا چه گذشت؟

به گزارش قائم آنلاین، مهمترین اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته به شرح زیر است: برگزاری نخستین انتخابات مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه در استان تهران به گزارش ایسنا، نخستین دوره انتخابات هیئت مدیره مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه استان تهران، سوم آبان ماه در مجتمع قضایی غدیر (دادگاه‌های تجدید نظر

به گزارش قائم آنلاین، مهمترین اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته به شرح زیر است:

برگزاری نخستین انتخابات مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه در استان تهران

به گزارش ایسنا، نخستین دوره انتخابات هیئت مدیره مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه استان تهران، سوم آبان ماه در مجتمع قضایی غدیر (دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران) در میان کاندیداهای کارشناسان رسمی برای عضویت در هیئت مدیره کارشناسان رسمی و کاندیداهای وکیل و کارآموزان وکالتی که پرونده فعال دارند و دفترچه آنها معتبر است برای عضویت در هیئت مدیره وکلا انجام شد.

علی بهادری جهرمی رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با بیان اینکه “یقیناً این انتخابات را می‌توان گام آخر استقلال مرکز نامید” خاطرنشان کرد: طبیعتاً وقتی در آخرین استان هیئت مدیره تشکیل شود و تمام امور کارشناسان و وکلا را خود اعضای هیئت مدیره بر عهده بگیرند استقلال کامل مرکز تضمین و تایید شده است.

نتایج این انتخابات عصر روز جمعه ۳ آبان اعلام شد و از مجموع ۹۸۲ آرای اخذ شده در صندوق رای‌های مربوط به انتخابات هیئت مدیره وکلای مرکز قوه قضائیه ۹۶۷ آراء صحیح و ۱۵ آراء سفید بودند. هم چنین در انتخابات اعضای هیئت مدیره کارشناسان رسمی این مرکز نیز مجموعا ۷۱۹ رای به ثبت رسید که از این تعداد سهم آرای درست ۷۱۵ رای و سهم آرای سفید ۵ رای بود.

علی بهادری جهرمی رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت که ثبت نام آزمون وکالت این مرکز تا روز ۱۵ آبان تمدید شده است.

وزارت ارتباطات درباره ارزش افزوده، سند تخلف ارسال نکرده است

جواد جاویدنیا سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در پاسخ به مطلب مندرج در برخی رسانه‌ها با موضوع “توقف اعلام جزئیات پولی که شرکت‌های ارزش‌افزوده از جیب مردم برداشته‌اند” در  جوابیه ای گفت: هیچ بخشی از مفاد نامه این معاونت دلالت بر توقف «اعتبارسنجی دومرحله‌ای که رگولاتوری برای عضویت در سرویس‌های ارزش افزوده به منظور جلوگیری از عضویت ناخواسته مردم در این سرویس‌ها ابلاغ کرده» است، ندارد و اتفاقا به ضرورت احراز رضایت مشترکان به ویژه در ابتدای عضویت تأکید ویژه شده است و طی جلسات حضوری راهکارهایی هم برای اثرگذاری بیشتر این پیامک‌ها از جمله جداسازی سرشماره ارسال پیامک اعتبارسنجی اپراتور و شرکت ارزش افزوده ارائه شده است و حق این معاونت در اعلام جرم افترا و نشر اکاذیب علیه اعلام کننده این خبر باقی است.

جزییات آزمون قضاوت ویژه مناطق محروم استان‌های جنوب شرق

معاونت منابع انسانی قوه قضاییه در رابطه با این آزمون اعلام کرد که در راستای تأمین و تکمیل کادر قضائی مورد نیاز استان‌های جنوب شرق کشور (سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان) و ثبت نام از متقاضیان در مهلت اعلام شده، مرکز آموزش این معاونت با همکاری دادگستری استان‌های مذکور در نظر دارد به منظور انتخاب اصلح متقاضیان اقدام به برگزاری آزمون علمی(به صورت کتبی تستی) در روز جمعه مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۰۶ نماید.

برگزاری آخرین جلسه دادگاه شبنم نعمت زاده 

به گزارش ایسنا، در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت‌زاده، احمدرضا لشگری‌پور و شرکت توسعه دارویی رسا در ۲۵ شهریور ماه کیفرخواست متهمان قرائت شد و سپس شبنم نعمت زاده به ارایه دفاعیات خود پرداخت و گفت: خیلی چیزها را نمی‌گویم چون مردم باور نمی‌کنند.

در دومین جلسه دادگاه در ۳۱ شهریورماه مظاهری وکیل مدافع شبنم نعمت زاده‌ گفت که موکلم آمادگی دارد تمام ضرر و زیان‌ها را جبران کند.

در سومین جلسه دادگاه در ۶ مهرماه قاضی مسعودی‌مقام خطاب به متهمان پرونده شبنم نعمت‌زاده گفت که صداقت را رعایت نمی‌کنید.

در چهارمین جلسه دادگاه در ۲۹ مهرماه شبنم نعمت‌زاده در اخرین دفاعیات خود گفت که  پدرم، پدر خوبی نبود ولی برای مملکت مدیر خوبی بوده است و به عنوان مدیر خوب به او مدیونم؛ نه به عنوان پدرم.

در پنجمین جلسه دادگاه در اول آبان ماه، آخرین دفاعیات لشگری پور متهم ردیف دوم پرونده اخذ شد.

در ششمین و آخرین جلسه دادگاه وکلای متهمان آخرین دفاعیات خود را ارایه دادند و ختم رسیدگی به این پرونده اعلام شد و طبق اعلام قاضی مسعودی مقام در زمان مقتضی رای پرونده صادر می شود.

طبق کیفرخواست صادره، شبنم نعمت‌زاده فرزند محمدرضا متهم پرونده است که در ابتدا با تودیع وثیقه آزاد بود و سپس بازداشت شد. او متهم است به مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در توزیع مایحتاج عمومی دارو به مبلغ یک هزار و ۸۵۰ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ ریال با علم به موثر بودن در ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی، مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع به همان مبلغ ذکر شده و سواستفاده از جواز و امتیاز تعویض شده،  مشارکت در اخلال  نظام دارویی کشور،  فعالیت غیرمجاز در شبکه دارویی در استان البرز بدون مجوز وزارت بهداشت و نگهداری غیرمجاز دارو بدون تشریفات قانونی در حکم قاچاق.

متهم دیگر احمدرضا لشگری پور فرزند هوشنگ متهم دیگر پرونده بازداشت به لحاظ عجز از تودیع وثیقه و متهم است به مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در توزیع مایحتاج دارو به مبلغ یک هزار و ۸۵۰ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ ریال با علم به موثر بودن اقدامات در ضربه به نظام جمهوری اسلامی، مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع با سوءاستفاده از امتیاز تفویض شده، مشارکت در اخلال در نظام توزیع و تولید دارویی کشور.

شرکت توسعه دارویی رسا با مدیرعاملی احمدرضا لشگری پور و با هیات مدیره‌ای خانم شبنم نعمت زاده متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی دارو به مبلغ یک هزار و ۸۵۰ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ ریال، مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در توزیع دارو برای ایجاد انحصار دارو در کشور، مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ یک هزار و ۸۵۰ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ ریال، مشارکت در اخلال در نظام توزیع دارویی کشور.

تمدید مهلت ثبت نام در فراخوان انتقال صد قاضی به تهران

منابع انسانی قوه قضاییه در اطلاعیه‌ای در هفته گذشته از تمدید مهلت ثبت نام در فراخوان انتخاب و انتقال یکصد قاضی مجرب به دادگستری و دادسرای شهر تهران خبر داد.

آزادی مشروط حسن عباسی 

مهدی جعفری نژاد وکیل مدافع حسن عباسی – تحلیلگر سیاسی که از مردادماه امسال بازداشت شده بود- از آزادی مشروط موکلش خبر داد.

علیرضا آذربایجانی معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی معاونت حقوقی رییس جمهور ۲۲ مهر ۱۳۹۷ از محکومیت حسن عباسی به ۷ ماه حبس به اتهام توهین به رییس جمهور و وزیر راه خبر داد و گفت: این حکم قطعی است و بزودی اجرا می‌شود.

سپیده قلیان و عاطفه رنگریز آزاد شدند 

سپیده قلیان دانشجوی دامپزشکی دانشگاه دزفول که در جریان اعتراضات نیشکر هفت‌تپه بازداشت شده بود و نیز  عاطفه رنگریز از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر در هفته گذشته  با قید وثیقه از زندان  آزاد شدند.

سیدجمال الدین حیدری منش وکیل مدافع سپیده قلیان نیز گفت که موکلم با تودیع وثیقه قبلی به میزان ۵۰۰ میلیون تومان از زندان آزاد شده است.

«زینب امیری» نیز  یکی دیگر از بازداشت‌شدگان روز کارگر، از زندان آزاد شد.

چندی قبل در پی انتشار اخباری مبنی بر محکومیت «کارگران معترض هفت تپه» به حبس‌های سنگین، آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه با صدور دستوری ویژه در خصوص احکام صادره در این پرونده‌ها از سوی یکی از شعب دادگاه انقلاب دستور داد به سرعت و تحت نظارت رییس کل دادگستری تهران تجدیدنظر و رسیدگی منصفانه صورت گیرد.

 اسماعیل بخشی از اوین آزاد شد

فرزانه زیلابی وکیل مدافع اسماعیل بخشی _از بازداشت شدگان تجمعات کارگران نیشکر هفت تپه _ چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که موکلش با تودیع وثیقه ۷۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده است.

زیلابی پیش از این درباره زمان آزادی موکلش اعلام کرده بود  که با توجه به اینکه ملک مورد وثیقه برای موکلم در دزفول واقع شده، برای انجام تشریفات مربوط به وثیقه، نیابتی به دادسرای دزفول داده شد تا کارهای وثیقه انجام و در نهایت منجر به آزادی موکلم شود.

نظر کارشناسان در پرونده نجفی به دادگاه ارسال شد

حمید گودرزی وکیل‌مدافع محمدعلی نجفی در هفته گذشته اعلام کرد که  نظر کارشناسان اسلحه و پزشکی قانونی پس از بازسازی مجدد صحنه جرم به دادگاه ارسال شده است.

پس از محکومیت نجفی به قصاص، برادر میترا استاد نیز با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از اعلام رضایت نجفی از قصاص خبر داد. 

نهایتا ۳۰ شهریورماه سال جاری اعلام شد که حکم شعبه نهم دادگاه کیفری یک تهران در پرونده محمدعلی نجفی با اتهام قتل میترا استاد که برای تجدیدنظرخواهی به دیوان عالی کشور ارسال شده بود، از سوی این مرجع قضایی نقض شد و برای  رفع نقص تحقیقات و تکمیل آن به شعبه بدوی رسیدگی کننده به پرونده – شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران-  اعاده شده است. نهایتا با حضور کارشناسان اسلحه و پزشکی قانونی و موکلم صحنه جرم مجددا بررسی شد.

توضیح مدیر پزشکی قانونی تهران درباره فوت مدیر بیمارستان لقمان

مهدی فروزش مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران درباره فوت مدیر بیمارستان لقمان گفت که در انجام آزمایشات از جسد مدیر بیمارستان لقمان هیچ شواهدی دال بر اینکه قتلی اتفاق افتاده باشد، بدست نیامد.

روز چهارشنبه اول آبان ماه  دکتر حقی – مدیر بیمارستان لقمان – در حال تردد با موتورسیکلت در تونل نواب دچار سانحه رانندگی شده و جان خود را از دست داد.

رئیس سازمان جنگل‌ها بازداشت شد

در هفته گذشته خلیل آقایی، رئیس سازمان جنگل ها به اتهام ارتشا از سوی دادسرای کارکنان دولت بازداشت شد.

فیلم خانه پدری توقیف شد

پس از انتشار خبری با موضوع توقیف فیلم خانه پدری خبرنگار ایسنا، با پیگیری از منابع رسمی، اطلاع یافت که توقیف فیلم خانه پدری از سوی دادسرای فرهنگ‌و رسانه خبری مورد تایید است.

دادستانی تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد که مرتکبین و مقصرین تحت تعقیب قانونی قرار گرفتند.

آغاز فرایند دریافت کارت شرکت در آزمون تشریحی تصدی منصب قضاء قوه قضائیه 

پایگاه اطلاع رسانی معاونت منابع انسانی قوه قضاییه اعلام کرد: بدینوسیله به اطلاع داوطلبان دانشگاهی پذیرفته شده در مرحله اول آزمون جذب عمومی تصدی منصب قضا سال ۱۳۹۸ می‌رساند، کارت‌ شرکت در مرحله دوم (آزمون‌ تشریحی)‌ از روز دوشنبه  ۹۸/۰۸/۰۶ بر روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت.

پرونده مسعود کاظمی به دادسرای فرهنگ و رسانه واگذار شد

علی مجتهدزاده وکیل مسعود کاظمی درباره آخرین وضعیت پرونده موکلش اعلام کرد که خوشبختانه طی یک روال قانونی، اجرای حکم پرونده موکل اینجانب از دادسرای امنیت دادستانی تهران خارج و به دادسرای فرهنگ و رسانه واگذار شد؛ هر چند معتقدیم در دادسرای امنیت نیز متهمان و محکومان باید از تمام حقوق قانونی مانند حق آزادی مشروط برخوردار باشند.

مسعود کاظمی روزنامه‌نگار از سوی دادگاه انقلاب به ۴ سال و ۶ ماه حبس محکوم شده بود. این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عیناً تایید شد. طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی از مجموع این حکم، دو سال آن قابلیت اجرا دارد.

سراج: رسیدگی به جرایم سیاسی در هیئت منصفه امسال عملیاتی می‌شود

قاضی سراج نماینده رئیس قوه قضاییه در تعیین اعضای هیئت منصفه سراسر کشور گفت: آیت‌الله رئیسی بر اعمال اصل ۱۶۸ قانون اساسی که هم شامل مطبوعات و هم جرایم سیاسی می‌شود تاکید داشتند؛ لذا رسیدگی به جرایم سیاسی امسال در هیئت منصفه عملیاتی می‌شود.

دستاوردهای سفر رییس قوه قضاییه به آذربایجان شرقی 

رئیس قوه قضاییه طی بازدیدی از پیش اعلام نشده در کارخانه ماشین سازی تبریز حاضر شد و از نزدیک در جریان آخرین روند تولید این کارخانه قرار گرفت.

وی افزود: موانع تولید را در آذربایجان شرقی بررسی می‌کنیم.

رئیسی ادامه داد: مرجع بحث درباره لوایح مرتبط با FATF، دانشگاه و جامعه حقوقی است.

همزمان با سفر رئیس قوه قضاییه در روز پنجشنبه به استان آذربایجان شرقی اعضای هیات ویژه اعزامی رئیس دستگاه قضایی به شهرستان‌های تابعه این استان سفر کردند.

رئیس قوه قضاییه بر معرفی هرچه سریعتر هیات مدیره کارخانه ماشین سازی تبریز تاکید کرد.

رئیس قوه قضائیه گفت: امید به آینده در کشور بیش از همیشه وجود دارد.

وی افزود: نباید میدان مبارزه با فساد را با “دو قطبی‌سازی و ایجاد فضای سیاسی و جناحی” خالی کرد.

آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه، در جریان سفر به استان آذربایجان شرقی، در بازارهای کفش و فرش تبریز حضور پیدا کرد.

خلیل اللهی رییس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی  گفت:خواستار صدور حکم نهایی و مجازات متخلفان “قطار تبریز-مشهد” هستیم.

 

ممنوعیت واگذاری کارت بازرگانی به غیر

حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در ابلاغیه‌ای به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور، واگذاری کارت بازرگانی به غیر برای استفاده از مزایای آن را خلاف مقررات و ورود کالا از این طریق را قاچاق اعلام کرد.

در جریان سفر استانی رئیس قوه قضاییه به استان آذربایجان شرقی، دادستان کل کشور به عنوان نماینده رئیس دستگاه قضا به شهرستان مراغه سفر کرد.

دادستان کل کشور از برکناری ۶ قاضی فاسد خبر داد و گفت: ۱۰ پرونده دیگر آماده رسیدگی است.

دادستان کل کشور گفت: بخشی از مشکلات موجود در کشور به واسطه تحریم‌های ظالمانه نظام استکباری و آمریکا و بخشی دیگر نیز مربوط به ضعف‌های مدیریتی است.

 

جهانگیر: حبس تنها راه‌حل برای ضمانت اجرای قوانین نیست

اصغر جهانگیر رییس سازمان زندان ها در اولین برنامه سفر خود به شهرستان هشترود در استان آذربایجان شرقی در جلسه شورای اداری این شهرستان گفت: حبس تنها راه‌حل برای ضمانت اجرای قوانین نیست.

رییس سازمان زندان‌ها  در ادامه برنامه‌های سفر یک روزه به شهرستان هشترود با حضور در زندان این شهرستان با زندانیان این مرکز دیدار و گفت‌وگو کرد.

جهانگیر از افتتاح اولین مرکز مراقبت‌های الکترونیکی در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه برگزار می‌شود

سیزدهمین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه صبح روز سه شنبه هفته آینده ۱۴ آبان ماه برگزار می شود.

منتظر رای نهایی دیوان عالی کشور در مورد پرونده “پزشک تبریزی” هستیم

بابک محبوب علیلو دادستان تبریز در هفته گذشته گفت که منتظر رای نهایی دیوان عالی کشور در مورد پرونده “پزشک تبریزی” هستیم.

۱۷ مهر ماه سال ۹۵، پنج عضو خانواده یک پزشک تبریزی از جمله همسر، مادر، پدر، برادر و مادربزرگش دچار تنگی نفس شدند و همسر و مادربزرگ این پزشک، پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند که همزمان با مرگ دو تن از اعضای خانواده این پزشک و مسمومیت سایر اعضای خانواده‌، تحقیقات ویژه جنایی برای رمزگشایی از این پرونده جنجالی آغاز شد و  پس از مدتی با بازداشت این پزشک، پرونده وارد فاز جدیدی شد و در نهایت کیفرخواست این پرونده فروردین سال ۹۶ صادر و پرونده به دادگاه ارسال شد.

چهار جلسه برای رسیدگی به این پرونده در شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان آذربایجان شرقی برگزار شد و در نهایت ۲۹ اسفند ماه سال ۹۶، رأی پرونده  که قصاص متهم بود صادر شد و سرانجام حکم صادره در این خصوص از سوی دیوان عالی کشور نقض شد و پرونده به دلیل نقص تحقیقات به شعبه رسیدگی کننده دادگاه بدوی اعاده شد.

دو جلسه دادگاه در رسیدگی دوباره به این پرونده از اسفند سال گذشته تا خردادماه سال جاری در شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان آذربایجان شرقی  برگزار شد. این دادگاه نسبت به درخواست اولیای دم همسر متهم، حکم قصاص  و نسبت به درخواست پرداخت دیه از سوی اولیای دم مادربزرگ متهم، حکم به پرداخت دیه داد.

حکم پرونده مرگ فوتبالیست‌های یزدی در گرجستان صادر شد

غلامعلی دهشیری رئیس کل دادگستری استان یزد در هفته گذشته اعلام کرد که در موضوع رسیدگی به پرونده فوت دانش آموزان فوتبالیست یزدی در کشور گرجستان و شکایت اولیای دم از متهمین این پرونده، پس از تحقیق و بررسی در دادسرا و صدور کیفرخواست، پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۰۷ جزایی ارجاع شد که با بررسی دقیق ابعاد این ماجرا و مداقه در شرایط شکل گیری این حادثه با تکیه بر کسب شهادت شهود، اقاریر متهمین و اخذ نظریات کارشناسی، رأی صادر شد.

مرداد ماه سال گذشته یک باشگاه آموزش فوتبال اقدام به اعزام نوجوانان تحت تعلیم خود به کشور گرجستان کرد که در این سفر، دو نوجوان ۱۳ ساله همراه کاروان در پی یک حادثه ناگوار در دریاچه‌ای در کشور گرجستان غرق شدند. انجام تشریفات بین المللی و اعزام تیم کارشناسی به کشور گرجستان و برخی از دیگر مسائل قانونی باعث شد تا روند صدور رأی با توجه به اهمیت موضوع بیش از یک سال به درازا بینجامد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 − 9 =