کد خبر : 189146
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
-

ضرورت اجرای مجدد طرح نیمه‌تمام اصلاح ساختار مرغداری‌ها

ضرورت اجرای مجدد طرح نیمه‌تمام اصلاح ساختار مرغداری‌ها

به گزارش قائم آنلاین، عطاء‌الله حسن‌‌زاده در گفت‌وگو ، اظهار کرد: در استان مازندران حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری مشغول فعالیت هستند که از این تعداد، یک هزار و ۹۵۰ واحد دارای پروانه و ۴۵۰ واحد نیز بدون پروانه، کارتی و یا غیرمجاز هستند. وی افزود: دولت در خصوص هدفمندی پروانه‌ها پیشنهاد کرده

به گزارش قائم آنلاین، عطاء‌الله حسن‌‌زاده در گفت‌وگو ، اظهار کرد: در استان مازندران حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری مشغول فعالیت هستند که از این تعداد، یک هزار و ۹۵۰ واحد دارای پروانه و ۴۵۰ واحد نیز بدون پروانه، کارتی و یا غیرمجاز هستند.

وی افزود: دولت در خصوص هدفمندی پروانه‌ها پیشنهاد کرده است  متقاضیانی که شرایط دریافت پروانه را دارند در کارگروه‌های مشخص، طرح شود تا موفق به اخذ پروانه شوند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران خاطرنشان کرد: در بحث سوخت، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مرغداری‌های استان، از سوخت گاز استفاده می‌کنند و قاعدتا مقداری ذخیره احتیاطی نیز دارند که بسیار اندک و محدود است.

این مسئول گفت: به طور کلی برای هر قطعه دو لیتر سهمیه در نظر گرفته می‌شود که بر اساس هر فصل، یعنی در تابستان نیم لیتر، در پاییز یک لیتر و در زمستان نیز دو لیتر این میزان متغیر است.

حسن‌زاده ادامه داد: سهمیه بندی در مجموع به میزان دو لیتر است که این مقدار در بالابند و میان بند یا همان مناطق کوهستانی استان، پاسخگو نیست و موجب گلایه و محل مطالبه‌گری مرغداران مناطق کوهستانی استان با توجه به آغاز فصل سرما است.

وی با بیان اینکه برخی شنیده‌ها از افزایش ۲۰ درصدی سهمیه سوخت مرغداری‌ها خبر می‌دهد، گفت: اگر این امر محقق شود، تا میزان مطلوبی، پاسخگوی نیاز مرغداران خواهد بود و دیگر نیازی به سوخت آزاد نخواهند داشت.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران متذکر شد: مشکل اصلی مرغداران استان در تحویل سوخت  است به نحوی‌که وقتی یک مرغدار در سامانه سماصط یا GIS دامپزشکی ثبت نام می‌کند، با مشکلاتی روبرو می‌شود که این مشکلات در روند تولید ایجاد مشکل می‌کند.

این مسئول تشریح کرد: وقتی یک مرغدار، جوجه‌اش به دنیا می‌آید و به قول عامیانه، پا به واحد می‌گذارد، باید یک روز قبل آن، سوخت آمده باشد و سالن گرم باشد اما یکی از مشکلات ما این است که وقتی پروانه را برای ثبت سامانه بردیم، وقتی جوجه به دنیا آمد باید در سامانه تجارت آسان، ثبت شود تا سوخت تخصیص یابد، حال ممکن است به هر دلیلی، سامانه دچار اختلال شود، و من مرغدار امروز به سوخت نیاز دارم و جوجه نیاز به آن دارد که سالنش گرم باشد و جایگاه پرنده طبق ضوابط پرورش، دمای لازم را داشته باشد و این مشکلات موجب می‌شود که از همان اول، مرغدار با مشکلات همراه شود و پرنده دچار سرماخوردگی و بعدها زمینه بیماری‌های دیگر فراهم می‌شود.

حسن‌زاده بیان کرد: ما این پیشنهاد را داریم که این اعتماد متقابل وجود داشته باشد تا حداقل مرغدار، زمانی که جوجه‌اش وارد سالن شد همچون گذشته، سهمیه سوختش را بدهند و پایان دوره هم می‌توانند بیایند و گزارشات لازم را بگیرید و یا حداقل چند روز قبل‌تر، مجوزها را در اختیار مرغدار قرار دهید تا بعد بیاید و مجوزها را در اختیار شما قرار دهد تا بتواند از سوخت اولیه بهره‌مند شود.

وی افزود: در حالی که مرغداران این انتظار را دارند که سوخت را طی ۱۰ روز نخست تحویل بگیرند اما از آن سو گفته شده است تا مرغداران ثبت سامانه نکنند و سایت به ما اجازه ندهد ما نمی‌توانیم سوخت در اختیار مرغداری‌ها قرار دهیم و این محل اشکال است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران گفت: طی جلسه اخیر با مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران مقرر شد تا خیلی از بوروکراسی‌های دست و پاگیر اداری از جلوی پای مرغداران برداشته شود تا تسهیل در کار صورت گیرد و سوخت به موقع به دست مرغداران برسد.

این مسئول مطرح کرد: در گذشته سهمیه سوخت گازوئیل هر مرغداری، برای هر قطعه دو لیتر بوده است که در استان مازندران با توجه به جوجه ریزی سالانه ۱۱۰ میلیون قطعه، بیش از ۲۰۰ میلیون لیتر سوخت تخصیص می‌یافت.

حسن‌زاده یادآور شد: اگر نگاه اصلاح ساختاری به این قضیه بخواهیم داشته باشیم، اعتقاد ما بر این است که حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد ما سوخت اضافه مصرف داشتیم که با تبدیل ساختار از نفت گاز به گاز این مسئله مرتفع شد.

وی اظهار کرد: اگر اصلاح ساختار در مرغداری‌های مازندران که سن آن‌ها حداقل ۲۰ تا ۲۵ سال است حداقل در نیمی از آن‌ها لازم است انجام گیرد، کاهش مصرف سوخت را شاهد خواهیم بود، چرا که هم اکنون نیز این امر در بسیاری از مرغداری‌ها انجام و شاهد آن هستیم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران بیان کرد: کاهش سوخت در غالب واحدهای جدید ما وجود دارد و اگر ما شرایطی را ایجاد کنیم که واحدهای قدیمی ما نیز بتوانند اصلاح ساختار کنند، این مقدار بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

این مسئول متذکر شد: دولت در سال ۹۲ به حدود ۲۵ درصد از واحدهای ما از محل بازگشت یارانه سوخت به تولید، اعتبار تخصیص داد که می‌بایست در بحث اصلاح ساختار، کل واحدهای استان، ۴ ساله تمام می‌شد، اما متاسفانه یک سال انجام شد و دیگر در ادامه محدود شد و عملا ستاد متولی این قضیه، از کار افتاد و اینگونه کار ابتر ماند.

حسن‌زاده عنوان کرد: اگر اعتبارات مجددا فعال شود و ما بتوانیم واحدهایمان را بروز کنیم قاعدتا هم در بحث سوخت، هم هزینه و هم به صرفه شدن و کاهش قیمت تمام شده، شاهد تغییرات ریالی بسزایی خواهیم بود.

وی افزود: بی شک منافع ملی فراوانی از محل کاهش تخصیص یارانه سوخت به مرغداران نصیب کشور خواهد شد و این امر هم به نفع دولت و هم به نفع تولیدکننده خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران تصریح کرد: پراکندگی و حجم بالای مرغداری‌ها در استان، مازندران را با شرایط خاصی مواجه کرده است؛ واگرنه این استان، همواره به دلیل شرایط خاصش در کشور، پیشرو است.

گفتنی است بنا بود تا در یک طرح ۵ ساله از سوی معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی، همه واحدهای مرغداری کشور با ارائه تسهیلات بانکی و یا اعتبارات خود اجرایی مالکان مرغداری ها اصلاح ساختار شوند، امری که در نهایت موجب می‌شد تا تراکم تولید در سطح تا ۴۰ درصد افزایش و مصرف سوخت نیز به میزان ۳۰ درصد کاهش یابد.

بنا بر اعلام جهاد کشاورزی استان، از مجموع نزدیک به دو هزار و و ۲۶۰ واحد مرغداری گوشتی و ۲۰۰ واحد پرورش مرغ مادر در مازندران، تنها نزدیک به ۳۰۰ واحد موفق به اصلاح ساختار شدند و مابقی واحدها در انتظار تخصیص اعتبار تغییر ساختار برای حل همیشگی معضل سوخت هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده + شش =