کد خبر : 189127
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
-

از شبهه تا درستی نوید حلول ماه ربیع‌الاول

از شبهه تا درستی نوید حلول ماه ربیع‌الاول

به گزارش قائم آنلاین، همزمان با پایان یافتن ماه صفر و حلول ماه ربیع‌الاول روایتی با عنوان  «من بشّرنی بخروج صفر بشّرته بالجنّة» درباره نوید پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع‌الاول مطرح می‌شود که در هیچ منبع روایی معتبر و قابل اعتنا نیامده است. تنها در کتاب «عجائب‌المخلوقات و غرائب‌الموجودات و آثارالبلاد و اخبارالعباد»

به گزارش قائم آنلاین، همزمان با پایان یافتن ماه صفر و حلول ماه ربیع‌الاول روایتی با عنوان  «من بشّرنی بخروج صفر بشّرته بالجنّة» درباره نوید پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع‌الاول مطرح می‌شود که در هیچ منبع روایی معتبر و قابل اعتنا نیامده است. تنها در کتاب «عجائب‌المخلوقات و غرائب‌الموجودات و آثارالبلاد و اخبارالعباد» نوشته مرحوم زکریابن محمدبن محمودالقزوینی متوفی ۶۸۳هجری به آن اشاره شده که این نقل هم بدون سند رجالی است. کتاب مذکور نیز در اعتبار اسنادی دچار شبهه و تردیدهای جدی است.

در  صورت این پیام و یا متن در فضای مجازی دست به دست می‌شود و یا به نقل مضمون مطرح می‌شود؛ در ارتباط با صحت و سقم این حدیث با چند نفر از کارشناسان مذهبی در استان مازندران گفت‌وگو کردیم.

*غیرعقلی بودن نحس بودن ماه صفر

حجت‌الاسلام صدرالله  اسماعیل‌زاده معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اعلام اینکه در ارتباط با نحس بودن روزهای پایان ماه صفر هیچ سندیتی وجود ندارد، اظهار کرد: در بحث ماه ربیع الاول و مباحثی که مطرح است در یک کتاب به این موضوع اشاره شده است که مربوط به مرحوم قزوینی در کتاب عجایب الخلوقات به آن اشاره شده است.

وی تصریح کرد: این کتاب مربوط به قرن هفتم بوده و در آن بدون هیچ سندیتی این موضوع ذکر شده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان مازندران خاطر نشان کرد: بعدها بسیاری از بزرگان مانند علامه میرداماد، مرحوم آیت‌الله محمدتقی جعفری در کتاب‌های خودشان این موضوع را  رد می‌کنند و در شرح آن این موضوع را غیرعقلی تلقی می‌کنند.

*نباید بر موضوع فاقد سند رسمی تاکید کرد

زینب ساداتی مسؤول حوزه علمیه شهرستان نکا با اعلام اینکه به نحس بودن روزهای آخر صفر و بشارت خبر دادن ماه ربیع‌الاول فاقد سندیت رسمی است،خاطر نشان کرد: این موضوع اساسی در سیره بزرگان و ائمه اطهار ندارد.

مسؤول حوزه علمیه شهرستان نکا اضافه کرد: وقتی موضوعی فاقد سند رسمی باشد و روایاتی بر صحت آن تاکید نداشته باشد ما اجازه نداریم که بر آن تاکید کنیم.

وی ادامه داد: قرار گرفتن ماه صفر، ربیع‌الاول و بشارت دادن ماه ربیع الاول زمینه بهشتی شدن پیام‌رسان را فراهم می‌کنند در هیچ روایت معتبری وجود ندارد.

* غلط محض بودن مباحث درباره پایان ماه صفر

لطیف صادقی معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه استان مازندران نیز در ارتباط با برخی موارد مطرح شده در جامعه نسبت به ماه صفر به ویژه روزهای پایانی این ماه،گفت: این موارد یک غلط محض است.

وی اضافه کرد: بنا به فرمایشات امام راحل محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است و در ایام اربعین ما شاهد حضور میلیونی مردم برای ترویج اسلام هستیم.

حجت‌الاسلام صادقی معاون پژوهش حوزه علمیه استان در توضیح بیشتر درباره بحثی که درباره ربیع‌الاول وجود دارد، بیان کرد: در کتاب عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات مبحثی درباره خروج ماه صفر مطرح شده که فاقد سندیت، بر اساس علم رجال این روایت فاقد سند است.

وی بیان کرد: برای این روایت منبع خاصی وجود ندارد، شخصیت‌های بزرگ معاصری مانند میرزاجواد آقای ملکی تبریزی در کتاب المراغبات اعلام کرده که این مسئله دور از عقل است و این موضوع را نپذیرفته است.

صادقی اضافه کرد: علامه محمدتقی جعفری که از شارعین مثنوی معنوی این روایت را فاقد سندیت اعلام کرده است و آن را جعلی می‌داند،  عُلمای اهل سنت هم این روایت را جعلی می‌دانند.

*پشت سر گذاشتن روزهای تاریخی در ماه صفر

در ادامه زهرا پیشنمازی مدیر حوزه علمیه حضرت نرجس (س) شهرستان ساری با اعلام اینکه پایان ماه صفر اتمام ماه عزاداری امت اسلام است، گفت: حوادث زیادی در ماه محرم و صفر بر اسلام وارد شده است.

وی دلیل غم‌انگیز بودن ماه صفر به ویژه در روزهای پایانی آن را رحلت پیامبر اکرم، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و همچنین شهادت امام رضا(ع) اعلام کرده است و گفت: امت اسلام به دلیل این مصیبت‌ها غم‌زده است.

مدیر حوزه علمیه حضرت نرجس  (س) شهرستان ساری اضافه کرد: در ماه صفر اسلام روزهای تاریخی بسیار سنگینی را پشت سر گذاشته است.

وی خاطر نشان کرد: در این ماه مسلمانان محزون هستند و دلیل بر نحس بودن ماه صفر نیست، رحلت پیامبر اکرم(ص) و  شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) مصیبت‌های بسیار سنگین جامعه اسلامی است.

*آغاز امامت امام زمان در ربیع‌الاول

پیشنمازی در ارتباط با بشارت ماه ربیع‌الاول، بیان کرد: دلیل خوشحالی مسلمانان در این ماه آغاز امامت صاحب‌الزمان(عج) است.

وی خاطر نشان کرد: بحث بشارت ماه ربیع‌الاول مبنای علمی نداشته و سندیت ندارد و هیچ یکی از علمای اسلام این موضوع را تایید نکردند.

 نیازی به فعالیت‌هایی که باعث وهن شیعه می‌شود، نیست

حجت الاسلام علی رضا‌نژاد مسؤول فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه نیز در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان سوادکوه با تبریک حلول ماه ربیع الاول، گفت: ربیع در زبان عربی به معنای بهار است و بهار هم همراه با نشاط، شادابی و شادی است.

مسؤول فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه، افزود: ایجاد نشاط و شادابی روحی و دینی با وقایع شادی‌آور پس از ۲ ماه عزاداری باعث خرسندی است.

وی با بیان اینکه میلاد پیامبر گرامی اسلام و آغاز امامت امام عصر(عج) برای ما شیعیان دارای ابعاد مختلف شادی و نشاط است، خاطر نشان کرد: انجام عزاداری‌های ماه محرم و صفر دارای معنویت ارزشمندی است و شادی‌های ماه ربیع به مناسبت زادر وز پیامبر اعظم (ص) و آغاز امامت امام عصر (عج) هم رفتار دینی و قابل احترامی است.

رضا‌نژاد، برخی فعالیت‌ها، رفتارها و مناسک بدون ریشه دینی را وارداتی توصیف کرد و خواستار تطبیق برخی رفتارهای جدید با مفاهیم دینی شد که برخی از این رفتارها مناسب و برخی هم نامناسب است، اظهار کرد: وهابی‌ها و دشمنان شیعه با رواج خرافات سعی در مسخ این مذهب دارند.

وی با بیان اینکه در مذهب شیعه شاهد وجود مناسک و رفتارهای عمیق و دارای ابعاد منطقی و کارشناسی هستیم و نیازی به مناسک وارداتی نیست، گفت: در آغاز ماه ربیع شاهد تبریک ائمه و بزرگان دین به دلیل وقایع دینی مسرت‌بخش هستیم و نیازی به فعالیت‌هایی که باعث وهن شیعه می‌شود، نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 4 =