کد خبر : 188826
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
-

تنها ۲۰ درصد مردم به کتابخانه‌های عمومی دسترسی دارند

تنها ۲۰ درصد مردم به کتابخانه‌های عمومی دسترسی دارند

به گزارش قائم آنلاین، مراسم تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های استان قزوین با حضور حسام قربانعلی، مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امین متولیان معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی، نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران و کتابداران در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امام خمینی (ره) برگزار

به گزارش قائم آنلاین، مراسم تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های استان قزوین با حضور حسام قربانعلی، مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امین متولیان معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی، نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران و کتابداران در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امام خمینی (ره) برگزار شد.

«امین متولیان» – معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور – در این مراسم با بیان اینکه در توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی اتفاق‌نظر خوبی در استان قزوین وجود دارد، اظهار کرد: این موضوع کار را برای مدیریت جدید کتابخانه‌های عمومی استان هم سخت می‌کند و هم آسان؛ چرا که این استان مسئولان دغدغه‌مندی دارد که می‌توانند کمک‌حال مدیریت جدید باشند.

وی افزود: عمومی بودن کتابخانه‌ها نشان از آن دارد که آحاد جامعه از هر طیف و قشری مستقل از اینکه چه گرایش یا مذهب و سنی دارد می‌تواند در این فضا حضور یافته و از ظرفیت آن استفاده کند.

متولیان تصریح کرد: در دوره جدید مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور تلاش شد تا کارکرد اجتماعی و فرهنگی کتابخانه‌ها ارتقاء یابد.

این مسئول با بیان اینکه ملی‌ترین مرکز نخبه‌پروری فرهنگی را می‌توان کتابخانه دانست، گفت: یکی از شبکه‌های بزرگ اما مظلوم ارائه خدمات فرهنگی کتابخانه‌هاست که به‌عنوان پناهگاه مردم مطرح است لذا باید عمومی نیز اداره شود.

وی ادامه داد: امروز تنها ۲۰ درصد مردم به کتابخانه‌های عمومی دسترسی دارند و ۱۲۰ شهر در کشور نیز هنوز کتابخانه عمومی ندارد لذا باید تلاش شود تا این فقدان حل شود تا بستر استفاده ۸۰ درصد باقی‌مانده جامعه از کتابخانه‌های استان فراهم شود.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: اگر وضع بدین‌گونه ادامه پیدا کند در دهه آینده در اداره کتابخانه‌ها مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهیم شد لذا باید تلاش شود اداره آن به‌صورت عمومی و ملی درآید.

متولیان در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سقف اعتبارات دولتی محدود است و از سوی دیگر کتابخانه‌ها فقط متعلق به یک نهاد دولتی نیست، باید اعتبارات عرصه‌های اجتماعی و کمک‌های عمومی و خیران به سمت کتابخانه‌ها هدایت شود.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از زحمات رؤیا اسماعیلی مدیرکل سابق تقدیر و فاطمه محمدبیگی به‌عنوان مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان قزوین معرفی شد؛ فاطمه محمد بیگی دارای مدرک دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی است و پیش‌ازاین به‌عنوان معاون کتابخانه مرکزی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، پژوهشگر و مدرس در این دانشگاه مشغول به خدمت بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 5 =