کد خبر : 189312
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ - ۹:۱۰
-

قدیمی بودن هزار ایستگاه شتاب‌نگار در کشور

قدیمی بودن هزار ایستگاه شتاب‌نگار در کشور

به گزارش قائم آنلاین، دستگاه‌های شتاب نگاری برای برآورد خرابی و خسارت ناشی از زلزله مهم‌ترین دستگاه‌های مورد استفاده محسوب می‌شوند که اثر به سزایی در زمان بحران برعهده دارند. پس از وقوع زلزله با استفاده از نقشه‌های Shake Map و تهیه نقشه برآورد خسارت بر اساس مقادیر طیفی و شناسایی مناطق با شتاب و

به گزارش قائم آنلاین، دستگاه‌های شتاب نگاری برای برآورد خرابی و خسارت ناشی از زلزله مهم‌ترین دستگاه‌های مورد استفاده محسوب می‌شوند که اثر به سزایی در زمان بحران برعهده دارند.

پس از وقوع زلزله با استفاده از نقشه‌های Shake Map و تهیه نقشه برآورد خسارت بر اساس مقادیر طیفی و شناسایی مناطق با شتاب و تخریب زیاد بر اساس اطلاعات پردازش شده در این دستگاه‌ها، اطلاع‌رسانی دقیق در اختیار مسؤولان استان، ستاد مدیریت بحران و امدادگران قرار خواهد گرفت.

هزار ایستگاه شتاب نگار ایران قدیمی است

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی و شبکه ملی شتاب نگاری ایران در حاشیه این رونمایی گفت: مازندران با دارا بودن جمعیت فراوان و زمین لرزه‌های فراوان و زلزله‌های تاریخی برای نصب دستگاه شتاب نگار در دستور کار قرار گرفت و ۱۱ ایستگاه در استان مازندران جانمایی شده است که رونمایی از دستگاه شتاب نگار زلزله در نکا و رامسر انجام و عملیاتی شد.

محمد شاهوار افزود: با رونمایی و راه‌اندازی ایستگاه شتاب‌نگاری در ایران در واقع خدمت بزرگی به بخش مدیریت بحران خواهد داشت.

وی گفت: در کل کشور هزار و ۲۰۰ ایستگاه شتاب نگار داریم که هزار ایستگاه شتاب‌نگار ایران قدیمی است که طبق قانون جدید باید دستگاه‌های جدید خریداری شود که برای شهرهای بزرگ با زلزله بالا در دست انجام است و هر دستگاه ۳٫۵ میلیارد ریال هزینه برای هر ایستگاه است.

شاهوار بیان داشت: دستگاه‌های شتاب‌نگاری برای برآورد خرابی و خسارت ناشی از زلزله مهم‌ترین دستگاه‌های مورد استفاده محسوب می‌شوند و دستگاه ثبت زلزله نیز برای ثبت بزرگی زلزله و مکان آن می‌باشد که مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران متولی آن است.

وی با بیان اینکه تعداد ایستگاه‌های شتاب‌نگاری به دلیل ضرورت کار بیشتر است، گفت: در حال حاضر حدود هزار ۲۰۰ ایستگاه شتاب نگاری در کشور وجود دارد.

رونمایی از دستگاه شتاب‌نگار زلزله در نکا و رامسر

مدیرکل راه، مسکن و شهرسازی مازندران در حاشیه رونمایی از دستگاه شتاب نگار زلزله در نکا گفت: در اولین روز از هفته پدافند غیرعامل، رونمایی از دستگاه شتاب‌نگار زلزله در نکا و رامسر در شرق و غرب مازندران اجرایی شده است.

سیدمحمد نظری اظهار کرد: هزینه هر دستگاه و راه‌اندازی هر ایستگاه شتاب‌نگاری ۳٫۵ میلیارد ریال است که سرعت در انتقال اطلاعات مربوط به شتاب زلزله به مرکزهای مدیریت بحران، زمینه افزایش سرعت عمل مسؤولان مدیریت بحران و فرستادن نیروهای امدادی به مناطق زلزله‌زده را در پی خواهد داشت.

وی افزود: شعاع عملکرد این دستگاه تا ۱۰۰ کیلومتر است و پس از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک خواهد کرد، به گونه‌ای که در هر منطقه‌ای شتاب بیشتر باشد، به طور قطع خرابی نیز آنجا بیشتر است.

این مسؤول گفت: تلاش داریم تا این دستگاه در مناطق حساس زلزله در مازندران نصب شود و امیدواریم با حمایت مسؤولان این مهم اجرایی شود.

شهرستان نکا از شهرهای در مسیر گسل زلزله مازندران

شهردار نکا هم شهرستان نکا را از شهرهای در مسیر گسل زلزله مازندران اعلام و بیان کرد: با توجه به وجود کارخانجات متعدد و شرایط حساس باید زیرساخت فراهم می‌شد تا از خسارت ناشی از زلزله کم شود که رونمایی از ایستگاه شتاب نگار زلزله در نکا عملیاتی شد.

سیدمهدی احمدی با بیان اینکه دستگاه شتاب‌نگار زلزله چند ثانیه پیش از وقوع زلزله اطلاعاتی را به دستگاه‌های خدمات‌رسان به‌ویژه آب، برق و گاز ارسال می‌کند؛ افزود: با ارسال اطلاعات توسط این دستگاه به مدیریت بحران، برای کاهش خسارت‌های زلزله، نسبت به قطع گاز و برق اقدام می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × 1 =