کد خبر : 188798
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
-

دستان دولت در مراسم اربعین خالی بود

دستان دولت در مراسم اربعین خالی بود

به گزارش قائم آنلاین، حجت‌الاسلام نیما ارزانی در گفت‌وگوی اختصاصی ، در ساری تعداد زوار اباعبدالله(ع) را مطابق آمار ستاد اربعین معادل ۳ میلیون و ۴۶۱ هزار نفر اعلام و اظهار کرد: امسال به دلیل حذف روادید استقبال بیشتری از همایش پیاده روی اربعین در ایران صورت گرفت. وی تنها خدمت دولت در اربعین امسال را

به گزارش قائم آنلاین، حجت‌الاسلام نیما ارزانی در گفت‌وگوی اختصاصی ، در ساری تعداد زوار اباعبدالله(ع) را مطابق آمار ستاد اربعین معادل ۳ میلیون و ۴۶۱ هزار نفر اعلام و اظهار کرد: امسال به دلیل حذف روادید استقبال بیشتری از همایش پیاده روی اربعین در ایران صورت گرفت.

وی تنها خدمت دولت در اربعین امسال را برداشتن ویزا و روادید عنوان و تصریح کرد: مجموعه دولت غیر از اینکه تعداد گیت تردد در شهرهای مرزی اضافه و روادید را حذف کند و ادارات دولتی را با اعطای مرخصی از کارمندان خویش خالی کند هیچ خدمت دیگری انجام نداد.

این کارشناس مذهبی انتقاد از نحوه خدمات‌رسانی دولت را در سه محور مورد ارزیابی قرار داد و گفت: نظارت، حمایت و پشتیبانی حوزه‌هایی است که در حیطه اختیارات دولت بود تا به زائران سیدالشهدا (ع) خدمات ارائه شود اما کوچکترین گامی در این زمینه‌ها برداشته نشد.

ارزانی با تشریح موضوع نظارت در داخل خاک ایران خاطرنشان کرد: غیر از پارکینگ بزرگ شهرهای مرزی که ظرفیت محدودی داشت هیچ نظارتی بر محافظت و امنیت خودروها و بازار سیاه پارکینگ داخل شهرهای مرزی انجام نشده است.

نبود پایگاه ستاد اربعین در شهرهای مرزی
وی از هرج و مرج موجود در هنگام گذر از خاک عراق و نبود پایگاه ستاد اربعین در شهرهای مرزی به عنوان دیگر کاستی‌های موجود یاد و تاکید کرد: درست است که شرایط بحرانی بوده و جمعیت عظیمی وارد شهرهای کوچک مرزی شده‌اند اما این دلیل برای نبود نظارت پذیرفته نیست زیرا در شرایط ناآرام وظایف نظارتی اهمیت دارد.

این کارشناس مذهبی موضوع حمایت را مطرح کرد و با بیان اینکه دولت باید از هموطنان و تبعه خود در خاک بیگانه حمایت

اگر دولت تنها یک گیگ ترافیک اینترنت رایگان ۱۰ روزه به زائران کربلا هدیه داده بود اکنون نه زائری گلایه بابت قبض تلفن داشت، نه نیازی به ارسال پیامک بود، نه اعتراضی انجام می‌گرفت، نه مسؤولی از این بابت عذرخواهی کرده و نه نیازی به کش و قوس‌های بازگرداندن هزینه‌های موبایل زوار بود.

کند، تصریح کرد: کشورهای اروپایی و امریکایی برای حمایت از یک توریست خود تمام امکانات اداری، دولتی و رسانه‌ها را بسیج می‌کنند اما آیا خیل عظیم جمعیتی که تنها به قصد زیارت و انجام یک فعل فرهنگی و دینی وارد خاک بیگانه می‌شوند نیاز به حمایت دولت ایران ندارند.

چه حمایتی می‌توانست انجام گیرد؟
ارزانی در پاسخ به این پرسش که چه حمایتی می‌توانست انجام گیرد، اظهار کرد: تمام زوار اربعین امسال از مشکل قبوض تلفن همراه خود گلایه داشتند، قطعی خطوط تلفن همراه و پیامک بدهی ۳۰۰ هزار تومانی در آن سوی مرز، عمده شکایاتی بود که حتی منجر به تحصن زوار در کنسولگری کربلا و مبادی شهرهای مرزی شد.

وی با ابراز تاسف از نحوه خدمات‌رسانی دولت در حوزه ارتباطات، شیوه حمایت دولت در این حوزه را مورد نقد قرار داد و تصریح کرد: اعطای ۱۰ مگابایت اینترنت رایگان به زوار و ارسال پیامک‌های متوالی خرید ترافیک همراه با قیمت‌های عجیب و غریب برای مشترکان، چیزی جز به سخره گرفتن افراد نیست.

این کارشناس مذهبی به مشکل سیم کارت‌های عراق و عدم دسترسی آنها به اینترنت اشاره کرد و افزود: اگر دولت تنها یک گیگ ترافیک اینترنت رایگان ۱۰ روزه به زائران کربلا هدیه داده بود اکنون نه زائری گلایه بابت قبض تلفن داشت، نه نیازی به ارسال پیامک بود، نه اعتراضی انجام می‌گرفت، نه مسؤولی از این بابت عذرخواهی کرده و نه نیازی به کش و قوس‌های بازگرداندن هزینه‌های موبایل زوار بود.

ارزانی با مطرح کردن مبحث پشتیبانی، از نبود درمانگاه و بیمارستان ایرانی زیر نظر وزارت بهداشت در خاک عراق انتقاد و تاکید کرد: تمامی خدماتی که در قالب بهداشتی و درمانی ارائه شد مردمی و بسیار محدود بود و دولت در این مورد کوچکترین همراهی و هماهنگی انجام نداد.

وی در بازدید از درمانگاه شهید بهشتی کاشان مستقر در کربلا به نقل از پزشکان این مرکز تصریح کرد: امکانات دارویی به شدت محدود و در حد چند داروی مسکن و آنتی بیوتیک ضعیف شرایطی را فرآهم کرد که امکان رسیدگی به بیماران دچار امراض خاص وجود نداشت.

امکانات دارویی به شدت محدود و در حد چند داروی مسکن و آنتی بیوتیک ضعیف شرایطی را فراهم کرد که امکان رسیدگی به بیماران دچار امراض خاص وجود نداشت.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه خدمات درمانی موکب  نیز به تنها چند ویزیت و معاینه ساده، گرفتن فشار مراجعان و تجویز چند قرص سرماخوردگی و آنتی بیوتیک ضعیف محدود بود، خاطرنشان کرد: پزشکان عمومی، چند پزشک اتوپد و چندین پرستار تنها امکان درمانی در خاک عراق برای هموطنان بود که آن هم نیز توسط مردم محقق شد و دولت حتی در این زمینه نیز فعل مثبتی ارائه نکرد.

ارزانی به وجود بیمارستان صحرایی در مرز و خاک ایران که توسط ارتش برپا شده بود اشاره کرد و گفت: اعطای یک ماسک به زائران در کشوری که میزان آلودگی و گرد و غبار در هوا بسیار بالاست کار سختی برای وزارت بهداشت نبود.

وی به موضوع راهنمایی زوار در کشور عراق اشاره و تاکید کرد: عدم توزیع نقشه ایرانی برای زوار و نبود حتی یک پایگاه ستاد اربعین در شهر کربلا برای راهنمایی و ارائه خدمات به زوار، بیانگر کوتاهی و قصور دولت در اجرای تعهدات خویش است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: هدف دولت از تشکیل ستاد اربعین با عضویت چند وزیر و ریاست معاون اول رئیس جمهور چیست و چه کاری انجام شده است؟ غیر از اینکه مبلغ ۲۳ هزار تومان در قالب طرح بیمه‌ای در سایت سماح به اجبار از مردم اخذ شد که به هیچ عنوان کارایی نداشت.

ارزانی در مورد ثبت‌نام غیرضروری بیمه زوار خاطرنشان کرد: اگر شخصی هزینه بیمه‌ای هم در سفر داشت نهایتا باید به ایران مراجعه می‌کرد که در ایران نیز از بیمه شخصی خود بهره‌مند بود، پس لزومی به پرداخت مبلغ بیمه در سایت نبود، بنابراین دولت باید مشخص کند مبلغی حدود ۷۰ میلیارد که از مردم به اجبار گرفته را کجا هزینه کرده است.

وی در پاسخ به این مطلب که همایش اربعین باید مردمی اداره شود و بر این اساس دولت مداخله چندانی ندارد ،تاکید کرد: در اینکه این همایش مردمی است و توسط مردم اداره می شود شکی نیست و شاهدیم که سال به سال بهتر و باشکوه تر اجرا می شود اما وقتی تمام ملت ایران و ملت و دولت عراق تمام قد پشت اربعین ایستاده اند نقش دولت ایران چیست؟

این کارشناس مذهبی ادامه داد: ۳٫۵ میلیون نفر از ایران طی ۱۰ روز وارد عراق می‌شوند و دولت عراق با تمام امکانات و بسیج نیروها، شرایط را طوری فراهم می‌کند که نه کسی گرسنه و تشنه و بدون جای خواب مانده و نه خونی ریخته می شود، در این حالت چطور دولت ایران وظیفه هیچ گونه نظارت، حمایت و پشتیبانی از زوار را ندارد.

ارزانی مسئله اعطا و دریافت مجوز برای برپایی موکب در خاک عراق را مطرح کرد و به نقل از هیأت مدیره موکب شهرستان مبارکه اصفهان مستقر در کربلا گفت: هیچ هماهنگی با مسؤولان در بحث مجوز انجام نگرفته و هیأت مدیره موکب‌ها با سفر به کربلا و توافق با شهروندان عراقی اقدام به برپایی موکب می‌کنند.

وی با ابراز گلایه از عدم برپایی حتی یک واحد سرویس بهداشتی در مسیر شهرهای مرزی توسط دولت خاطرنشان کرد: دولت حتی چنین امکاناتی را نیز برای زوار در خاک ایران فراهم نکرد چه رسد به خاک بیگانه و اگر بناست که تمام خدمات در قالب‌های گوناگون توسط نیروهای امنیتی و نظامی ارائه شود پس نقش و وظیفه دولت و ستاد اربعین چیست؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 + هجده =