کد خبر : 188635
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
-

نخست‌وزیر اتیوپی تحریک درگیری “قومی و مذهبی” را محکوم کرد

نخست‌وزیر اتیوپی تحریک درگیری “قومی و مذهبی” را محکوم کرد

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی و دارنده جایزه صلح نوبل در اولین اظهاراتش از زمان آغاز درگیری‌ها و تظاهرات در کشورش تصریح کرد: اگر شهروندان اتیوپی با هم متحد نباشند، بحرانی که ما با آن زندگی می‌کنیم احتمالا تشدید می‌شود. به منظور تضمین تحقق عدالت

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی و دارنده جایزه صلح نوبل در اولین اظهاراتش از زمان آغاز درگیری‌ها و تظاهرات در کشورش تصریح کرد: اگر شهروندان اتیوپی با هم متحد نباشند، بحرانی که ما با آن زندگی می‌کنیم احتمالا تشدید می‌شود. به منظور تضمین تحقق عدالت و ارجاع جنایتکاران به دادگاه، بدون خستگی فعالیت خواهیم کرد.

نخست‌وزیر اتیوپی “تلاش برای ایجاد درگیری قومی و مذهبی” پس از اقدامات خشونت‌بار طی تظاهرات هفته گذشته را محکوم کرد. در جریان خشونت‌ها و درگیری‌های خونبار در استان “اورومیا” واقع در اتیوپی در دو روز پنج‌شنبه و جمعه دست‌کم ۶۷ تن کشته شدند.

اقدامات خشونت‌آمیز روز چهارشنبه گذشته در آدیس آبابا آغاز شد و سپس به منطقه “اورومیا” کشیده شد و مخالفان به خیابان‌ها آمدند، لاستیک‌های خودروها را به آتش کشیدند و مسیرها را در چند شهر بستند.

اعتراضات هفته گذشته پس از آن برگزار شد که جاور محمد، سیاستمدار برجستۀ اتیوپیایی و رقیب سیاسی نخست‌وزیر اعلام کرد پلیس منزل او را محاصره کرده است. به این ترتیب هزاران تن از طرفداران او به خیابان‌ها آمدند و در اعتراض به سیاست‌های دولت آبی احمد علی شعار دادند. اما این اعتراض‌ها که ابتدا علیه سیاست‌های آبی احمد علی و وعده‌های اصلاحات او بود، در نهایت به درگیری‌های قومی و مذهبی تبدیل شد و بنا بر اعلام پلیس، دست‌کم ۶۷ کشته برجای گذاشت.

جاور محمد، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی اتیوپی متعلق به قوم اورومو، بزرگترین قوم این کشور است.

آبی احمد علی که به تازگی جایزه نوبل صلح سال ۲۰۱۹ میلادی را برده است، حدود دو سال پیش از این یعنی در دو آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی قدرت را در این کشور شرق آفریقا به دست گرفت. جاور محمد که پیش از این متحد او بود، در سازماندهی رای‌دهندگان اتیوپیایی و پیروزی آبی احمد علی نقش به سزایی داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده − چهار =