کد خبر : 188458
تاریخ انتشار : شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
-

چرا شرایط کنونی بهترین فرصت برای فعالیت جنبش ” نم “است ؟

چرا شرایط کنونی بهترین فرصت برای فعالیت جنبش ” نم “است ؟

به گزارش قائم آنلاین، حسین اکبری در گفت‌وگو ، با بیان اینکه زمانی که جنبش غیرمتعهدها شکل گرفت ماهیت این جنبش این بود که کشورهای عضو ،خارج از اراده دو سلطه غرب و شرق آن زمان در عرصه جهانی نقش ایفا کنند، گفت: شعار اصلی آن‌ها در فرایند تشکیل  توجه به مسائل اقتصادی بود ،

به گزارش قائم آنلاین، حسین اکبری در گفت‌وگو ، با بیان اینکه زمانی که جنبش غیرمتعهدها شکل گرفت ماهیت این جنبش این بود که کشورهای عضو ،خارج از اراده دو سلطه غرب و شرق آن زمان در عرصه جهانی نقش ایفا کنند، گفت: شعار اصلی آن‌ها در فرایند تشکیل  توجه به مسائل اقتصادی بود ، ولی کشورهای عضو بر این موضوع نیز  تأکید داشتند که در مسائل سیاسی نیز وحدت نظر داشته باشند و تحت سلطه شرق و غرب آن زمان قرار نداشته باشند ولی متأسفانه بعد از مدت کوتاهی به دلیل سلطه قوی شوروی و آمریکا بخشی از کشورهای این جنبش به غرب و بخشی به شرق گرایش پیدا کردند.

وی با بیان اینکه بعد از فروپاشی شوروی فضای جدیدی در تحولات بین‌الملل ایجاد شد، اظهار کرد: در آن مقطع این سوال بوجود آمده بود که با توجه به فروپاشی شوروی، وضعیت جهانی به چه سمتی خواهد رفت و آیا فضای یک قطبی خواهد بود و یا اینکه با ظهور قطب‌های جدیدی چندجانبه‌گرایی در عرصه بین‌المللی ایجاد می‌شود؟ گفت: در همان مقطع آمریکایی‌ها اصرار بر یک جانبه‌گرایی داشتند و تلاش کردند که با قدرت نظامی و اقتصادی خود یک جانبه‌گرایی در عرصه بین‌المللی را ادامه بدهند. در همین چارچوب بعضا دست به انجام عملیات‌های پیشگیرانه و یا پیشرفتانه زدند که حمله به افغانستان و عراق را می‌توان در این چارچوب عنوان کرد. آن‌ها در واقع می‌خواستند این پیام را به جهان بدهند که هر کشوری که در اردوگاه لیبرال دموکراسی آن‌ها قرار نگیرد با تهدید جنگ روبرو می‌شود.

وی با اعتقاد بر اینکه آمریکایی‌ها طی سال‌های اخیر در پیشبرد این استراتژی خود موفق نبوده‌اند اظهار کرد: تفکرات در عرصه بین‌الملل نیز تغییر کرده است و بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند براساس نگاه یک جانبه‌گرایی خواسته خود را به همه تحمیل کنند و دیگر ملت‌ها مجبور نیستند که ارزش‌های مورد نظر آن‌ها را بپذیرند.

سفیر پیشین ایران در لیبی  با بیان اینکه شکست این استراتژی آمریکا چند حقیقت را روشن کرده است ، از جمله اینکه آمریکا قدرت مطلق در دنیا نیست، ادامه داد: در همین چارچوب این موضوع بر همگان روشن شده است که اگر کشوری براساس دموکراسی واقعی حرکت کند و از استقلال خود دفاع کند می‌تواند در برابر خواسته‌های یک جانبه آمریکا بایستد و در واقع اتحاد کشورهای ضد آمریکایی و استقلال طلب می‌تواند سدی در برابر سیاست‌های یک جانبه‌گرایانه آمریکا باشد.

وی با بیان اینکه علیرغم تلاش‌های آمریکا جهت استمرار یک جانبه‌گرایی باید بپذیریم که دنیا در حال حرکت به سمت چند قطبی شدن است، تصریح کرد: در همین چارچوب باید گفت اکنون بهترین زمان برای فعالیت جنبش نرم در راستای گسترش چند جانبه‌گرایی است به شرطی که کشورهای عضو حوزه‌های مشترک سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود را تقویت کنند و این اعتماد را داشته باشند که می‌توانند منافع خود را بدون حضور آمریکا تأمین کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده + هفده =