کد خبر : 188830
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
-

نهیب کشکان بر معمولان

نهیب کشکان بر معمولان

به گزارش قائم آنلاین،  ۱۲ فروردین بغض شرجی آسمان شکست! کشکان به خروش آمد و خشم خود را بر سر اهالی پلدختر و معمولان خالی کرد تا آنان شاهد ویرانی دیارشان باشند؛ روزی پر استرس و فراموش نشدنی که همه مسئولان را به سمت بازدید از این دیار کشاند، روزی که مردم پس از آن

به گزارش قائم آنلاین،  ۱۲ فروردین بغض شرجی آسمان شکست! کشکان به خروش آمد و خشم خود را بر سر اهالی پلدختر و معمولان خالی کرد تا آنان شاهد ویرانی دیارشان باشند؛ روزی پر استرس و فراموش نشدنی که همه مسئولان را به سمت بازدید از این دیار کشاند، روزی که مردم پس از آن چشم‌انتظار احداث و بازسازی بودن تا دیگر از غرش کشکان در امان باشند، اما پس از گذشت هفت ماه از این تراژدی غم‌انگیز بخش زیادی از آلام مردم رفع نشده ضمن اینکه نگرانی‌ها دو چندان شده چراکه دیواره ساحلی همچنان بدون حفاظ مانده و  لایروبی رودخانه انجام نشده به نحوی که در پی بارندگی دو روز اخیر شاهد بسته شدن راه ارتباطی چندین روستا بوده‌ایم.

تکمیل دایک حفاظتی شهر معمولان نیازمند ۱۵ میلیارد تومان اعتبار

در این خصوص رضا میرزایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در بازدیدی که از پروژه ساماندهی رودخانه کشکان در شهر معمولان داشت، اظهار کرد: در سیل ۱۲ فروردین‌ماه سال جاری، بخشی از منازل مسکونی که در بستر سیلابی و حریم رودخانه قرار داشت به‌طور کامل تخریب شد، همچنین پل ابراهیم‌آباد که شهر معمولان را به روستای ابراهیم‌آباد و منطقه آمیران کوشکی وصل می‌کند، خراب شد.

وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای بلافاصله پس از فروکش کردن سیل، نسبت به تعیین حد بستر و حریم رودخانه کشکان در شهر معمولان اقدام کرد و نقشه حریم و بستر در اختیار دستگاه‌های ذیربط از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای بازسازی، جابجایی و نوسازی واحدهای مسکونی قرار داده شد.

میرزایی بیان کرد: دایک حفاظتی شهر معمولان به کارفرمایی شرکت آب منطقه‌ای لرستان در دست ساخت است و حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی در خصوص وضعیت اعتباری این پروژه گفت: مبلغ در نظر گرفته شده برای احداث دایک حفاظتی شهر معمولان پنج میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی است ولی برای تکمیل دایک حفاظتی شهر معمولان حداقل ۱۵ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

میرزایی تصریح کرد: کل تخصیص سال ۹۸ این پروژه ۸۰ میلیون تومان بوده و پیمانکار تاکنون از ظرفیت و توان مالی خود استفاده کرده و هیچ‌گونه مبلغی به وی پرداخت نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان افزود: در صورتی که اعتبار به‌طور ۱۰۰ درصد تأمین شود این پروژه ظرف سه ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

شرایط پلدختر خاص است

در این خصوص حسن رضاییان، فرماندار پلدختر با اشاره به اینکه حدود ۵۲۰ متر از دیواره ساحلی این شهرستان احداث شده است، تصریح کرد: طول این دیواره بیش از ۲۵۰۰ متر است و از آنجا که در فصل گرم زمان را از دست داده‌ایم، در حال حاضر هر وقت هوا مساعد باشد با امور کارشناسی کار را پیش می‌بریم.

وی گفت: ساخت‌وسازها در پلدختر ادامه دارد و تمام تلاش و هم‌وغم ما این است که مشکلات مردم رفع شود و پلدختر به شرایط گذشته برگردد.

رضاییان با بیان اینکه شرایط پلدختر خاص است، افزود: رفع مشکلات این شهرستان به تلاش بیشتری نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، با توجه به آغاز فصل سرد سال، بارندگی و احداث تنها ۵۲۰ متر از دیواره طی هفت ماه گذشته بعید به نظر می‌رسد که این دیواره احداث و نگرانی مردم برطرف شود.

اختصاص ۴۵ میلیارد بابت لایروبی رودخانه‌ها و ایجاد دیواره حفاظتی در شهرهای استان

در این خصوص گودرز امیری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان اظهار کرد: ۴۵ میلیارد تومان بابت لایروبی و ایجاد دیواره حفاظتی در شهرهای استان اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: این مبلغ را به‌طور کامل در اختیار آب منطقه‌ای لرستان قرار داده‌ایم.

امیری گفت: با توجه به اختصاص این مبلغ شرکت آب منطقه‌ای لرستان باید براساس اولویت‌بندی نسبت به احداث دیواره‌های حفاظتی و لایروبی رودخانه‌هایی که اهمیت بیشتری دارند تا قبل از آغاز بارندگی‌های شدید اقدام کند.

انتقاد نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی از وزارت نیرو

در این خصوص سید حمیدرضا کاظمی -نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی- با بیان اینکه با توجه به تخریب سیل فروردین امسال دایک حفاظتی معمولان مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرد، امروز نیز اهالی منطقه نگرانی جدی بابت سیل احتمالی دارند.

وی ادامه داد: مادامی که تکلیف این دایک مشخص و ایمن نشود مردم اضطراب سیل را دارند.

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی از عملکرد وزارت نیرو در شهرستان معمولان گله و ابراز عقیده کرد: با توجه به اینکه دولت تدبیر و امید در بحث مسکن و کشاورزی اقدامات خوبی را در لرستان انجام داده است اما وزارت نیرو همگام با بخش‌های دولت نیست.

کاظمی عنوان کرد: بنیاد مسکن در جم مهر و پلدختر فعال است و اقدامات در خوری را انجام داده اما در حوزه معمولان که به وزارت نیرو سپرده شده روند کار  کُند است.

وی اضافه کرد: با توجه به سفر نوبخت به استان و اعتباراتی که برای دیواره حفاظتی و لایروبی رودخانه‌ها به استان اختصاص یافته است، وزارت نیرو و آب منطقه‌ای لرستان باید نسبت به تعیین تکلیف دایک حفاظتی شهرستان معمولان هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهند تا نگرانی‌های مردم رفع شود.

به گزارش ایسنا، با توجه به صحبت‌های مسئولان استان و اعتباراتی که برای لایروبی رودخانه‌ها و دایک حفاظتی و دیواره‌های ساحلی لحاظ شده نیاز است مسئولان ارشد کشور، لرستان را ویژه دیده و نگذارند فروردینی دیگر برای مردم اتفاق افتد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده − یازده =