کد خبر : 188969
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
-

یادکردی از علامه سید جعفر مرتضی عاملی

یادکردی از علامه سید جعفر مرتضی عاملی

به گزارش قائم آنلاین، عباس خامه‌یار ـ رایزن فرهنگی ایران در کشور لبنان ـ در یادداشتی با عنوان «علامه مرتضی؛ اندیشمندی روشن‌ضمیر و عالمی مجاهد» می‌نویسد: «علامه محقق سید جعفر مرتضی عاملی از پژوهشگران بزرگ و از تاریخ‌نویسان برجسته و صاحب‌نام معاصر پس از عمری پشتکار و خدمات ارزشمند علمی به جامعه اسلامی و جهان

به گزارش قائم آنلاین، عباس خامه‌یار ـ رایزن فرهنگی ایران در کشور لبنان ـ در یادداشتی با عنوان «علامه مرتضی؛ اندیشمندی روشن‌ضمیر و عالمی مجاهد» می‌نویسد:

«علامه محقق سید جعفر مرتضی عاملی از پژوهشگران بزرگ و از تاریخ‌نویسان برجسته و صاحب‌نام معاصر پس از عمری پشتکار و خدمات ارزشمند علمی به جامعه اسلامی و جهان اسلام، چهارم آبان ماه در بیمارستانی در بیروت دیده از جهان فروبست و به دیار باقی شتافت. ‌پیکر این عالم وارسته پس از تشییع باشکوهی در ضاحیه جنوبی بیروت به زادگاهش «عیتا الجبل» انتقال و  به خاک سپرده شد.

شخصیت‌های مذهبی، مراجع عظام قم و نجف، نهادهای فرهنگی و فکری و سایر جریان‌های سیاسی، ضایعه از دست دادن این اندیشمند بزرگ، محقق برجسته و سیره‌نگار کم‌نظیر که بیش از ۱۵۰ عنوان اثر ارزشمند در حوزه‌های مختلف دینی و به‌ویژه سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت ایشان، تفسیر و نیز در زمینه مسائل اعتقادی به جای گذاشت را به بیت شریف ایشان، مراجع و حوزه‌های علمیه جهان اسلام تسلیت گفتند.

علامه سید جعفر مرتضی در ۲۵ صفر سال ۱۳۶۴ قمری در یکی از روستاهای جنوب لبنان به نام عیتا الجبل در ۱۱۰ کیلومتری جنوب بیروت دیده به جهان گشود و تحصیلات اولیه خود را نزد پدرش که وی نیز معلم بود گذراند؛ سپس در ۱۳۸۲ ق برای ادامه تحصیل علوم دینی وارد حوزه علمیه نجف اشرف شد و در مدرسه آیت‌الله بروجردی و دانشکده فقه نجف به تحصیل علوم دینی مشغول شد.

مرحوم علامه در خاطرات خود بیان می‌کند که هیچ‌یک از اساتید حوزه نتوانستند تشنگی وی را به فراگیری علوم سیراب کنند؛ لذا خود به تنهایی دروس را مطالعه کرده و گاهی نیز نزد برخی از اساتید حاضر می‌شد. علامه سید جعفر مرتضی برای بهره بردن از اساتید حوزه علمیه قم در سال ۱۳۸۸ق به این شهر هجرت کرد. در قم  بخشی از دروس سطح را نزد سید ابوالفضل میرمحمدی آموخت و سپس در درس اساتیدی چون حضرات آیات سید علی علامه فانی، میرزا هاشم آملی، سید موسی شبیری زنجانی و سید کاظم حائری حاضر شد و البته بنا به گفته خود ایشان با آیت‌الله رضا استادی و آیت‌الله شبیری زنجانی به مباحثه دروس می‌پرداخت.

این عالم تلاشگر همزمان به تحقیق و پژوهش درباره مسائل تاریخی و عقیدتی شیعه نیز پرداخت. وی همچنین از همان آغاز نهضت انقلاب اسلامی با امام خمینی(ره) همراهی کردند و بارها نیز پس از پیروزی انقلاب به محضر ایشان رسیدند و گزارش فعالیت‌های علمی‌شان را به معظم له ارائه دادند.

علامه علاوه بر تألیفات بسیار و نیز مجموعه اشعاری که از خود برجای گذاشت پایگاه اینترنتی المیزان به نشانی https://mezan.net را نیز برای معرفی آثار خود و ارتباط با مخاطبان راه‌اندازی کرد.

خدایش رحمتش کناد…»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × دو =