کد خبر : 188796
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
-

روایت تولید با دستان پینه‌‌بسته

روایت تولید با دستان پینه‌‌بسته

به گزارش قائم آنلاین، مازندران استانی کشاورزی است و در تمام فصول سال زحمت‌کشانی با دست‌هایی پینه‌بسته، تنی خسته اما پرتلاش به فکر تولید در مزارع و باغ‌های استان بوده و در حال فعالیت هستند. از برنج‌کاران بگیر تا باغداران و سایر کشاورزان همه با تلاشی خستگی‌ناپذیر تمام همت خود را به‌کار می‌گیرند تا گوشه‌ای

به گزارش قائم آنلاین، مازندران استانی کشاورزی است و در تمام فصول سال زحمت‌کشانی با دست‌هایی پینه‌بسته، تنی خسته اما پرتلاش به فکر تولید در مزارع و باغ‌های استان بوده و در حال فعالیت هستند.

از برنج‌کاران بگیر تا باغداران و سایر کشاورزان همه با تلاشی خستگی‌ناپذیر تمام همت خود را به‌کار می‌گیرند تا گوشه‌ای از تولید را به دست گرفته و محصولی را که برای تولیدش جان کندند برای سفره‌ها به ارمغان آورند.

پاییز که فرا می‌رسد باغداران مازندران به تکاپو می‌افتند تا محصولی را پس از ماه‌ها تلاش به بار نشسته را برداشت کنند اما همه ساله مسائلی سبب می‌شوند که آنها نتوانند نه تنها به دستمزد بلکه به هزینه تولید خود برسند.

پاییز که فرا می‌رسد باغداران مازندران به تکاپو می‌افتند تا محصولی که پس از ماه‌ها تلاش به بار نشسته را برداشت کنند اما همه ساله مسائلی سبب می‌شود که آنها نتوانند نه تنها به دستمزد بلکه به هزینه تولید خود برسند.

*کوتاه بودن عمر نوبرانه در بازار

باغدارانی که پس از ماه‌ها برای تولید محصول خود تلاش کردند ولی در زمان برداشت ناگهان با حجم انبوه میوه در بازار مواجه شدند که این موضوع موجب افت قیمت محصولات آنان می‌شود، حتی برخی به فکر عرضه محصول نوبرانه در بازار می‌افتند اما باز هم مگر عمر محصول نوبری چند روزه است.

از سویی دیگر عرضه انبوه مرکبات در بازار موجب کاهش قیمت محصول آنان شده به‌طوری‌که با فروش آن حتی نمی‌توانند هزینه برداشت را تامین کنند چه برسد به تولید، اینجاست که دلالان نبض بازار را به دست گرفته و با ذخیره چند ماهه محصولات و عرضه آن در ایام پایانی سال تمام سود تولید را به جیب خود زده و باغدار است که پس از برداشت محصول نمی‌داند چگونه باید هزینه‌هایی که متحمل شده را جبران کند.*نبض بازار در دست دلالان

دلالان نبض بازار را به دست گرفته و با ذخیره چند ماهه محصولات کشاورزان و عرضه آن در ایام پایانی سال تمام سود تولید را به جیب خود زده و باغدار است که پس از برداشت محصول نمی‌داند چگونه باید هزینه‌های متحمل شده را جبران کند.

حکایت تلخ تولید همواره برای تلاشگر این عرصه درحالی تکرار و تکرار می‌شود که هنوز فکری برای محصول باکیفیت استان صورت نگرفته درحالی‌که می‌توان با برنامه‌ریزی درست و صادرات به‌موقع از باغداران حمایت و دست دلالان را کوتاه کرد.

 هر سال هزاران تن از مرکبات حاصل از زمین‌های باغی این دیار سرسبز به‌دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی در شهرستان و استان و فراهم نبودن زمینه صادرات محصولات کشاورزی به سایر کشورها ضرر هنگفتی به کشاورزان این منطقه وارد می‌کند و کشاورزان حتی به سود دسترنج خود نمی‌رسند.

*صحبت‌های یکی از باغداران پیشکسوت ساروی در بخش تولید و عرضه مرکبات شنیدنی است که در کلیپ زیر خواهیم دید.

از سویی دیگر افزایش قیمت هزینه‌های تولید که هر سال نسبت به سال قبل سیر صعودی داشته کمر باغداران را خمیده کرده و آنان مانده‌اند چه کنند؛ در زمان تولید که زمانی برای شادی و خوشحالی آنان است باید نگران باشد چه برسد به زمانی که باید فقط هزینه کنند تا در زمان برداشت به مزد خود برسند.

در پس تولیدات محصولات کشاورزی هزاران درد و آه نهفته است، درد و آه از افزایش هزینه‌های تولید، ورود دلالان به بازار، آفت‌ها، افزایش قیمت سموم و ….و کشاورز می‌ماند تنها و تنها و در زمان برداشت نیز تنهاست و کسی نیست که به دادش برسد.

از همه این مشکلات که بگذریم وقوع مخاطرات طبیعی از جمله سیل، زلزله، ریزش برف‌های سنگین و بروز برخی آفت‌ها از جمله مگس مدیترانه در برخی سال‌ها و درست در زمان برداشت، تولید کشاورزان مازندران را نابود کرده و حتی بیمه نیز نتوانسته به داد آنان برسد.

با وجود همه مشکلات این کشاورزان هستند که تمام تلاش خود را به‌کار گرفتند و روزها و شب‌ها در مزارع کار می‌کنند به امید اینکه به دستمزد واقعی خود برسند، اما سؤال اینجاست آیا چنین افرادی نباید پشت‌شان به حمایت مسؤولان گرم باشد.

در هر حال با وجود همه مشکلات این باغداران و کشاورزان هستند که تمام تلاش خود را به‌کار گرفتند و روزها و شب‌ها در مزارع کار می‌کنند به امید اینکه به دستمزد واقعی خود برسند، اما سؤال اینجاست آیا چنین افرادی نباید پشت‌شان به حمایت مسؤولان گرم باشد.

در کنار باغداران، کارگرانی هستند که لحظه شماری می‌کنند تا فصل برداشت مرکبات آغاز شود و حداقل برای دو یا سه ماه یا بیشتر یا کمتر بتوانند بی‌دغدغه کار کنند.

*در کلیپ زیر یکی از کارگران قدیمی باغات مرکبات ساری، از مشکلات این بخش می‌گوید؛

فعالیت ۱۰۰ هزار باغدار در مازندران

در ادامه هادی ایزدی‌امیری معان امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در مورد تولید مرکبات در استان مازندران می‌گوید: در شرق مازندران، زمان مناسب برداشت برای مصرف تازه‌خوری اواخر مهر و اوایل آبان و برای انبارداری، اواسط آبان است.

وی افزود: در غرب مازندران، زمان مناسب برداشت برای تازه‌خوری، اواسط آبان و برای انبارداری اواخر آبان است، در شرایط ریسک بالا، تأخیر در برداشت، جایز نیست. علاوه بر آن ارزش غذایی میوه ملس با حداقل قند و طعم بازار پسند، بالاتر از میوه انباری است.

ایزدی‌امیری یادآور شد: باغداران با زمین به مساحت بالای یک هکتار، باید خودشان برداشت و ذخیره‌سازی را انجام و به تدریج عرضه به بازار را انجام دهند، که در مازندران حدود ۱۰۰ هزار نفر باغدار فعالیت دارند.

این مسؤول تصریح کرد: نارنگی انشو باید در آبان برداشت شده و در سردخانه نگهداری و در آذر به فروش برسد، خطر اصلی در این بخش، مگس مدیترانه در روزهای نزدیک به برداشت پرتقال تامسون است.

وی خاطرنشان کرد: از مواردی که باغداران نباید در روزهای پایانی از آن غافل شوند می‌توان به کنترل جدی مگس مدیترانه، برداشت به موقع با هدف کاهش ریسک سرما، دقت در انبارداری، صادرات میوه، نیاز به زیر ساخت‌های مدرن از جمله تجهیزات مدرن در سردخانه داری، سورت با اسکنر و بسته بندی نوین اشاره کرد.

با توجه به گفته‌های این معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران هم به راحتی می‌توان به سختی و مشقت فراوانی که باغداران مجبور به تحملش هستند، پی برد.

ایزدی‌امیری گفت: در استان مازندران توان انعقاد حجم بالای ۵۰ هزار تن با قیمت ثابت، به‌وسیله بخش خصوصی توانمند را داریم، این مرکز در شهرستان جویبار، با وجود مشکلات عدیده در تأمین ارز، در آستانه راه‌اندازی است، حجم تولید بالا و زمان برداشت کوتاه راه چاره برداشت به موقع و نگهداری در انبار و سردخانه است.

البته در سال‌های اخیر، به دلیل مشکلات عدیده اقتصادی که استان مازندران از آن بی‌نصیب نبوده و همچنین سرمای بی‌سابقه هوا و وجود آفات تعداد خریداران مرکبات در باغات رو به کاهش رفته، چرا که ممکن است گمانه‌زنی سوددهی به حداقل و یا حتی به ضرر برسد.

*در کلیپ زیر صحبت‌های یکی از خریداران باسابقه بخش مرکبات را می بینیم.

با این شرایط پیش رو مسؤولان استان وارد گود خرید تضمینی مرکبات شدند تا خرید و تامین پرتقال شب عید کشور را بر عهده بگیرند و در این زمینه جلسه کارگروه تنظیم بازار میوه شب عید کشور با حضور اعضای این ستاد و احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران برگزار شده است.

*وعده خرید قیمت تضمینی مرکبات

کشاورزان، با تصویب نرخ خرید تضمینی ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی این مسئله را به نفع تولیدکنندگان و خبری بد برای دلالان عنوان می‌کنند.

صدرا علی‌اکبر خانی مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران ایران کوتاه شدن دست دلالان از باغ‌های پرتقال مازندران را یکی از مزایای خرید تضمینی مرکبات می‌داند و در این زمینه معتقد است: با این حساب از این پس این نرخ، مبنای خرید پرتقال از باغداران است و این افزایش نرخ همچنین قیمت میوه روی درخت را نیز به نفع تولیدکننده بالا می‌برد و دلالی سرباغ را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد.

قوانلو مدیرکل صمت مازندران نیز در همین رابطه اظهار  می‌گوید: امسال مازندران مباشر خرید و تامین تامسون و پرتقال شب عید کل کشور شده است که وظیفه مهم و بزرگی است و طبق توافق صورت گرفته، مازندران امسال مجموعا ٣٠ هزار تن خرید تضمینی با نرخ  ۴ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد داشت که این قیمت دو فایده بزرگ دارد، اول اینکه در شرایط فعلی که وقت عرضه مرکبات است سود باغداران را بالا می‌برد و در شب عید با تثبیت نرخ بر اساس توزیع میوه ذخیره شده به نفع مصرف کننده خواهد بود.

کوتاه کردن دست دلالان، ایجاد آرامش روانی در بازار، افزایش اعتماد دولت و بخش کشاورزی، ایجاد اطمینان از بازار شب عید در اقتصاد تحریمی، افزایش معنادار سود و قدرت خرید باغداران، اثرگذاری دومینویی بر رونق اقتصاد کشاورزی و ثبات قیمت‌ها در شب عید از جمله اثرات افزایش نرخ خرید تضمینی تامسون مازندران برای ذخیره‌سازی شب عید است که امیدواریم این مسئله براساس آنچه مسؤولان وعده دادند، محقق شود.

در پایان می‌توان گفت، باغداران و کشاورزان استان سرتاسر سبز مازندران در حال حاضر با وجود موانع و مشکلات بر سر راه به نوعی جهادگر هستند، چرا که سعی کردند از تولید داخلی و ادامه راه غافل نشوند، بنابراین ضروری است بیش از پیش مورد توجه و عنایات مسؤولان مربوطه قرار گیرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هشت + چهارده =