کد خبر : 189129
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
-

کشت زعفران راه میان‌بُر برای توسعه اقتصادی بهشهر

کشت زعفران راه میان‌بُر برای توسعه اقتصادی بهشهر

به گزارش قائم آنلاین، تغییر الگوی کشت و توسعه کشت محصولات سازگار با منطقه از جمله تاکیدات مهم برای توسعه اقتصادی در روستاهاست که در سال‌های اخیر با کشت گیاهان دارویی، کشت گلخانه‌ای، توسعه باغات در اراضی شیبدار، کشت زعفران و… در دست اجراست. تغییر الگوی کشت به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در رشد

به گزارش قائم آنلاین، تغییر الگوی کشت و توسعه کشت محصولات سازگار با منطقه از جمله تاکیدات مهم برای توسعه اقتصادی در روستاهاست که در سال‌های اخیر با کشت گیاهان دارویی، کشت گلخانه‌ای، توسعه باغات در اراضی شیبدار، کشت زعفران و… در دست اجراست.

تغییر الگوی کشت به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در رشد و توسعه بخش کشاورزی در سال‌های اخیر بهبود نسبی سطح زندگی مردم و توسعه اقتصادی را به همراه داشته است و به همین دلیل دارای اهمیت خاصی است و براساس آنچه توسط کارشناسان اعلام شده است، تغییر الگوی کشت، گامی برای کاهش زیان در بخش کشاورزی است.

شهرستان بهشهر و بخش یانه‌سر این شهرستان هم از جمله مناطقی است که از تغییر الگوی کشت عقب نمانده است و کشاورزان و جوانان بسیاری، کشت زعفران را به عنوان کشت مناسب در منطقه و کشت جایگزین گندم و جو انتخاب کردند.

کشت زعفرانی که در ۱۰ سال گذشته در روستای ” اندرات” بخش یانه‌سر بهشهر جایگزین کشت گندم و جو شده است؛ به درستی توانسته در میان کشاورزان جا باز کند و از کشت ۵۰۰ متر مربع در ۱۰ سال گذشته به بیش از ۱۸ هکتار برسد و توسعه اقتصادی قابل توجهی در منطقه ایجاد کند.

” اندرات ” اولین روستای کشت زعفران مازندران

دهیار روستای اندرات بهشهر به عنوان اولین روستای کشت زعفران در استان مازندران که بیشترین سطح کشت زعفران را به خود اختصاص داده است، در رابطه با چگونگی کشت زعفران در این روستا گفت: حدود ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته اولین کشت زعفران در این روستا در سطح ۵۰۰ متر مربع اجرایی شد و تاکنون اراضی بسیاری به زیر کشت این محصول رفته است.

روح‌الله شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: سال گذشته حدود ۶ هکتار از اراضی این روستا به زیر کشت زعفران رفت و با توجه به صرفه اقتصادی این محصول، امسال در سطح ۱۸ هکتار از اراضی ” اندرات” به زیر کشت زعفران رفته است.

وی افزود: با توجه به آنچه توسط وزارت کشاورزی اعلام شد تولید زعفران در سال جاری از ۳۵۰ تن به ۵۵۰ تن رسیده است و با توجه به اینکه زعفران، محصولی صادراتی است؛ استقبال خوب و مناسبی در کشت داشته است.

کاهش قیمت زعفران، بازی جدید دلالان

شریعتی با اشاره به قیمت زعفران در بازار و بازار فروش گفت: براساس آنچه توسط وزارت کشاورزی اعلام شده است؛ قیمت هر کیلو زعفران ۱۰ میلیون تومان اعلام شده است و کاهش قیمت در بازار واقعی نیست و برخی از سودجویان و دلالان وارد بازی کاهش قیمت زعفران شدند تا این محصول را با قیمت کمتری خریداری کنند و در بازار با قیمت بیشتری به فروش برسانند.

وی با اعلام برخی از مشکلات در بخش کشت زعفران اعلام کرد: با توجه به خوشمزه بودن پیاز زعفران، برخی از پیاز این گیاه خوراک جوجه تیغی، موش و حیوانات دیگر شده و از بین می‌رود و همچنین برخی از سنگ‌اندازی‌ها در بخش ورود بذر زعفران وجود دارد و حمایتی در این بخش انجام نمی‌شود و باید با هزینه فراوان اقدام به خرید بذر زعفران از خراسان و ورود به مازندران شود.

دهیار روستای اندرات بهشهر با اشاره به اینکه روستای ” اندرات” اولین روستای مازندران در کشت زعفران و دارای بیشترین سطح زیر کشت زعفران است؛ یادآور شد: با توجه به زیر کشت رفتن بخش زیادی از اراضی این روستا به زعفران، آموزش و توزیع بذر در بین روستاهای منطقه و روستاهای شهرستان‌های مختلف استان هم انجام می‌شود.

وی افزود: با کشت زعفران، از نظر اقتصادی شاهد توسعه فراوان بودیم به طوری که تا قبل از آن و با کشت گندم در هر هکتار در خوشبینانه‌ترین حالت، ۲ تن گندم با درآمدزایی ۴ میلیون تومان برداشت می‌شد در حالی که اکنون با کشت زعفران در یک هکتار ۱۵ کیلوگرم زعفران به ارزش ۱۶۰ میلیون تومان برداشت می‌شود.

شریعتی گفت: تلاش داریم تا با تأسیس شرکت تعاونی در بخش زعفران، اقدام به بسته‌بندی مناسب این محصول و بازاریابی مناسب در بازار فروش شود که امیدواریم با حمایت مسؤولان عملی شود.

برپایی دو روزه جشنواره زعفران در بهشهر

بخشدار یانه‌سر بهشهر هم  از برگزاری دو روزه جشنواره زعفران در روستای ” اندرات” بهشهر خبر داد و تصریح کرد: این جشنواره با هدف نهادینه کردن الگوی کشت در مناطق کوهستانی و افزایش درآمد پایدار روستاها در دستور کار است.

عباسعلی حسنی  گفت: روستای ” اندرات” بهشهر، پایه‌گذار کشت زعفران در مازندران است و تاکنون توجیه اقتصادی مناسبی داشته است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: حرکت به سمت کشت زعفران، روستاها را از متکی بودن به کشت تک محصولی گندم و جو خارج کرده و موجب توسعه پایدار در بخش اقتصادی، مهاجرت معکوس و درآمدزایی خواهد شد.

بخشدار یانه‌سر بهشهر افزود: تلاش داریم تا با توسعه کشت محصولات سازگار با منطقه، چند محصولی کردن کشت در روستاها نهادینه شود که در این بخش تا کنون کشت فندق، زعفران و گیاهان دارویی در بخش یانه‌سر بهشهر اجرایی شد تا بر این اساس شاهد ایجاد توسعه پایدار، مهاجرت معکوس و توسعه اقتصادی شود.

حسنی با اشاره به برگزاری اولین جشنواره زعفران در روستای ” اندرات” بهشهر گفت: این جشنواره روز پنج‌شنبه ۹ آبان ماه به مدت دو روز در این روستا برگزار و علاوه بر آن نمایشگاهی با حدود ۱۰ غرفه توانمندی‌های مختلف منطقه را به نمایش خواهد گذاشت.

به گزارش فارس، معرفی محصولات و کشت جدید و توسعه آنها در بین کشاورزان گامی برای پایداری تولید و افزایش عملکرد، مهاجرت معکوس به روستا و توسعه همه‌جانبه و در نهایت افزایش درآمد کشاورزان است که توسعه و خودکفایی کشاورزی را در راستای سیاست‌گذاری‌های مطابق با الگوهای اقلیمی در پی خواهد داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 + هفت =